Talwin Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Tror dette er første gang Rockstar faktisk henger med på grafikksiden. Både GTA3, vice city og san andreas lå bak grafiske utviklinga til andre spillprodusenter.Syns det er litt skuffende at de vurderer å ikke gi det ut til PC. Litt synd at de som ikke vil betale for bra spill ødlegger for resten Det er ikke bare å porte over da. Den store fordelen med å utvikle for konsoller over PC er at du ikke trenger å bry deg om millioner av mulige hardware kombinasjoner. Det er en arkitektur, noe som gjør både utvikling og QA betydelig mindre komplisert og kostbart. Men håper virkelig at de porter det over før eller senere, har kjøpt alle siden gta 1, men jeg er absolutt ikke villig til å kjøpe en konsoll og TV bare for gta 4, kommer ikke på tale. Lenke til kommentar
Tordenflesk Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Tar jeg feil eller er X360 en X86-boks med en strippet Win2K og et DX9 grafikk-"kort"? Utrolig vanskelig port det, gitt Lenke til kommentar
kilik Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Du tar feil. X360 har en tri-core PowerPC-prosessor. Det sies at spillet har solgt over 4 millioner på lanseringsdagen. I såfall har de tjent inn pengene og vel så det allerede. du såg at det var snakk om 100 millioner? Vil tippe de tjener rundt $30 per spill, altså minst $120 millioner på dag 1. Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082 Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Hoff, det er virkelig mye penger. Men jeg er 100 % sikker på at de går i overskudd. Selvfølgelig vil de gjøre det. Men jeg kan tenke meg at enkelte i styret hos Rockstar har skjelvet litt i buksene, når de har sett hvor mye penger som har gått til utviklingen av spillet. Det hadde hvert fall jeg vært. Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Porting koster da ingenting i forhold til å lage selve spillet. Så jeg tror nok de får nok salg til å dekke dette uansett. Jeg vil ihvertfall ha mod'e muligheter. Det er jo halvparten av moroa. Spillet varer jo mye lenger da å. Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Porting koster da ingenting i forhold til å lage selve spillet. Så jeg tror nok de får nok salg til å dekke dette uansett. Jeg vil ihvertfall ha mod'e muligheter. Det er jo halvparten av moroa. Spillet varer jo mye lenger da å. Jada... Det er vel ingen som tviler på at ikke spillet kommer til å selge nok på pc til å dekke inn kostnadene til en eventuell port. Sakens KJERNE er den at Rockstar har sagt at de ønsker å prioritere konsollene, fordi det er der de store pengene er. Hvorfor bruke 60 000 arbeidstimer på en pc port som gir rockstar 15 mill USD på bok når disse 60 000 timene kan brukes på ett annet prosjekt som vil gi 150 mill USD på bok. Disclaimer: Fiktive tall og ren spekulasjon. Lenke til kommentar
Essem Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Det var mye penger... Jeg har ihvertall betalt tilbake min del av det Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Hvorfor bruke 60 000 arbeidstimer på en pc port som gir rockstar 15 mill USD på bok når disse 60 000 timene kan brukes på ett annet prosjekt som vil gi 150 mill USD på bok. Nettopp. Selv med så vill pirakopieringen er av enkelte spill på PC idag så er det rimelig sannsynlig at de vil gå i pluss på en evt. PC-versjon av GTA4. Men de kan jo ikke bare ansette folk i bøtter og lass for å lage PC-versjonen heller - det er snakk om å benytte ressursene optimalt. Og der har de utvilsomt mest igjen ved å prioritere ekstrainnholdet til 360 (som de har forpliktet seg til) og ikke minst *neste* utgave av GTA som sannsynligvis kommer om et par år. Til neste utgave gjør de nok som de gjorde med Vice City og San Andreas; beholder hovedinnholdet i spillmotoren og konsentrerer ressursene på å jobbe med innoholdtet nå som det tekniske stort sett er på plass. Lenke til kommentar
PaTrond Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Jeg mener Gran Turismo 5 er dyrere.. For det første er fet ikke billig å lage et areal på rundt 1-2mil/2 i super-detaljert 3D, for det andre har bilene over 200.000 polier og tar 4-5måneder å lage(hver!) og for det 3. er det fad** meg ikke billig å leie,bruke,kjøre 800biler+ over 10 runder hver på bane. Dekk, bensin, måleutstyr, banekort koster flesk.. Tipper på at dette kan ha kostet rundt 3 ganger så mye som GTA IV... Lenke til kommentar
Tordenflesk Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Du tror de har kjørt alle 800 biler? De har nok tatt vare på det de har fra 1,2,3 og 4, så sånn utrolig dyrt har det ikke vært. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Jeg mener Gran Turismo 5 er dyrere.. For det første er fet ikke billig å lage et areal på rundt 1-2mil/2 i super-detaljert 3D, for det andre har bilene over 200.000 polier og tar 4-5måneder å lage(hver!) og for det 3. er det fad** meg ikke billig å leie,bruke,kjøre 800biler+ over 10 runder hver på bane. Dekk, bensin, måleutstyr, banekort koster flesk.. Tipper på at dette kan ha kostet rundt 3 ganger så mye som GTA IV... Forskjellen ligger i detaljegraden. I et bilspill trenger du ikke ha en smådetaljegrad som i et 1st/3rd person spill. Omgivelsene du ser er detaljerte men det du ikke ser trenger heller ikke være detaljert. GTA 4 som er i et tredjepersons perspektiv har en meget stor detaljegrad å ta hensyn til. Det du ikke ser der og da må likevell tenke at du kan se for det er såpass åpent spillet. Med tanke på størrelsen av byen til GTA 4, stemmeskuespill ikke bare i scriptede sekvenser men og personene på gaten, musikken etc. Det er veldig mye i spillet som koster mye i det lange løp. Det er stor forskjell å utvikle sandbox GTA type spill og bilspill med tanke på kostnadsrammen. Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Tar jeg feil eller er X360 en X86-boks med en strippet Win2K og et DX9 grafikk-"kort"? Utrolig vanskelig port det, gitt Feil, gamle Xboxen var en Pentim 3, den nye er tre power kjerner fra IBM som kalles for Xenon (har ingenting med Xeon fra intel og gjøre) så en port vil nok ikke bli like lett. Men om det kommer en mort kan vi håpe på openGL i steden for D3D da ps3 bruker OpenGL. (det vil foresten også trolig være DX 9 og ikke DX10 da verken Xbox 360 eller PS3 har grafikkbrikker som kan kjøre DX10) Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Feil, gamle Xboxen var en Pentim 3 Nåvel. Pentium 3 basert stemmer bedre. Var en Mobile Celeron for å slippe "heftige" kjøleløsninger. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Er det bare jeg som synes å huske at Killzone 2 hadde et budsjett på 120 mill. etellerannet? Trodde det var dollar, men begynner å tvile nå. Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 120mill norske stemmer bedre linky Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Feil, gamle Xboxen var en Pentim 3 Nåvel. Pentium 3 basert stemmer bedre. Var en Mobile Celeron for å slippe "heftige" kjøleløsninger. på 700MHz. Var bra heftig tilbake når Xboxen kom ut. Lenke til kommentar
Dellers Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Når det allikevel har kosta så mye kan de godt ta seg bryet med å mekke en pc-versjon også, skulle bare mangle! Dem kommer ikke til å selge særlig flere kopier til konsoll uansett om de gir ut spillet på pc eller ikke, da en typisk person som kjøper spillet til pc ikke vil kjøpe det dersom det ikke kommer, pga. at man trenger tastatur og mus! Det er jo grunnen til at man bruker pc (iallfall for meg + de jeg kjenner som ikke har konsoll). Står ikke på penger for å kjøpe en 360, men er ikke aktuelt pga. kontrolleren. Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Feil, gamle Xboxen var en Pentim 3 Nåvel. Pentium 3 basert stemmer bedre. Var en Mobile Celeron for å slippe "heftige" kjøleløsninger. på 700MHz. Var bra heftig tilbake når Xboxen kom ut. Snakka jeg om hastigheten? Nei, jeg snakka om kjøleløsninga. Crack one open, så ser du hva jeg mener. Har en åpen hjemme i stua nå. Sprengte PSUen, og det tar evigheter å få tak i en ny. Lenke til kommentar
Tor Anders Berven Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) Når de sier at det koster 100mill $ så kan de ikke ha regnet med lønninger til de 1000 som har brukt 3 år på dette? Eller hva? Da har de i snitt tjent ca kr 160k i året? Tror det er noen tall som ikke stemmer her... GTA IV er helt Konge BtW! Endret 5. mai 2008 av Totte- Lenke til kommentar
kilik Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Det er ikke 1000 faste ansatte. F.eks. en innleid voice actor som bare har jobbet i en uke er sikkert regnet med i det tallet. Tipper antall personer som har jobbet fast med spillet er rundt 400. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg