Gå til innhold

Pentax; blitssko-> "pc cord" = No go?

Anbefalte innlegg

Forleden dag fikk jeg sjansen til å bruke studiolys/lysrigg i et studio. Læreren koblet sin Nikon D5 (eller 300?) til lysriggen via en kabel, noe jeg ut fra det jeg har lest på nettet kalles en "PC cord". Min Samsung GX-10 har ikke en slik kobling, bare en vanlig blitssko.

hotshoe2pc_web.jpg

De fleste andre Nikon og Canon-brukere hadde heller ikke en slik kobling, men de brukte en blitsskoadapter (se over) som man kunne plugge denne "PC cord" kabelen inn i. Funket fint for dem, men for meg funket det bare én gang, uansett hvilken vei blitssko-adapteret satt i.

Har noen Pentax eller Samsung-brukere hatt denne erfaringen, ev. hvordan har dere koblet "PC cord"-koblinger med kameraet deres?

Ser at Pentax tilbyr et "Hot Shoe -> 5FP" adapter på PentaxDSLR, men synes "5FP" ser litt anderledes ut enn "PC cord". Er jeg på fisketur her?

P.S. Kan noen fortelle meg hva "PC cord" kalles på norsk? (Jeg skjønner at "cord" er kabel/ledning).

Endret av 8086
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men hvorfor ikke drådløst?

Fordi hele anlegget (mange lys) var satt opp med kabler, fordi vi var 30 stykker som skulle prøve ut, fordi jeg vil finne ut hvorfor det ikke funket, etc...

jeg bruker "powerty wizards", etter litt lodding så funke de 98% av tdien.

Absolutt keen på trådløst. Bruker ad-hoc løsningen til Pentax/Samsung nå der jeg fyrer av den eksterne flashen med den som er bygget inn. Men som jeg skrev i et tidligere innlegg ønsker jeg litt mer fleksibilitet og da er det radio som gjelder. Poverty Wizards er det samme som "Cactus V2" så vidt jeg skjønner, og de har jo et litt dårlig rykte. Riktignok koster de praktisk talt ingenting, men er kjipt om/når de ikke virker. Hvordan er dine erfaringer med produktet?

Har sett på litt forskjellige løsninger, men det som jeg synes ser diggest ut er RadioPopper. Ingen kabler. Festes med borrelås på utløserflashen og kan bruke TTL o.l.

Lenke til kommentar
Men hvorfor ikke drådløst?

Fordi hele anlegget (mange lys) var satt opp med kabler, fordi vi var 30 stykker som skulle prøve ut, fordi jeg vil finne ut hvorfor det ikke funket, etc...

jeg bruker "powerty wizards", etter litt lodding så funke de 98% av tdien.

Absolutt keen på trådløst. Bruker ad-hoc løsningen til Pentax/Samsung nå der jeg fyrer av den eksterne flashen med den som er bygget inn. Men som jeg skrev i et tidligere innlegg ønsker jeg litt mer fleksibilitet og da er det radio som gjelder. Poverty Wizards er det samme som "Cactus V2" så vidt jeg skjønner, og de har jo et litt dårlig rykte. Riktignok koster de praktisk talt ingenting, men er kjipt om/når de ikke virker. Hvordan er dine erfaringer med produktet?

Har sett på litt forskjellige løsninger, men det som jeg synes ser diggest ut er RadioPopper. Ingen kabler. Festes med borrelås på utløserflashen og kan bruke TTL o.l.

powerty wizards= cactus ja. Som sagt fyrer 98% av tia.. da har jeg hatt 20m avstand.. men mrk.. jeg har lodda på antenne på senderen, nye batterier osv.. og det koster ikke en smule :)

ja.. radiopoppers jr venter jeg på.. trenger ikke TTL løsningen for min del..

Lenke til kommentar

var det jeg lurte på ja. nettopp loddingen og slikt er det jeg vil unngå. har knapt en skrutrekker, og vil bare unngå de greiene der, uansett hvor billig det er :) har sett på tutorialsene, og lest hvor fornøyde folk er, men chillern litt ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...