Blåbær Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Nei, det stemmer ikke. Han jobber 8-10 timer hver dag med sikkert 4-5 timer dødtid (snakker om levering nærheten, f.eks butikk), der han venter på neste leveranse. Han fikk 1800 hver dag + 260 i losji. Dvs at han tjener over 2000 kr dagen selv om effektiv arbeid er på 4-5 timer for en dag. Lenke til kommentar
oniko Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Ja man hører av og til om trailersjåfører som tjener 500' i året, vaskere i nordsjøen som tjener 400' eller ingeniører med 600' i startlønn. Disse får åpenbart veldig mye mer enn gjennomsnittet for sitt yrke, dvs. at arbeidsgiveren betaler mye mer enn de strengt tatt har behøvd. Dette er bedriftseiernes penger som ledelsen i bedriften da praktisk talt deler ut uten noen, ihvertfall åpenbar, grunn. I ihvertfall i de fleste yrker vil det ikke være mulig å gjøre en så bra jobb at man tjener såpass mye mer penger for bedriften. Btw: ikke regn med å bare jobbe fra 9-16 som siviløkonom... Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Av og til? Han jobbet for Nor Cargo, et ganske vanlig transport firma. Tror dere lar dere lure av at med utdannelse så er dere garantert høy inntekt. Er veldig mange med lite/ingen utdannelse som tjener veldig bra. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Blåbær: Selvfølgelig er det det, men det er også mange som tjener veldig dårlig. Dessuten er det mange andre grunner til å ta utdannelse enn å få høy lønn. Om du synes økonomi er morsomt, så studerer du økonomi. Om du synes fysikk er morsomt, studer dét! Om du synes det er morsomt å skru på bil, så for guds skyld, bli mekaniker! Velg yrke og utdanning etter interesse, så får vi flinkest mulig folk overalt i samfunnet. Gjennomsnittlig livslønn er høyest for de med god utdanning. Håndtverkere ligger langt bak. Lenke til kommentar
oniko Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Min erfaring er at det er veldig mange med lite/ingen utdannelse som skryter på seg mye. Jeg tror ihvertfall ikke, av en eller annen grunn, at trailersjåfører i gjennomsnitt tjener 500 000 i året. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Jeg vet ikke hva som er snittet men snakket bare med han idag, og han virket fornøyd med lønna. Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Når det gjelder siviløkonomer versus advokater så er det verdt å påpeke at advokater er utdannet som jurister, ikke som advokater. Å sammenligne advokater mot siviløkonomer er da å sammenligne en liten gruppe lønnsadel mot en hel utdanningsgruppe. Som det ble påpekt tidligere må man sammenligne advokater mot sammenlignbare siviløkonomer, eksempelvis de som jobber i konsulentselskaper. Et enda bedre sammenligningsgrunnlag er de siviløkonomene som starter i advokatselskaper. Det er noen sånne i mitt kull, og de har eksakt samme betingelser som de nyutdannede juristene som starter. Sammenligner man siviløkonomer i meglerhus mot jurister på sosialkontor tror jeg bildet blir noe annerledes Lenke til kommentar
oniko Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Såklart. Man må sammenligne siviløkonomer med jurister. Da tjener siviløkonomer mest. Lenke til kommentar
jahas Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 mine innlegg Må si et semester som utvekslingsstudent på UCLA hadde vært noe... ser de tilbyr dette på NHH Lenke til kommentar
avRack Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 Hvor ligge UCLA om eg tørr spørja ? Lenke til kommentar
oniko Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 University of California at Los Angeles Lenke til kommentar
jahas Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 University of California at Los Angeles om jeg ikke tar helt feil er vel det et av verdens mest annerkjente universiteter? Skal ikke kimse av London School of Economics heller Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Hvor ligge UCLA om eg tørr spørja ? University of California, Los Angeles. Du kan jo gjette ^^ Lenke til kommentar
avRack Skrevet 11. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2008 Hvor ligge UCLA om eg tørr spørja ? University of California, Los Angeles. Du kan jo gjette ^^ Oh yeah! Krever vel eit svært bra snitt for å koma inn der då! Lenke til kommentar
Vidalon Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Hvor mange karakterpoeng kreves for å komme inn på siv-øk.-studier på NHH eller BI f.eks? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 http://rasken.uio.no/filer/norsk_2008.pdf Alle krav finner du her. Lenke til kommentar
avRack Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 Sjå på søkertall 2007 for samordnaopptak.no. Finn fram til NHH so ser du at grensa ligg på 58,7 for primær og 57,5 for ordninærkvoten. Om det ikkje var omvendt. Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Hva hadde folk valgt? BI eller Ås sivøk? Lenke til kommentar
decophly Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Noen som kan gi et par eksempel av arbeidsoppgaver som en siviløkonom har? Har lenge vurdert siviløkonom retningen, men har ikke fått eksempel på arbeidsoppgaver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå