Gå til innhold

Nybegynnerspørsmål: Hvordan få raskere internett?

Anbefalte innlegg

Situasjonen er enkel nok: Jeg vil ha raskere internett.

Men selv om jeg ikke er så teknologisk anlagt, så skjønner jeg at det er mer komplisert enn som så. Og da er dere veldig gode å ha:)

Såvidt jeg vet (jeg tar sikkert feil, correct me if I'm wrong), så er det tre ting som bestemmer hvor raskt internett man har: Internettleverandøren (ISP), nettverkskortet i PCen og ruteren/ADSL-boksen/modemet/whatever. Litt tilleggsinformasjon om nettverket vårt: Her i huset har vi et altfor gammelt nettverk, som over tid har blitt et salig rot. Nettverket involverer en ADSL-boks, en ruter, en trådløs telefon, en IP-telefon-boks, og et fossil av en stasjonær PC. Jeg er ganske sikker på at minst en av disse tingene kunne blitt fjerna uten problemer. Men dette er ikke poenget.

Som sagt, jeg er ute etter raskere internett. Når det gjelder nettverkskort, så har jeg sett at dette får både bra kritikk av brukerne, og det er billig.

ISP: Basically, jeg vil ha så raskt internett som mulig, til en så lav pris som mulig. Siden jeg bor hjemme betaler jeg ikke internettet selv, så morra mi har sagt at 400 kr/måneden er makspris.

Ruter: Aner ikke. Vet ikke hvordan prisene er når det gjelder rutere, men som alltid ellers: Jo billigere, jo bedre.

OBS: Hvis jeg tar feil mht. de tre tingene som bestemmer internetthastigheten, så bare ignorer hva jeg har skrivd hittil, og hjelp meg i den grad det er mulig. Ja, jeg vet jeg stiller dumme spørsmål, men alt må jo læres en gang, ikke sant?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan begynne i den andre enden.

Hvilken hastighet har du i dag og hevm er leverandør?

Avstand til sentralen?

Dette er med på å bestemme hastigheten mellom huset og sentralen.

Så kan du se på det interne oppsettet. Du sier at dere har "ADSL-boks, en ruter, en trådløs telefon, en IP-telefon-boks, og et fossil av en stasjonær PC." Og at minst en av disse kan fjernes. Vel, du ha en "ADSL-boks". Du må ha noe med routerfunksjon (kan ligge i "ADSL-boksen"). IP-telefonen vil du sikkert ikke kaste ut. Og den fosile PCen fungerer sikkert greit nok. Uten at du skisserer ditt lokale nett kan vi ikke si om det er riktig satt opp/kablet. Vi vet du har hatt trøbbel med trådløs over etasjer (i henhold til tidligere tråder). Hvis lokalnettet ditt ikke yder bra nok kan årsak ligge i uønsket trafikk (virus etc), eller høy belastning (utorrent?), eller dårlig kabling med pakketap.

Lenke til kommentar

Leverandøren vår i dag er Telenor, hastigheten er jeg ikke sikker på. Mener å ha sett et sted at det er 54 mbps, men det er godt mulig jeg tar feil. Avstand til sentralen vet jeg ikke. Lagde denne kjappe skissen i Paint over hvordan nettverket er koblet sammen:

intarnettgv6.jpg

Og ja, vi har fremdeles problemer med det trådløse nettet i andre etasje, men det løste seg da jeg la en kabel opp dit. Var sikkert bare noe som forstyrra signalet. Men: Noen ganger når jeg spiller online, selv om jeg er den eneste som bruker nettet da, og selv om alle downloads/torrents er satt på pause, så kan jeg fremdeles oppleve himmelske lagspikes. Spillet kan fryse i opptil et minutt. Jeg bare regna med det var det trådløse nettet som var for dårlig.

Og BTW, harddisken er ikke lenger i bruk. Det var derfor jeg sa at minst en av delene kunne byttes ut:) Den har ikke vært slått på på mange år:P

PS: Du satt "ADSL-boks" i gåsetegn. Hvorfor det?

Lenke til kommentar

Han satte nok "ADSL-boks" i hermetegn fordi det er ikke akkurat det mest tekniske navnet ;) ADSL-modem(router) er nok mer korrekt...

Anågende nettverkskort så tror jeg neppe dette er en flaskehals når det gjelder internetthastigheten din; du skal ha et sabla gammelt nettverkskort før det blir tilfellet...

Og angående hastighet du har nå, så er det nok ikke 54mbps, det er nok heller den teoretiske hastigheten på det trådløse nettverket...

Og ADSL-modemet du får av ISPen klarer hastigheten du bestiller helt fint, så da gjenstår isåfall bare Routeren som flaskehals...

Endret av mhw357
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...