-Serenity- Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Lurer litt på dette med energi. Det sies at en voksen person trenger rundt 2000-2500 kJ per dag. Hvordan har det seg da at en ikke bare kan hive i seg en pakke med f.eks. Kornmo-kjeks på morgenkvisten og klare seg på den til neste dag? Sånn sort på hvitt er det jo energi nok? Er det fordi det ikke inneholder viktige andre ting som proteiner etc? Lenke til kommentar
citronen Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 En voksen person (avhengende om det er mann eller kvinne) trenger mellom 2000 og 3500 kalorier i døgnet. Dette avhenger igjen av energibruk (temperatur, aktivtet ol). 1 kalori = ca. 4,3 kJ Jeg kan dog ikke svare på spørsmålet ditt når det kommer til Kornmo-varianten; men jeg ville tro det har noe med at kroppen bryter ned all energien "på engang". Fyller du magen med noe som tar lang tid å bryte ned (polysakkarider) vil metthetsfølelsen vare lenger samtidig som du får en mer jevnt fordelt energistrøm. Dette er ikke noe jeg driver med til vanlig - men jeg prøver å huske tilbake til 9.klasse pensum. Lenke til kommentar
DeathBound Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Du får kanskje nok kalorier til energi, men du får ikke nok byggestoffer til kroppen, det får du fra fett og proteiner, ikke karbohydrater. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå