Gå til innhold

Bør det bli ulovlig å prakke kristendom på barn?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er jeg den eneste som har lagt merke til at religiøse barn gjerne har bedre karakterer, tenker mer på andre og respekterer andre mennesker? Selv den mest kristne vennen min, som er VELDIG kristen, er fortsatt god å snakke med. Han vet jo at folk som ikke er så interessert i bibelen, ikke vil snakke om den.

Endret av Mynotir
Lenke til kommentar
Er jeg den eneste som har lagt merke til at religiøse barn gjerne har bedre karakterer, tenker mer på andre og respekterer andre mennesker?

Ja. Og med mindre du har noe data på dette vil jeg kalle det anektodalt bullshit.

Lenke til kommentar

Nei...

Alle foreldre "prakker" sine verdier ned på barna. Det er deres oppgave. Enkelte av disse verdiene er virkelig sunne, andre mindre sunne.

Selv har jeg hatt en ganske så sekulær oppvekst, er ikke sikker på hvor Bibelen ligger i huset, eller om vi i det hele tatt har en for øyeblikket. Men. Jeg kan bekrefte at barn som er blitt oppdradd i kristen, eller annen religiøs tro kan bli fantastiske, omtenksomme og hyggelige mennesker. Selvsagt kan de også bli fordomsfulle, nervortiske og skamfylte fordi nesten alt de eller andre rundt dem gjør er en "synd". Dette har med hvor streng oppdragelse de har hatt, men ikke faen om det er en grunn til å forby det. Spesielt da det er praktist talt umulig at ditt personlige livssyn påvirker barnet ditt.

Lenke til kommentar
Man skal ikke bruke trusler i barneoppdragelse, og historier om å brenne i helvete er trusler.

Enig, så lenge det er snakk om ekstreme trusler. Mindre destruktive og traumatiske trusler brukes nok av alle foreldre som at de ikke får dessert før de spiser opp brokkolien, det er også trussel. Men siden mer alvorlige og farlige trusler finnes utenom religion er det ikke noe argument for at kristen oppdragelse er galt. Uansett blir det praktisk umulig (og temmelig idiotisk) å gjøre religiøs oppragelse ulovlig. Det måtte nærmest innebære at foreldrene aldri gjorde uttrykk for eget livssyn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...