Gå til innhold

Epilog for Duchamp 2008 - En touch av Riktig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har sans for gode bilder av hverdagslige og trivielle motiver som dette, jeg er personlig drittlei de mange patetiske forsøk på spektakulære bilder man blir bombardert med på mange fotonettsteder for tiden og liker bedre noe nedtonet og enkelt som dette. Det viser at du ser og ikke bare tar bilder for å imponere på nett....

 

Min eneste innvendig er at bildet faller litt gjennom teknisk synes jeg, det tar oppmerksomheten litt bort fra renheten i motiv og komposisjon.

Lenke til kommentar

Det har du naturligvis rett i. Jeg kan jo jobbe med ideen i forskjellige formater. Det skulle jo egentlig ikke være så veldig bra, siden det er et nikk i retning av Stieglitz avbilding av Fontene, men digitalkamera er kanskje feil teknikk for å gjøre noe slik. Noen bilder må enten være herpet nok, eller helt perfekte, for å fungere skikkelig. Jeg trodde jeg hadde funnet en balanse i det, men jeg kan jo forsøke flere varianter. Du er jo storformatfotograf, og jeg forstår godt at du foreslår en slik løsning. Jeg burde kanskje låne Tottos Linhof Technica for jobben, eller muligens finne frem en APX-400 fra fryseren og lade Rolleiflex-en.

Lenke til kommentar
Kanskje jeg skulle ha herpet det enda mer, Amund. Tror du det vil gjøre seg?

 

Hmm kanskje, men du skulle brukt Holga for den effekten :) Eller storformat for den andre enden av skalaen. :)

Jeg har jobbet litt med forskjellige versjoner nå. En versjon som er renset betraktelig er jeg ikke ferdig med enda, men jeg har kanskje mest tro på denne. Jeg har fjernet støvkorn og litt mer reflekser i porselenet. Skyggene fra vasken er kanskje nok mørke, så jeg har bare tilført litt vignettering, og av en helt annen type enn i den første versjonen. Til slutt har jeg tilført enda mer støy. Jeg synes selv at jeg har fått frem et mer slående uttrykk nå. Den forrige versjonen var kanskje litt for mye et forsøk på å gjenskape en stemning fra et annet bilde. Denne gang har jeg vært mer tro mot mine idealer for egne arbeider.

 

Edit: Litt kjapp med kloningen, men det skal jeg rette opp.

post-76334-1209854133_thumb.jpg

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Vår alles gode venn Riktig er tilbake i flokken, og har tatt seg bryet med å finpusse bildet med utgangspunkt i den første versjonen. Den andre får stå for seg selv, men nå er jeg endelig fornøyd. Jeg har enda masse å lære om Photoshop. Må investere i CS3 slik at jeg får mer inspirasjon til å jobbe i PS fra raw til web.

 

Dette er altså en liten godbit for Riktig-fans som liker ideene mine.

post-76334-1209859294_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Fjernet litt støy, kontrast og skarpet opp? Er ikke riktig det, totalt makeover er riktig.

Han har finpusset, som det heter i posten. Han har nok for stor respekt for originaler til å fullstendig omarbeide et bilde. Kanskje tittelen skulle antyde noe annet, og det er isåfall min feil.

 

Edit: Jeg får beklage hvis noen ble skuffet nå, men også Riktig kan være riktig så subtil, av og til. Han renset forøvrig ikke bort noe støy, det var jeg som ikke la til støy denne gang. Han fikk selvfølgelig den filen som ikke var lagt støy på enda.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Ja ja, det finnes en unnskyldning for alt. Jeg er uansett ikke en kløpper i Photoshop, spesielt ikke med sorthvitt. Det er derfor kjekt at Riktig tar seg tid til å gjennomføre mine ideer, og å se potensialet i bildet.

 

Hvilken av versjonene er best. Selv er jeg veldig fornøyd med den siste som Riktig har hjulpet meg med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...