kevinedomm Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 (endret) Hei! Satt på med en kompis av meg, og da stoppet vi opp for en bil som kom ifra en vei til høyre, denne sjåføren hadde henger på bilen, og han stoppet opp og vinket oss fremover. Da begynte vi å kjøre igjen, og denne sjåføren som vi hadde vikeplikt for kjørte plutselig ut i veien og det ble kresj. Hvem har egentlig skylden? Sjåføren insisterte jo først på at vi skulle kjøre, for så å plutselig ombestemme seg? Hvem blir erstatningspliktige? Regner med at det blir ord mot ord.. For han andre sjåføren kom jo umiddelbart ut av bilen og begynte å mase om erstatning, og at vi hadde vikeplikt og så videre, men det er jo hans feil siden han først insisterte på at vi skulle kjøre, er det ikke? Endret 2. mai 2008 av Daniel_91 Lenke til kommentar
avRack Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 (endret) Vil nok tru at du vil få ein ord mot ord diskusjon her som du seier. Det er nok ganske sikkert at det er kompisen din som må enda opp med å betala. Det er han som har brutt regelen, sjølv om sjåføren i den andre bilen vinka dykk fram for så å køyre. Og når det då skjer ei ulykke så er det han som har brutt regelen som må betala. Det er ingen som kan bevisa at han andre har vinka, dersom han skulle nekta for det. Sjølv om både du og kompisen din seier at han vinka, så vil du nok uansett måtte enda opp med å betala. Slik meinar eg det i alle fall vil bli. Kanskje han berre ville at kompisen din skulle kræsja i bilen hans slik at han fekk dekka nokre andre skader på bilen også ! Endret 2. mai 2008 av avRack Lenke til kommentar
andr3as Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Hvordan kan dere være sikker på at han ga signal/vinket dere ut. Kanskje han bare klødde seg i hodet eller vinket til naboen. Jeg er alltid skeptisk til folk som gir tegn om et eller annet i trafikken, tenker meg alltid om 2 ganger og bruker den tiden jeg trenger til å bestemme meg. Andre får vente hvis jeg er usikker, driter i om folk bak fløyter jeg tar uansett igjen det tapte senere. Jeg velger i dette tilfellet å tro at kompisen din missforsto , tror ikke noen er så ondsinnet at de får noen til å bryte vikeplikten for så å krasje med de. Kompisen din har dessverre skylden.... Lenke til kommentar
Nator Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 zmurfen har rett... det er uheldig. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Det er overhodet ikke sikkert han vinket dere frem. Kanskje han bare klødde seg, eller veiva med armen tilfeldig. Uansett har kompisen din full skyld for å bryte vikeplikten. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 2. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2008 Hvordan kan dere være sikker på at han ga signal/vinket dere ut. Kanskje han bare klødde seg i hodet eller vinket til naboen. Jeg er alltid skeptisk til folk som gir tegn om et eller annet i trafikken, tenker meg alltid om 2 ganger og bruker den tiden jeg trenger til å bestemme meg. Andre får vente hvis jeg er usikker, driter i om folk bak fløyter jeg tar uansett igjen det tapte senere. Jeg velger i dette tilfellet å tro at kompisen din missforsto , tror ikke noen er så ondsinnet at de får noen til å bryte vikeplikten for så å krasje med de. Kompisen din har dessverre skylden.... Men det var jo soleklart at han vinket oss frem, han bekreftet det jo 2 ganger, blinket med lyset ene gangen også forresten (skulle vel skrevet det i 1. post) Jaja, får vel bare bite i det sure eplet da. Lenke til kommentar
Pytagoras Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 (endret) Hvordan kan dere være sikker på at han ga signal/vinket dere ut. Kanskje han bare klødde seg i hodet eller vinket til naboen. Jeg er alltid skeptisk til folk som gir tegn om et eller annet i trafikken, tenker meg alltid om 2 ganger og bruker den tiden jeg trenger til å bestemme meg. Andre får vente hvis jeg er usikker, driter i om folk bak fløyter jeg tar uansett igjen det tapte senere. Jeg velger i dette tilfellet å tro at kompisen din missforsto , tror ikke noen er så ondsinnet at de får noen til å bryte vikeplikten for så å krasje med de. Kompisen din har dessverre skylden.... Men det var jo soleklart at han vinket oss frem, han bekreftet det jo 2 ganger, blinket med lyset ene gangen også forresten (skulle vel skrevet det i 1. post) Jaja, får vel bare bite i det sure eplet da. Så enkelt er det nok ikke. Hvis vedkommede så som krasjet i dere så mye som stanser, ser at dere "bryter" vikeplikten for så å kjøre rett i siden på dere, vil føreren av den andre bilen bli tildelt medskyld (ikke delt skyld), eller få all skyld. Har vedkommede erkjent at han stanset (til og med vinket dere forbi) er det uaktsomhet fra hans side. Endret 2. mai 2008 av Pytagoras Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Men hvis fører av andre bilen oppfattet det som om dere ikke ville kjøre først, å derfor begynte å kjøre (noe som sikkert har skjedd), så kan han bruke samma argument MOT dere, å da ligger bilen med vikeplikt dårlig ann igjen.. Lenke til kommentar
Pytagoras Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Men hvis fører av andre bilen oppfattet det som om dere ikke ville kjøre først, å derfor begynte å kjøre (noe som sikkert har skjedd), så kan han bruke samma argument MOT dere, å da ligger bilen med vikeplikt dårlig ann igjen.. Selvsagt kommer det an på detaljene: Var det slik at begge bilene startet likt, dvs. at den andre sjåføren startet samtidig og vennen til trådstarter ikke stoppet, er det et brudd på vikepliktenl. På en annen side ligger den andre sjåføren dårlig an om han begynte å kjøre når trådstarters venn allerede var godt på vei inn i krysset. I dette tilfellet er det stor sannsynlighet for 50/50 (et minimum) eller all skyld til den andre sjåføren. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 3. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2008 Ja, vi hadde begynt å kjøre vi, og så plutselig hoppet bilen hans frem Nå påstår han at han glapp clutchen.. kanskje det er en mulighet også. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Be ham (kameraten din) høre med forsikringsselskapet. Det er mulig han slipper med skylddeling. Lenke til kommentar
Pytagoras Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Ja, vi hadde begynt å kjøre vi, og så plutselig hoppet bilen hans frem Nå påstår han at han glapp clutchen.. kanskje det er en mulighet også. Får du det skriftlig at han glapp clutchen, så er jo saken ganske klar: han får tildelt skyld. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 5. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) Det ble løst privat mellom dem, ble slik at hver av dem betalte for sin egen bil og ferdig med det. Ikke så galt for kompisen min sin gamle Kadett, som snart skal vrakes uansett. Var verre med hans Audi A6.. Enda godt at airbagen holdt seg inne da, hvis ikke hadde det blitt MYE dyrere. Endret 5. mai 2008 av Daniel_91 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Sidan det er ein gammal bil som skal vrakes er det eit greit utfall. Hadde det derimot vore snakk om ein bil han skal ha og det vart skader for mange tusen burde den andre føraren fått all skuld. Når han snakker om å glippe clutchen er det ikkje noko å snakke om. Han vinka dykk vidare, glapp clutchen, vart stressa og byrja å prate om vikeplikt. I etterkant innrømmer han at han glapp clutchen og sidan det var ein gammal bil som skal vrakast han kjørte på vel han å ta det privat og dekke sine eigne utgifter sjølv. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Moralen er enkel og grei (dette er forøvrig noe en skal lære mens en har kjøretimer), man skal IKKE gi tegn i trafikken. Det kan fort bli misforstått, og ulykker blir ofte resultatet. Rett deg (generelt) etter trafikkreglene, så har du alltid ditt på det tørre. Lenke til kommentar
glx-rider Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Hehe. Minner meg om når vi kjørte en gang, så kommer vi bortover en vei der en gammel dame skal ut fra en butikk som var på vår høyre. Mot oss kommer det en bil som finner det for godt å vinke hu gamla fram, og hu gamla hadde selvsagt ikke vett nok til å titte til venstre før hun dro ut. Prøvde å tute men høreapparatet sto vel ikke høyt nok på for a snudde seg ikke for fronten min var cm fra døra hennes. Kameraten min som uheldigvis hadde milkshake i hånda fikk med seg alt, og bråbremsingen jeg tok førte til at han søla som hell over seg. Hehe var moro å se han fly ut fly forbanna mot hu gamla, som ble så redd at a sveiva opp ruta si mens han kom bortover Luringen som vinket hu fram kjørte jo selvsagt videre mens a så ut på jordet på andre sia... Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Det ble løst privat mellom dem, ble slik at hver av dem betalte for sin egen bil og ferdig med det. Ikke så galt for kompisen min sin gamle Kadett, som snart skal vrakes uansett. Var verre med hans Audi A6.. Enda godt at airbagen holdt seg inne da, hvis ikke hadde det blitt MYE dyrere. Personlig ville jeg brukt dette med at han glapp clutchen mot ham hvis han er villig til å innrømme dette skriftlig. Greit nok at en gammel Kadett ikke er verdt allverden, men han må sikkert uansett betale litt for å fikse skaden. Jeg hadde i alle fall aldri godtatt å legge ut penger for noe jeg selv ikke var skyld i. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå