Gå til innhold

Bygge egen PC - kan man ha to skjermkort?

Anbefalte innlegg

Skal bygge egen PC. Kan jeg installere to skjermkort, begge med dobbel-DVI - slik at jeg kan ha fire skjermer gående? Vet om Matrox-boksen som kan ha tre skjermer, men der er det begrensninger på max oppløsning av de tre skjermene.

P.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sørg for å få deg ett hovedkort som støtter Crossfire eller SLI du, så får du minst 2 16x PCI-Express slots. Da er det bare å plugge 2 kort inni, og kjøre på.

(Det finnes også kort med 2x 16x PCI-E slots som ikke støtter Crossfire eller SLI, og disse fungerer også helt utmerket ettersom du ikke kommer til å bruke Crossfire eller SLI funksjonen uansett, men det er vel litt mindre utvalg blandt disse.)

Det eneste jeg ville være forsiktig med var å blande mellom 2 produsenter. I.e. ha nVidia + nVidia eller ATI+ATI, ikke ATI+nVidia... da ber du bare om driverproblemer. Merk at selve skjermkortprodusenten ikke er særlig relevant her, du kan fint blande ett Asus kort sammen med ett Gainward eller slikt, bare de begge er nvidia eller ATI. - Merk også at du på ingen måte trenger 2 identiske kort. Du kan fint ta ett GF8800GT og ett GF7200LE om så var. Men to identiske kort kan være en fordel om SLI eller Crossfire vil være ett av bruksområdene også da :)

Selv ville jeg anbefalt en løsning fra nVidia, men det baserer seg mest på at det er nVidia jeg har best erfaring med dual monitor funksjonene på. Jeg antar det også fungerer med ATI, men med nVidia kan du i alle fall helt sikkert kjøre 4 skjermer der alle har forskjellig oppløsning :) (om det skulle være nødvendig)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Da bruker jeg denne tråden istedenfor å lage en ny ;) Hva er greia med 2 skjermkort? Blir det mye bedre grafikk og slikt?

Avhengig av hovedkort kan du kjøre 2 kort for å få mer ytelse.

Akkurat som de setter dit flere CPU kjerner for mer ytelse (Gir mer ytelse til ett visst punkt i allefall)

Crossfire beskrivelse: http://en.wikipedia.org/wiki/ATI_CrossFire

3D Musklene økes med gjennomsnittlig 50% med ett ekstra kort, selvsagt varier dette avhengig av løsningen som blir brukt og spill / programmer.

Noen gir mer, mens noen gir mindre.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar
Ok, kjekt å vite, da jeg vurderer å kjøpe meg et HD3870 til :)

Da må du ha ett annet hovedkort, 4x Båndbredde tar nok livet av skjermkort nr 2 hos deg siden de da vil begge kortene kjøre i 4x modus istedet for x16 som det gjør nå.

Så noen tester på P35 chipset og da ble ytelsen dårligere med to kort enn med ett i noen tilfeller...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...