Gå til innhold

Anmeldelse: Grand Theft Auto IV (PS3/X360)

Anbefalte innlegg

Er flott å se at anmelder har baller nok til å ikke gi spillet full pott.

Fot all del; dette er blandt de absolutt beste spillene jeg noensinne har prøvd, men det er likevel elementer som bør,og skal, trekke på karakterskalaen (mener jeg altså).

Det sosiale aspektet er en spennende nyskapning i spillet, men gud hvor slitsomt det blir i lengden.

Som anmeldelsen påpeker så forstyrres man i tide og utide av diverse bekjente som er mer kravstore enn Mariah Carey på turne.

Takk gud for løsningen med taxi-ene, for uten den hadde jeg knapt hatt noen venner igjen.

Uansett er dette faktisk det som trekker mest ned for mitt vedkommende, da de øvrige småtingene registreres men ikke plager meg nevneverdig.

Takk til Gamer.no og Joachim Froholt for en glimrende omtale!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så de andre spillene gamer.no har gitt 10ere er 100% perfekte? Jeg skjønner selv ikke hvorfor spillet ikke har fått 10er ettersom det er flere spill gamer.no har gitt 10ere til som jeg finner mindre underholdende enn GTAIV. For å ikke nevne at forgjengenr San Andreas fikk 10er. Vil det si at dette spillet har blitt dårligere da?

Det som fikk en 10'er for noen år siden trenger ikke å være verd en 10'er i dag.

AtW

Lenke til kommentar
Når det kommer til karakteren, syns jeg det virker litt feigt å ikke gi spillet toppkarakter. Spesielt med tanke på hvordan det ligger an ellers (tenker da på gt, ign, opm, oxm mf.).

:!: Så du mener gamer.no skal basere seg på andres meninger?

Et spill som får toppkarakter er jo helt perfekt, og det er ikke GTA. Det har noen små feil, så jeg syns hvertfall det er helt riktig å trekke litt.

Kanskje Gamer.no burde vurdere å slenge på en desimal. En 9.5 score ville gjøre alle fornøyd :)

Veldig bra anmeldelse forresten. Godt å se at Gamer.no tør å vente til de har spillt det og ikke gjør som mange andre som smir mens liket er varmt

Hvorfor bør gamer.no ha som mål å gjøre "alle fornøyd"? Og de vil ikke klare det med en 9.5 karakter heller, om det skulle vært målet.

AtW

Det får være opp til gamer.no å vurdere. Det var forøvrig ment som et lite spark til de som "krangler" om hvorvidt spillet skulle få 9 eller 10 :)

Lenke til kommentar

Hvis et spill mangler lagring midt i oppdrag kan det være nok til å irritere ganske kraftig. Det kan bidra til at folk gir opp noen oppdrag etter forsøk nr. 12 og går lei spillet.

Hvis det er tilfellet, så må jo spillet få trekk for det.

Håper jeg kan fullføre spillet og ikke gi opp pga. manglende lagring i vanskelige oppdrag.

Lenke til kommentar
Så de andre spillene gamer.no har gitt 10ere er 100% perfekte? Jeg skjønner selv ikke hvorfor spillet ikke har fått 10er ettersom det er flere spill gamer.no har gitt 10ere til som jeg finner mindre underholdende enn GTAIV. For å ikke nevne at forgjengenr San Andreas fikk 10er. Vil det si at dette spillet har blitt dårligere da?

Det som fikk en 10'er for noen år siden trenger ikke å være verd en 10'er i dag.

AtW

GTA San andras var ikke verd en 10'er det heller da. Spillet var langt fra perfekt da det kom... Anmeldelsen av san andreas ser ut til å ha vært mye "snillere".

Lenke til kommentar

Ikke lett å leve opp til hypen. Litt overrasket over at de småtingene dro ned så mye at spillet ikke fikk 10. Men det jo slik at når man omtaler et slikt spill er det veldig enkelt å lete etter (og finne) feil. Det er lett å se en superstygg dame i en kurv full av Jessica Alba`s.

Men en omtale er jo farget av omtaler. Noen elsker savesystemet andre liker det ikke. Omtaler likte det ikke og trakk for det. Helt fair.

Men som helhet hørtes dette ut som en 10`er.

Hm, bare 9/10. Så da mener gamer.no at spillet er bare litt bedre enn Saints Row, som fikk 8/10 :hmm: Jaja, jeg mener nå at spillet er fullkomment og fortjener alle 10'erne den har fått :thumbup:

Slik kan du ikke sammenligne. Og det tror jeg du skjønner om du tenker deg litt om. Det er ikke svart på hvitt.

Lenke til kommentar
Hvis et spill mangler lagring midt i oppdrag kan det være nok til å irritere ganske kraftig. Det kan bidra til at folk gir opp noen oppdrag etter forsøk nr. 12 og går lei spillet.

Hvis det er tilfellet, så må jo spillet få trekk for det.

Håper jeg kan fullføre spillet og ikke gi opp pga. manglende lagring i vanskelige oppdrag.

Ja, dette er jo desverre et irriatasjonsmoment på ganske mange konsoll-spill, det er jo ikke akkurat toppen å gå igjennom første del av en sekvens et utall ganger for å dø på den vansklige biten helt på slutten...

AtW

Lenke til kommentar
GTA San andras var ikke verd en 10'er det heller da. Spillet var langt fra perfekt da det kom... Anmeldelsen av san andreas ser ut til å ha vært mye "snillere".

Den var kanskje det. Er kanskje verd å huske på at San Andreas generelt fikk akkurat den samme euforiske mottakelsen som GTA IV gjør nå, men at mange har moderert synet på spillet litt i ettertid (så gjenstår det å se om det samme skjer med GTA IV). Jeg sier ikke nødvendigvis at jeg angrer på karakteren jeg gav det den gangen, men det hadde ikke fått noen tier i dag.

Saken er uansett at min vurdering av GTA IV er helt uavhengig av min vurdering av San Andreas. Jeg begynte helt på nytt, med blanke ark, og vurderte spillet som et 100% selvstendig produkt. Det er den eneste måten å gjøre det på, mener jeg.

Ang. Saints Row: Det var en annen anmelder som vurderte det spillet. Jeg har ikke spilt det nok til å vite om jeg er enig i den karakteren det fikk eller ikke. Dette er uansett heller ikke noe som påvirket min vurdering av GTA IV.

Endret av Joachim_F
Lenke til kommentar
God anmeldelse. Får se om ikke gamer.no trekker fram tieren når MGS4 blir anmeldt. :)

Hvis det skjer lover jeg her skriftlig at jeg kjøper en Xbox360 og tar bilde av meg selv naken med konsollen om det skjer iført grønn tanga med xbox logoen. For MGS Online betaen er noe av det dårligste jeg har spilt i år, og for at noe sånt hele tatt eksisterer på PS3 er for meg ubegripelig. Rett og slett dårlig.

Lenke til kommentar
God anmeldelse. Får se om ikke gamer.no trekker fram tieren når MGS4 blir anmeldt. :)

Hvis det skjer lover jeg her skriftlig at jeg kjøper en Xbox360 og tar bilde av meg selv naken med konsollen om det skjer iført grønn tanga med xbox logoen.

quoted :)

(Jeg forventer ett bilde nakent, og ett i tanga!)

Lenke til kommentar

Har alltid likt åpenheten i GTA spillene, men det første jeg merker er jo noen tekniske problemer som helt klart trekker inntrykket ned fra en toppkarakter.

Føler at det rett og slett henger til tider, når du beveger og snur deg litt raskt, kjører bil osv.. så føles det som du får noen slowdowns som ble ekstremt irriterende i lengden. Og slike ting burde helt klart være utelukket og burde trekke spillet ned, akkurat som slike tekniske feil trakk Mass Effect ned i karakter.

Om vi ser bort ifra de tekniske problemene så syntes jeg spillet virket bra. Men det er jo veldig mye av det samme, og ekstremt lite nytt. Blir mye "same shit, different branding" her. Eneste nyet er jo egentlig multiplayer, så jeg syntes det er for lite nytt til at jeg skal rose spillet til himmels.

En annen ting er grafikken, greit at det er en stor åpen verden, og en Xbox360 og PlayStation3 rett og slett ikke har nok rendering kraft til å takle noe særlig bedre grafikk enn dette her, men må allikevel si at den var litt skuffende. Har egentlig alltid vært litt skuffet over grafikken i GTA spillene, og jeg syntes også GTAIV har en grafikk som ikke når helt opp til andre spill vi har sett den senere tid, men for all del grafikken er jo ikke alt.

Lyden er bra, men syntes ikke lyden på biler er på topp nivå, ei er det heller noen generell spill lyd i toppklasse som du kan høre i andre spille, spesielt spill fra Funcom. Blir liksom ikke like revet med av musikken og lyden i GTAIV som jeg kanskje skulle ønsket.

Når det gjelder oppdragene kan jeg ikke uttale meg, siden jeg ikke har spilt igjennom spillet enda.

Syntes også karakterene beveger seg og oppfører seg litt urealistisk, de føles falske om dere skjønner hva jeg mener, alt fra animasjon til kunstig intelligens syntes jeg ikke er på nivå med hva én kan forvente idag..

Så det er endel å trekke ned på her syntes jeg, og endel tekniske problemer som ikke burde ha eksistert i det hele tatt..

Kan forstå at mange har ventet spendt på dette spillet, og et godt og solid spill ser det ut til å være også.

Men det er jo ikke til ignorere at det er endel tekniske feil her, slowdowns, svake animasjoner, en grafikk som ikke er helt på toppnivå, ei er lyden av den beste heller, og du kan godt også trekke litt ned på dialogene.

Så jeg vil ikke si at det på noen måte er et perfekt spill, det er ting som kunne vært bedre og de tekniske problemene syntes jeg rett og slett er dårlig at eksisterer (de er forhåpentligvis borte i PC-versjonen)

Men en 9 / 10 syntes jeg er en god nok karakter, for det er nok å trekke ned på til at det ikke skal være noe toppkarakter til spillet.

Lenke til kommentar
Gamer.no mener altså at Gears of War er bedre enn GTA IV? Seriøst? Ok.

Hvorfor disse evinnlige enkeltsammenlikningene? At GoW fikk en ufortjent karakter av gamer kan jeg være enig i, men skal det liksom trekke alle andre spill opp på ufortjente karakterer også?

AtW

Lenke til kommentar
Gamer.no mener altså at Gears of War er bedre enn GTA IV? Seriøst? Ok.

Hvorfor disse evinnlige enkeltsammenlikningene? At GoW fikk en ufortjent karakter av gamer kan jeg være enig i, men skal det liksom trekke alle andre spill opp på ufortjente karakterer også?

AtW

Du har vel rett. Ble rett og slett bare litt skuffet over å se det. Uansett, så fortjener kanskje GTA litt spank for de tekniske problemene serien alltid har hatt. Greit nok :)

Endret av nils2911
Lenke til kommentar

Er enig og uendig i karakteren. Enig fordi 9 av 10 er en meget god karakter, men uenig fordi så mange andre spill som har fått 9 av 10 ikke er i nærheten av GTAIV. Men slik blir det vel uansett når man sammenligner?? Nei dette kommer garantert inn på min egen topp 10 tidenes beste spill liste.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...