Gå til innhold

Anmeldelse: Grand Theft Auto IV (PS3/X360)

Anbefalte innlegg

Veldig enig med "Alex ws". I utgangspunktet gir jeg blaffen i hva andre mener om spillet siden jeg synes det er fantastisk! At anmelderene ikke synes det fortjener 10 er greit nok og vi får respektere hans mening. Selv om det for min del nesten virker som om han gir 9 på trass, for å være "tøff" (kjærringa mot strømmen).

Gamer.no setter i mine øyne imidlertid 10-eren vel høyt når GTA ikke får en 10-er. Geniale spill bør, etter min mening, belønnes med 10 selv om de har noen feil. At mangel på save-points trekker ned ... vel vel, er det ikke greit å ha litt utfordring da? Fremtidige spill som skal få 10 må vel tilby like mye variert funkasjonalitet, like fantastisk voice acting, variert persongalleri, bra humor, og generelt like stort mangfold som GTA4, og i tillegg være perfekt implementert. Det vil si uten en eneste feil. Gamer.no kan offisielt pensjonere 10-eren. Slike spill kommer ikke. Alle spill har noen småfeil.

Det blir feil å sammenligne med andre spill som har fått 10, men for å illustere at andre spill som har fått 10 også har feil: Gears of spille-ferdig-på-fem-timer War var et fantastisk spill og fortjente i mine øyne en 10-er, men det var da så kort. Oblivion var i mine øyne også veldig bra, men det hadde et relativt brukket level-system. World of conflict var også veldig bra, men det gikk jo ut på bare å samle nok credit til å få noen big-guns. Alle disse spillene var veldig bra og fortjente sikkert en 10-er (i følge anmelderen), men de var på langt nær feilfrie. Og poenget er: det bør ikke være slik at spill må være feilfrie for å få 10.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er det mulig å ikke gi dette 10/10? Her snakker vi om et spill som er så imponerende at det snur hele spillverdenen på hodet. En revolusjon som dette bør hylles, ikke pirkes på. Nå syns jeg vi må ta av oss hattene i ren beundring for Rockstar, og det de har fått til. Det er aldri i LIVET nok feil i GTA 4 til å trekke ned fra 10/10.

At det går an å skrive så urutinert. Makan!

Lenke til kommentar
Hvordan er det mulig å ikke gi dette 10/10? Her snakker vi om et spill som er så imponerende at det snur hele spillverdenen på hodet. En revolusjon som dette bør hylles, ikke pirkes på. Nå syns jeg vi må ta av oss hattene i ren beundring for Rockstar, og det de har fått til. Det er aldri i LIVET nok feil i GTA 4 til å trekke ned fra 10/10.

I utgangspunktet bør et spill som "snur hele spillverdenen på hodet" være mer nyskapende enn det her. Tenk Doom/Wolfenstein3D, Deus Ex, og lignende.

Lenke til kommentar
Yes, høvle av en hel karakter fordi spillet er "krevende" i enkelte tilfeller er gamer.no stil tvers gjennom!

Men likte anmeldelsen. Bra skrevet ;)

Hvem sier de høvler en karakter fordi spillet er "krevende"? Det er ikke spillets neeste feil, og ikke nok med det, man anmelder ikke spill ved å begynne på tieren, og så ta av karakterer etter hvor mange baksider spillet har.

AtW

Lenke til kommentar
det bør ikke være slik at spill må være feilfrie for å få 10.

Selvfølgelig bør det ikke være slik. Men problemene i GTA IV er såpass graverende og ødeleggende for spillopplevelsen at jeg ikke kan annet enn å trekke for dem.

I motsetning til hva enkelte tror, har jeg ikke lett etter feil i dette spillet. Det gjør jeg aldri. Jeg vet ikke om folk generelt har lest omtalen eller bare fokuserer på karakteren (morsomt når en her sier "at det går an å skrive så urutinert" etter å kun ha kritisert karakteren og ikke nevnt det jeg faktisk har skrevet med ett eneste ord), men jeg gjør det ganske klart at jeg gjerne ville gi GTA IV en 10-er. Nettopp fordi jeg synes det er et vanvittig imponerende og fantastisk spill, på veldig mange måter.

Det ville imidlertid vært galt, for selv om jeg ikke har lett etter problemer, har problemene funnet meg. Og jeg kan ikke bare stikke fingrene i ørene, lukke øynene og si "lalalalaladetteerverdensbestespilldisseproblemeneeksistererikkelalalala" hver gang det dukker opp noe som ødelegger opplevelsen.

Ser det ja, men så er vi igjen tilbake tilbake til det samme. Hvis GTAIV har fått 9/10 burde jo enkelte spill som har fått 10ere gå ned hvertfall 1-2 karakterer. Og som igjen en annen nevnte at savesystemet på lost oddyse er verre enn gtaiv, men fortsatt får 10ern?

Da foreslår jeg du skriver det i tråden til Lost Odyssey-anmeldelsen, og ikke denne tråden. Hva en annen anmelder har gitt et spill jeg ikke har spilt er helt betydningsløst for hva jeg gir GTA IV. Gamer.no er ikke en enkelt person som har en enkelt mening om alt, men flere ulike personer med flere ulike meninger. Anmeldelsene våre representerer meningene til de som har skrevet dem, ikke meningene til "gamer.no-individet".

Og til de som foreslår at jeg gir spillet 9/10 for å stikke meg ut: For det første ville det vært ufattelig uprofesjonelt, og for det andre skjønner jeg ikke hvorfor i alle dager jeg skulle hatt interesse av å gjøre det. Slik at jeg kunne bli kjeftet på av en hel gjeng GTA-tilhengere i forumet?

Endret av Joachim_F
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I utgangspunktet bør et spill som "snur hele spillverdenen på hodet" være mer nyskapende enn det her. Tenk Doom/Wolfenstein3D, Deus Ex, og lignende.

Enig, spilt Grand Theft Auto siden 97 og 4år etter san andreas forventer jeg noe mer enn hva som føltes som en klone med nytt map, mer interaktivitet og en middelmådig oppgradert grafikk og fysikkmotor.

Husker da deux ex kom(siden det ble nevnt), jeg har aldri opplevd noe lignende siden, en spillopplevelse jeg mest sannsynlig aldri får møte igjen.

Lenke til kommentar

Jo mer jeg spiller GTA IV jo mer liker jeg det, men jeg synes ikke på noen måte dette er ekstraordinært selv om de har gjort en pen jobb.

Men spillet har potensiale. Jeg ser eks. for meg en "Gangland" Expansion hvor man former gjenger med andre spillere online og forsvarer territoriet, konkurrerer osv. i litt mafia stil/gangster stil.

Spillet er på ingen måte verdt en 10'er.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Fin omtale, syntes det er helt ok at spillet får 9/10 selv om jeg personlig hadde gitt spillet 10! Jeg syntes spillet er helt fantastisk, men syntes det til tider kan bli litt mørkt, så prøver å ta de fleste oppdraga om dagen. Når det gjelder lagringa så syntes jeg den fungerer utmerket, det skal være litt vanskelig å fullføre oppdragene! Har blitt litt iritert i ny og ne, men så klarer jeg det alltid på andre,tredje forsøk siden man da er litt mer fokusert og nøye på å gjøre det riktig. Når det gjelder personer som ringer i hytt og pine, så er det ikke værre en å legge på/ Si at man er opptatt, slik som det er i den virkelige verden.

God omtale og et veldig godt spill :)

Lenke til kommentar

Endelig noen som kan gi spillet en skikkelig karakter!

Har klart litt over 50% av spillet selv nå og kan ikke fatte og begripe at så og si alle spillanmeldere gir spillet rene 10'ere på alle punkter.

Det er et bra spill men det er altfor overvurdert og fortjener ikke mer enn 8,5 - 9 på karakterskalaen.

Lenke til kommentar

LOL.. skjønner ikke hva the fuzz is about. Er jo nestn bare GTA 3 med andre skins og finnes ikke til PC engang. Sier vel litt om hvilke mengder dette spillet er myntet på. Dessuten så er jo byen så knøtt liten i forhold til San Andreas.

Ja, har prøvd det og bortsett fra at den dårlige xbox grafikken svir i øynene så var det ikke noe særlig!

Remake fortjener ikke noe mer enn 4 / 10 !

Lenke til kommentar
LOL.. skjønner ikke hva the fuzz is about. Er jo nestn bare GTA 3 med andre skins og finnes ikke til PC engang. Sier vel litt om hvilke mengder dette spillet er myntet på. Dessuten så er jo byen så knøtt liten i forhold til San Andreas.

Ja, har prøvd det og bortsett fra at den dårlige xbox grafikken svir i øynene så var det ikke noe særlig!

GTA IV kommer til pc, men som mange andre spill nå for tiden så skal det melkes for alt det er verdt ettersom utviklerne tjener mer på å selge konsoll spill...

Og hvor lenge har du prøvd spillet egentlig?? 3 minutter?

Jeg kan si meg enig i at grafikken ikke er den beste jeg har sett og animasjonene kunne vært en del bedre. Og ja, den første halvtimen av spillet sugde.

Noe som irreterer er at det fortsatt litt for mange bugs i spillet og radiokanalene er skuffende dårlige.

Noe som gjorde de gamle GTA spillene så gøye var at man kunne kjøre rundt å bare kødde rundt, noe man fort blir lei av på GTA IV.

Lenke til kommentar

Ja jøss, gta 3 med andre skins :roll: Hvordan klarer du å se for deg spillet som en remake når historien, alle karakterene og hovedpersonen er nye?

Endret av mr.nauz
Lenke til kommentar

I mine øyne er ikke dette spillet perfekt - men hvilket spill er det?

Sjekkpunkter underveis hadde vært noe, men det hadde også gjort oppdragene kanskje litt for enkle? Jeg vet ikke.

Uansett, dette er det beste spillet jeg har spilt med tanke på historie, spillbarhet og spilleglede. Grafikkfeil og noen fysikkmangler gjør ingenting for totalinntrykket som er enormt solid.

9,7/10

Lenke til kommentar

Mens jeg prøver å ikke bry meg, føler jeg at anmelderen har satt karakteren ut fra et ønske om å skille seg fra resten av anmelderne. Det henger rett og slett ikke på greip med teksten i anmeldelsen eller andre karakterer som er gitt tidligere.

Virker litt som gamer.no prøver på krampeaktig vis å være mer seriøse anmeldere enn resten. Først ved å utsette sin anmeldelse (noe som egentlig er greit nok, men jeg tviler som sagt på at det er gjort med riktige intensjoner), for så med å gi en score som de vet vil skape kontrovers. For det å gi en soleklar goty-kandidat (det er vel ikke bare jeg som lukter goty her?) en 9-er er kontroversielt. Og gamer.no vet det.

Lenke til kommentar

GTA IV tar store trekk mot å bli enda mer realistisk. GTA III var bare gøyt å drepe og gjøre noen oppdrag. I GTA IV så føler man faktisk med karakterene. I tillegg har de forbedret omtrent alt av spillbarhet og interaktivitet. Samme konsept, men dette er mye mer hva GTA-serien bør være.

Lenke til kommentar
Hvis det går ann å klage på GTA IV ikke noe nytt så har dere forventet for mye, grafikken skal være nesten fotorealistisk, mobilen suger, noe som jeg synes GTA tok ett steg høyt, kult å bruke den til å gå å drikke, dates osv!!

Er grafikken i GTA IV fotorealistisk?

Da må jeg virkelig ha gått glipp av noe :p

Nå er det jo ikke grafikk jeg tenker på når jeg mener at GTAIV byr på veldig lite nytt sammenlignet med tidligere spill da..

Dette nevnte jeg bare folk krever i konsollspill, jeg har aldri ment det selv:p skrev bare ett eksempel hva folk krever av spill ;)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...