Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Oppstarten stopper etter "detecting IDE drives"

Anbefalte innlegg

Etter en mislykket partition magic oppgave for å øke C: ville ikke maskinen starte. Fikk opp de 2 første linjene i oppstartskjermen før den gikk i svart.

Kommer ikke inn i bios uansett når jeg trykker under den lille tiden oppstarten vises.

Ang cd-rom og å boote med hjelp av XP CD-en virker heller ikke. Hører at CD-en spinner men intet skjer.

Tok ut batteriet og "tømte PC-en for strøm" for å reesette bios og etterpå gikk den helt til alternativene sikkermodus, sist fungerende og ordinær oppstart.

Men etter de valgene stoppet det opp igjen. Prøvde cmos jumperen og det resulterte i at den stopper etter å ha detektert IDE drives.

Lastet ned oppstarts filene ifra Microsoft og har prøvd de 6 diskettene. Disk 1 går tilsynelatende greit men det stopper opp ved diskett 2 da den sier "kan ikke laste inn filen <ntkrnlmp.exe> Feilkoden er 4"

Og her stopper det for min del også. Noen som kan hjelpe meg videre?

Kom litt videre da jeg så at det var forskjellige 3 forskjellige oppstartsdisker for XP home. Byttet til sp2, men det stopper fremdeles, men ikke før disk 6. Da blir det svart skjerm på samme måte som når jeg starter uten disker. Så da er jeg like langt igjen...:(

Mvh Stig Morten

Endret av stigmort1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, og velkommen i forumet! :)

Savner noen spesifikasjoner på enheter i systemet. Hvor sterk strømforsyning, skjermkort, hvor mye ram, antall harddisker, link til hovedkortet, dvs. produsent + modell.

1. Hvor mye ledig plass hadde C-partisjon før forsøket, og hvordan feilet PMagic?

2. Har du prøvd å kjøre minimalt oppsett?

3. Er den fri for støv, slik at ustabilitet pga. varme er utelukket?

For å komme inn i BIOS, prøv å trykke frenetisk og iherdig på tasten, allerede før POST og initiering av enheter dukker opp på skjermen.

Lenke til kommentar

Hvis det er mulighet for det ville jeg ha prøvd å sette disken i en annen maskin og se om den "fryser" der også.

Enkelte diskontrollerfeil kan få maskinen til å fryse helt i oppstarten-men da ville man normalt heller ikke oppleve at disken spinner i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Hei, og velkommen i forumet! :)

Savner noen spesifikasjoner på enheter i systemet.

Svar:)

Takk for det. har vært litt pc lei i helgen og har helt glemt å sjekke forumet. Men her kommer litt opplysninger;

Shuttle pc, hovedkort Phoenix/Award fs51g med intel celeron 2,4gHz, onboard skjermkort og lydkort, 1 harddisk 40GB, 256 ddram, power supply 200watt. For komplett liste hvis ønskelig? her er linken

http://eu.shuttle.com/en/desktopdefault.as.../169_read-2724/

C: partisjon hadde ca 15gb, skulle økes med ca 4gb. Harddisken har totalt 40gb.

Før jeg tok jumperen til cmos kom jeg så langt at maskinen spurte om sikkermodus m.m. Prøvde alle alternativer uten hell. Gikk bare i loop. Etter at jeg "tømte" cmos så stopper den etter "detecting ide..."

Ja den er ganske støvfri, vært veldig lite brukt.

Her kommer litt svar til det dere andre spurte om også:)

Har prøvd å boote på XP cd både med og uten harddisk, men alt som skjer er bare at maskinen starter som vanlig. Eller rettere sagt, uvanlig nå i disse dager;)

Jeg har ikke selv ikke flere pcer, men kunne jo selvsagt alliert meg med en nabo for å teste harddisken i en annen pc. Men har prøvd med en annen harddisk, med det samme resultatet dessverre.

Er veldig takknemlig for alle svar, så tusen takk for hjelpen:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...