JKJK Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 jesus... Du vil ha anbefaligner. Så får du et helt lass... og gidder ikke lese, derfor vil du ha ny anbefaling. Men siden det er nesten like mange meninger som brukere på dette forumet så vil det alltid være sånn. Det er litt vanskelig å finne ferdigbygde modeller som er optimalisert for bilderedigering med filer av det kalibret du snakker om (spes hvis du åpner flere i gangen). Men da snakker jeg om noe som er optimalisert... hvis du bare skal ha det til å gå "noen lunde raskt, og ikke raskest mulig for pengene", så kan du nesten kjøpe hvasomhelst i den prisklassen. Om ikke, så finn et firma som kan selge deg en ferdigkonfigurert modell for akurat ditt ønske, men det koster gjerne litt ekstra. For øvrig, se min anbefaling av "fokuspunkter" på photoshop-pc. Lenke til kommentar
se# Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 jesus... Du vil ha anbefaligner. Så får du et helt lass... og gidder ikke lese, derfor vil du ha ny anbefaling. Enig, vanskelig å se at ny runde vil hjelpe. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2008 At det har kommet inn 20 anbefaliner er vel og bra, men jeg klarer ikke få noe ut av det, INGENTING her inne sier meg noe... Det er så mange typer, at om alle hadde holdt skjeft, untatt en, så kunne han sagt sin mening, så hadde jeg enkelt sett bare gått for det Takk for at dere tar dere tiden, men det blir bare for mye å sette sammen. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Her har du en fin pc! Under 10", som du sa Du må evt slenge på en DVD-brenner (koster maks 250kr). url til handlevogn Hva er vitsen med så dyr RAM? Tror neppe Mr Olsen kommer til å clocke og når man bruker Photoshop er 4 GB å foretrekke. Hvis du ser nøyere etter er det 4GB minne i den handlevognen. Og det er en fordel å kunne kjøre FSB på prosessoren synkront med minnet. Derav den litt dyrere PC8500-rammen. Oisann. Beklager, så feil. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 (endret) Du spør på et forum og forventer at EN skal svare? Vell.... i såfall tror jeg du må ta et steg tilbake og se på en gang til på HVA ET FORUM ER FOR NOE. Skjønner problemet ditt, men hvis du ikke er intr i å inngå et kompromiss på informasjonsfronten så er det vel ikke mye VI kan gjøre. Vell.. jeg er èn person. Hvis det ikke holder, så anbefaler jeg heller at du tar turen til en databutikk (som er litt mer avansert enn elkjøp og expert) og spør deg til råds der i stedet. Endret 8. mai 2008 av JKJK Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 (endret) Jeg har skumlest gjennom hele tråden og ser mange forslag her. Jeg slenger opp et forslag som jeg mener glitrer med sitt nærvær. Denne maskinen koster 6800kr,- + frakt. Den kommer ferdig bygget og testet, med 3 års garanti og uten operativsystem. Du sa du hadde en XP-plate og da kan du bruke dette. Det er som du selv sa, en smal sak å legge inn dette selv. Klask i platen, trykk en tast, trykk f8, trykk enter 2-3 ganger og vent +- 40 min så er du stort sett ferdig good to go, da gjenstår bare installering av drivere og programvare. Maskinen kommer med 4GB minne, en 4-kjerne prosessor, en rask raptor 150GB harddisk og ellers alt annet rask som kabinett, strømforsyning, dvd-brenner osv. Selv ser jeg ingen grunn til ikke å velge denne, da den smiler seg innenfor samtlige kriterier både på pris, ytelse og enkelthet. Trykk kjøp, installer XP, drivere og Photoshop, og du er klar til å redigere dine ~100MB store bilder. Edit: Så var det å få linket til herligheten. Det er en selvbygger fra netshop.no men man kan ikke linke til konfigurasjonen. Gå derfor inn på netshop.no, velg PC-> Stasjonær PC-> PC-bygger fra menyen til venstre og velg så det nederste valget, "Netshop Business Intel - Workstation". Trykk den grønne knappen "Konfigurer" og legg inn samme deler som på det vedlagte bildet. Endret 8. mai 2008 av fargoth Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 fargoth: BRA. Trådstarter: Gjør det fargoth anbefaler! En pc godt skikket til dine arbeidsoppgaver til en billig penge! Går du ikke for denne kan du glemme hele kjøpet. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 hehe, tusen takk! Da gjennstår det bare en ting, å få overtalt meg selv til å kjøpe PC FØR kamera... Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 En Nikon D200 er ikke bra nok? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 Ikke helt nei, jeg trenger bra ISO-ytelse til makrofotograferingen, og D300 er så overlegen at det er grunn nok til å bytte. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 fargoth: BRA. Trådstarter: Gjør det fargoth anbefaler! En pc godt skikket til dine arbeidsoppgaver til en billig penge! Går du ikke for denne kan du glemme hele kjøpet. Helt enig bortsett fra at han bør velge et vifteløst skjermkort (unngå unødig støy) og hive inn en ekstra intern disk som lagring og scratch disk for Photoshop. Hilsen en som ofte behandler minst like store nef filer som Mr. Olsen i Photoshop og Nikon Capture NX... Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 (endret) fargoth: BRA. Trådstarter: Gjør det fargoth anbefaler! En pc godt skikket til dine arbeidsoppgaver til en billig penge! Går du ikke for denne kan du glemme hele kjøpet. Helt enig bortsett fra at han bør velge et vifteløst skjermkort (unngå unødig støy) og hive inn en ekstra intern disk som lagring og scratch disk for Photoshop. Hilsen en som ofte behandler minst like store nef filer som Mr. Olsen i Photoshop og Nikon Capture NX... Joda. Er forsåvidt enig. Spes ang vifteløst skjermkort. Når det kommer til disker så er det også et poeng, og det finnes mange andre konfiger som kan hjelpe på ytelsen her også (driver også litt med photoshop selv, så har såvidt en viss peiling på hva jeg snakker om). Men med en raptor i første omgang mener jeg han får god nok value for pengene. Er ikke D200 godt nok? Hvilken optikk har du? Er ingen ekspert på området, men ble forleden introdusert for bilder tatt med D200 med ett eller objektiv som hadde "ED optikk" (samt at han brukte lysblender ect) og det var JÆVLI BRA. Men som sagt, er ingen ekspert på emnet. edit: bidene: http://www.nettby.no/user/index.php?user_id=301686 Endret 8. mai 2008 av JKJK Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Helt enig bortsett fra at han bør velge et vifteløst skjermkort (unngå unødig støy) og hive inn en ekstra intern disk som lagring og scratch disk for Photoshop. Hilsen en som ofte behandler minst like store nef filer som Mr. Olsen i Photoshop og Nikon Capture NX... Anngående vifteløst skjermkort er jeg enig, man har et til rådighet i PC-byggeren (HD 2600 XT )og prisen er bare på 260kr mer enn det jeg valgte i innlegget over. Således kan det være et gunstigere valg. Forøvrig er jeg uenig i at det bør legges til en ekstra disk. Årsaken er at maskinen da vil bli over tusen kroner dyrere og sprenger da det opprinnelige budsjettet på 6-7000kr. I tillegg vil det ikke ha noe for seg med en ekstra disk for hverken lagring eller scratch da trådsarter har en eksisterende lagringsløsning. 150GB er mer enn stort nok til scratch, OS, programvare og arbeidsfiler. De eneste grunnene jeg kan se til å ha to eller flere disker er ved striping for økt ytelse eller ved å ha pagefile og OS på en disk og Photoshop scratch på en annen for å unngå redusert ytelse når det leses/skrives fra flere kilder. Men jeg tror at i trådstarters tilfelle vil dette systemet være mer enn bra nok. Bilder på 100-200MB er ikke allverden og den ektra tusenlappen kan heller legges i skjerm eller andre aspekter som er langt viktigere enn de marginale fordelene som følger en ekstra disk. Som alle andre i tråden vet også jeg hva jeg snakker om, med flere års erfaring innen restaurering og behandling av gamle digitaliserte bilder i svært høy oppløsning. Lenke til kommentar
Grousehunter Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Skjermkortet er vel ganske irellevant, da photoshop ikke bruker det noe særlig. (?) Minne er det eneste som er litt slit med apple imo, da de er svindyre på akkurat det. Er dog lett (og billig) å sette inn selv. En skrue ut, av med ett panel og sett inn brikken. (http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=306204) Anbefaler deg dog å dra ned til Datakjeden (siden du bor nært dem) å spør dem om de kan sette opp ett tilbud til deg som er bedre enn iMac, til samme pris. Driver man med seriøs bildebehandling er ikke skjermkortet uvesentlig. Det er ikke uten grunn at proffe bruker Matrox. Det har bl.a. med preprosessering å gjøre, og bildekvaliteten. Minne på skjermkortet må stå i forhold til antall farger og oppløsning. Skal man kjøre to skjermer i ganske høye oppløsninger, trenger man litt minne. Man klarer seg kanskje med 128 MB til akkurat det jeg beskrev, men bør antakelig ha 256 MB. I forhold til spillkort er dette lite, men de bruker minnet til flere ting. Mr Olsen tror jeg klarer seg med 128 MB. Jeg klarer meg med et spillkort til min bilderedigering (Nvidia 8800GT), men jeg driver med spill i tillegg. Det spørs hvor seriøs Mr. Olsen er i sin bildebehandling, men det er ikke sikkert han trenger Matrox-kort. I så fall kan det spares inn penger der. Vet dog ikke om jeg ville anbefalt et innebygget skjermkort, da men. Godt forslag med å stikke innom Datakjeden og be dem sette opp et forslag. Da ville jeg evt. sagt til dem: -Et maks-beløp -Intel Core 2 Duo-prosessor -4 GB minne tilpasset farten hovedkortet og prosessor klarer -Harddisk på ønsket størrelse, helst med 16 MB cache (jeg anbefaler Samsung og Seagate harddisker sånn personlig) -DVD-brenner -Passende hovedkort med innebygget lyd og nettverk -Kabinett av typen du liker (farge? Fancy/nøyralt?) -Strømforsyning som klarer å dra maskinen med noenlunde god margin (IKKE Q-tec eller Hiper, det meste av andre merker går an) -Ønsket operativsystem (dersom du skal kunne utnytte 4 GB, må du ha 64-bits operativsystem. Vista Home Premium 64-bit?) Hvis du bare skal ha 32-bits XP, så holder det å kjøpe 3 GB minne) -Kortleser i front? -Skjermkort, PCI express, med eget minne, minimum 128 MB. De billigste her koster under 200,-. Vifteløst eller ikke? Be om pris med montering. Har samme behov som Mr. Olsen og lurer på om følgende maskin vil duge: https://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10302 Med følgende konfig: Chieftec BH-02 ATX Medium Tower Sort MSI K9A2GM-FIH, AMD 780G+SB700, DDR2, AMD Phenom 8650 Triple-Core 2,3 GHz Corsair Value S. PC5300 DDR2 4096MB Asus GeForce 8400GS 256MB DDR2 Silent, USB2 multikortleser 3.5" sort for Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-5200A, Western Digital Caviar GP 500GB SATA2, D-Link AirPlus G 54 Mbps Wireless MS COA Label Windows MS MANUALS Win Vista Home Premium MS ROYALTY Vista Home Premium MS Win Vista Home Premium Norsk BenQ 22" LCD G2200W TCO03 Garanti 3 år - Sende inn Support Komplett.no - Komplett sin Lurer spesiellt på AMD kontra Intel og hvordan denne skjermen duger til foto? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå