lobfredd Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 (endret) Hvordan skal jeg installere 98? Når jeg prøver og boote fra cd kommer det cdrom driver not found eller noe sånn og så står det A:\> også kan jeg skrive, men hva skal jeg skrive? og er det mulig og installere fra xp eller vista? Endret 2. mai 2008 av lobfredd Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Nei, det er ikke mulig å installere fra XP eller Vista. Det er også enklest å installere det eldste operativsystemet først, altså installer Windows 98 før du installerer Windows XP eller Vista, da slipper du å tøyse med boot manager og slikt. Før du installerer, må du lage en partisjon for Windows 98 som er fortrinnsvis FAT16, dette gjør at du kan boote i DOS og installere fra DOS istedet. Hvis du derimot bruker FAT32 er du nødt til å installere fra CD-en (kanskje FreeDOS eller noe støtter FAT32?) Lenke til kommentar
lobfredd Skrevet 2. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2008 Nei, det er ikke mulig å installere fra XP eller Vista.Det er også enklest å installere det eldste operativsystemet først, altså installer Windows 98 før du installerer Windows XP eller Vista, da slipper du å tøyse med boot manager og slikt. Før du installerer, må du lage en partisjon for Windows 98 som er fortrinnsvis FAT16, dette gjør at du kan boote i DOS og installere fra DOS istedet. Hvis du derimot bruker FAT32 er du nødt til å installere fra CD-en (kanskje FreeDOS eller noe støtter FAT32?) Jegh ar en helt tom partisjon som jeg har tenk og legge win98 på ja, bør det da være et prob? Hva skal jeg skrive når den kommer til A:\> ???? Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 (endret) du må boote på en win 98 oppstarts disk som har driverne til cd-rom. alternativt kopier alle filene fra 98 cd til harddisken og innstaller derfra. skriv navnet på cd rom stasjonen eller harddisken du innstallerer fra som for eksempel A: som er diskett c: som er boot partisjonen. Edit det finnes 98/millenium bootdisker for cdrom også dersom du leter da velger du cdrom som boot i biosen. Endret 2. mai 2008 av Lugmeister Lenke til kommentar
lobfredd Skrevet 2. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2008 (endret) du må boote på en win 98 oppstarts disk som har driverne til cd-rom.alternativt kopier alle filene fra 98 cd til harddisken og innstaller derfra. skriv navnet på cd rom stasjonen eller harddisken du innstallerer fra som for eksempel A: som er diskett c: som er boot partisjonen. Edit det finnes 98/millenium bootdisker for cdrom også dersom du leter da velger du cdrom som boot i biosen. Jeg kan staret opp fra 98 disken, men kommer meg ikek til den blå skjerm greie sånnsom folk på youtube gjør. hvor får jeg driverne til min cdrom fra? på det punket på bilde kommer det device driver not found eller noe, så hvor får jef de driverne fra? Endret 2. mai 2008 av lobfredd Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 (endret) kjører du cd/dvd-rom på serial ata kontrolleren? eller har du vanlig ata tilkobling? de gamle 98/me oppstarts diskene kunne bare boote opp fra ata kontrollere eller enkelte merker av scsi kontrollere. Endret 2. mai 2008 av Lugmeister Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 om du plages med å innstallere på den ,åten så er alternativet om du har xp eller noe annet os med cd-rom support og kopiere alle mappene til den disken du skal innstallere på dersom det er plass og kjøre innstalasjonsfilen derfra. Brukte selv og innstallere 98 fra harddsiken siden det gikk fortere. Lenke til kommentar
lobfredd Skrevet 2. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2008 kjører du cd/dvd-rom på serial ata kontrolleren? eller har du vanlig ata tilkobling?de gamle 98/me oppstarts diskene kunne bare boote opp fra ata kontrollere eller enkelte merker av scsi kontrollere. jeg har en sånn brei kabel tilkobling på den! tror det heter IDE men hvordan få installert 98? Lenke til kommentar
Danny92 Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Jeg har plaid og innstalere win ME på noen pcer, da har jeg brukt en norsk ME oppstartdisket med cd rom støtte. Det jeg gjør først er "format c:" dertter "cdrombokstaven install", den starter da innstalasjonen. Vet ikke om det anderledes på 98, men tror det nesten er likt Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Hvis du har et P35 hovedkort så kan du ikke installere Win98. Det er ingen moderne hovedkort som er kompatible. Eneste mulighet er å virtualisere, som Virtual PC eller VMware. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Får jeg spørre hva du skal med Windows 98? Lenke til kommentar
lobfredd Skrevet 3. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2008 Får jeg spørre hva du skal med Windows 98? Jeg ville bare teste det pga ganske mange år siden sist, og ville tru at det kjører ganske kjappt med min HW! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Får jeg spørre hva du skal med Windows 98? Jeg ville bare teste det pga ganske mange år siden sist, og ville tru at det kjører ganske kjappt med min HW! Neppe. Finnes knapt drivere til noe som helst av nyere utstyr. Testa i går på en 3.2GHz P4. Eneste jeg fikk var træg grafikk i 640x480 og 16 farger, ingen lyd samt tonnevis av BSOD-er! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå