Prusk Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Ville før valg den til 5k om jeg skulle hatt en photoshop maskin. Kanskje gått ned på skjermkortet. Photoshop er glad i CPU, men bryr seg ikke så veldig om skjermkort, og da holder det lenge med 3750. Vet ikke om photoshop benytter seg av quad. SSD disk som en foreslår lenger oppe kan hjelpe på hastigheten, samtidig som den er stillegående. Negative sider er at man må flytte filen over til disken hver gang man vil jobbe med den. En typisk SSD-disk er gjerne 16-32GB uten at den koster skjorta. Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Jeg trekker tilbake det om SSD disk. Det blir veldig inconvenient. RaptorX disken har bitte litt lengre access tid (3.5ns vs. 0.5ns på SSD's), så forskjellen er nok ikke så stor i praksis. Prisen er mye hyggeligere også. 4GB ram MÅ du ha, og en 3GHz core2duo drar photoshop fort som svint, det kan jeg love deg! Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Les litt om prosessorer i photoshop, forskjellen er stort sett liten http://www.hardware.no/artikler/c2d_e6850_...d_q6600/44695/4 Lenke til kommentar
se# Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Ser mange anbefaler selvbygging, eller i hvert fall å velge komponeneter selv. Hadde jeg ikke visst noe særlig om PCer ville jeg nok foretrukket å kjøpe en ferdig en, og sannsynligvis fra en større produsent. Ingenting imot selvbygge, og vet man eksakt hva man vil ha kan det være en god løsning, men du sparer svært lite. Det er først når du er på jakt etter spesielle kombinasjon komponenter som du ikke får i en ferdig PC at selvbygging har noe for seg. Du sier ikke så mye om hva du ønsker fra PCen, noen egenskaper som er viktig? For eksempel støynivå? Og hva slags skjerm har du? Det kan bety litt for valg av skjermkort. Spilling aktuelt? Det øker kravet til skjermkort kraftig. Og hva med krav til harddiskkapasitet? Så på to av de foreslåtte handlevognene og en var uten disk? Den andre med en 150GB Raptor disk. Forsåvidt fin disk, men er 150GB nok - og den nye versjonen som ble lansert nylig er både større og raskere på de fleste operasjoner? Et annet spørsmål er jo hva du hadde fra før. Fungerte den greit så vet du jo litt om minstekrav til hardware. Om dualcore eller quadcore er best for deg er vanskelig å si. Du får gjerne litt høyere klokkefrkevens for samme pris med dualcore, og ved mange operasjoner har du lite igjen for de to siste kjernene. Sannsynligvis er rask disk og nok diskplass vel så viktig som de to siste kjernene. Skal du først ha 4 kjerner så ville jeg prøvd å finne noe med siste generasjon prosessor fra intel (http://www.hardware.no/artikler/intel_yorkfield_kommer_i_salg/49508), men de eldre utgavene har selvfølgelig også veldig bra ytelse (og høyere strømforbruk). Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Man trenger ikke nødvendigvis bygge selv, men det er som regel større utvalg da, samt at prisen er litt snillere. Alternativt kan man gå for en pakke fra f.eks. Mamoz, Komplett, PS eller lignende. Mange av nettbutikkene er jo også behjelpelig med bygging om du bestiller alt fra samme sted. Om man ringer dem hender det de slår av litt på prisen på hw (slik at man kommer nærmere billigste pris fra prisguiden), men så må man betale noen kroner for montering. Lenke til kommentar
se# Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Man trenger ikke nødvendigvis bygge selv, men det er som regel større utvalg da, samt at prisen er litt snillere. Alternativt kan man gå for en pakke fra f.eks. Mamoz, Komplett, PS eller lignende. Enig i det. Å handle hos en av de store norske nettbutikkene som bygger for deg er greit nok, og bestiller man montering er det en leverandør å foholde seg til hvis noe går galt. Det jeg ville hold meg unna er mindre nettbutikker som kanskje er bra på pris, men kanskje ikke eksisterer om et halvt år. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 kremt... skal du jobbe med store bilder er rask disk mye minne en fordel. Ville gått for en Quad 6600 eller 9450, 4GBminne, 64bit os og en rask disk (raid0? i såfall, kjøp enterprise disker). Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Her har du en fin pc! Under 10", som du sa Du må evt slenge på en DVD-brenner (koster maks 250kr). url til handlevogn Hva er vitsen med så dyr RAM? Tror neppe Mr Olsen kommer til å clocke og når man bruker Photoshop er 4 GB å foretrekke. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 4. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2008 Heeregud, hele siden er er gresk for meg... jeg aner ingenting. En harddisk på 80gb er MER enn nok for meg, har 2 eksterne til bildebackup. Skal kjøpe kjerm, må bare finne ut hvor mye maskina blir å koste. Ikke spilling... Noen som kan komme opp med noen ferdigbygde PC-er? ønsker ikke å begynne å tulle med egenbygging... Gjerne om 64bit er best, jeg vet ikke hva det innebærer jeg, men... Har vurdert imac, men jeg er så skeptisk til operativsystemet. Kan man legge inn Windows 64bit på en imac? (noob, ja vet det) Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Japp, det er fullt mulig med 64bit windows på en iMac. Den eneste fordelen du vil ha med et 64bit system er at du kan ha mer enn 4gb ram tilsammen i systemet ditt. I praksis i alle fall. De fleste system som selges i dag er 64bit. (altså maskinvare, ikke software) Photoshop er ikke i 64bit version enda, men programet vil kunne bruke opp til 4gb ram. Altså hvis du har mer enn 4gb ram, så kan photoshop i teorien bruke opp til 4gb av dem, mens resten brukes til andre ting. (Bare windows krever jo sitt, så har du sikkert msn og en nettleser oppe, samt kanskje hører du på musikk, så blir jo litt tilsammen) Du sier du er skeptisk til operativsystemet: Photoshop er omtrent helt likt i Os X (mac-operativsystemet) som i windows, og hvis du bruker mye tid på å lete etter bilder, er det mye lettere og raskere å browse bilder i Finder (mac) enn i Explorer (windows) imo. Er dog kanskje litt problematisk (og fordyrende) hvis du bare har lisens til windows versjsnen av photoshop. In the end så gjør verken Mac Os X eller Windows bildene dine bedre. Når det er sagt så synes i alle fall jeg det er lurt å prøve ut begge, for å se hva du trives best med. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Har vurdert imac, men jeg er så skeptisk til operativsystemet. Kan man legge inn Windows 64bit på en imac? (noob, ja vet det) Ingen vits å kjøpe imac da siden det bare blir unødvendig dyrt. Mac maskiner er mye dyrere enn Windows maskiner. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Ahh, ser den myta fortsatt lever. Så vidt jeg vet er det ingen billigere maskiner som matcher iMac, hvor alt er i ei så lita innpakning. Macer er ofte dyrere enn liknede spesifiserte pcer på slutten av den versjonens kretsløp. Hvis man kjøper rett etter ei produktoppgradering, er det skjeldent at mac er dyrere enn en hvilken som helst pc. Betalte faktisk mindre enn om jeg skulle ha satt sammen Mac Proen min selv rett etter release i 2006. MBP og Macbook kan tildels være overprisa ja, det kan jeg være enig i, men ikke de stasjonere. Betalte forresten ikke så alt for mye mer (~1500) for MBPen min i forhold til en likt spesifisert dell. På Macen fikk jeg aliminiumskabinett tho, som var det som gjorde at jeg valgte Macen. (Samt os x så klart) Poenget er: Hvis du er ute etter ei alt i ett løsning, er faktisk ikke iMac dyr. Er enig at man like så godt kan kjøpe en vanlig pc med windows hvis man bare skal installere windows på den, samt ikke bryr seg om formfaktoren/utseende. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 (endret) Sånn utstyrsfreak som jeg synes å ha sett at du er når det gjelder kamera, så burde du legge litt i en ordentlig skjerm også. Styr unna alt med TN-panel (muligens med unntak av Eizo-skjermer). TN-panel klarer i realiteten kun å vise 262.000 farger (6 bits pr farge), også "jukses" det med "dithering" til 16,2 millioner farger. Du vil nok ha en skjerm med 16,7 millioner ekte farger. Her er Eizo eller NEC veien å gå, stort sett. For selve PCen vil jeg anbefale en grei og relativt rimelig Core 2 Duo-maskin. Jeg har satt sammen en til 6363,- (hos Amentio, billigst tilsammen uten frakt er 5832,-). Handlevogn. Denne har, for å si det på forståelig norsk, bra 2-kjerneprosessor, bra hovedkort, et tilfeldig kabinett til 400,-, vifteløst skjermkort for proffe grafikere (Matrox), sterk nok strømforsyning (av et merke som kan anbefales), billig og bra minne på 4 GB, DVD-brenner, og en harddisk som er det kjappeste man får tak i til en levelig pris (10000 omdreininger pr minutt, mot 7200 på vanlige, størrelsen er 150 GB). XP er ikke med i prisen. Det kan kuttes ned på prisen uten altfor mye problemer, men denne maskinen, mener jeg, er en ganske heftig "photoshop-maskin". Endret 4. mai 2008 av Ratleto Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 4. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2008 Sånn utstyrsfreak som jeg synes å ha sett at du er når det gjelder kamera, så burde du legge litt i en ordentlig skjerm også. Styr unna alt med TN-panel (muligens med unntak av Eizo-skjermer). TN-panel klarer i realiteten kun å vise 262.000 farger (6 bits pr farge), også "jukses" det med "dithering" til 16,2 millioner farger. Du vil nok ha en skjerm med 16,7 millioner ekte farger. Her er Eizo eller NEC veien å gå, stort sett. For selve PCen vil jeg anbefale en grei og relativt rimelig Core 2 Duo-maskin. Jeg har satt sammen en til 6363,- (hos Amentio, billigst tilsammen uten frakt er 5832,-). Handlevogn. Denne har, for å si det på forståelig norsk, bra 2-kjerneprosessor, bra hovedkort, et tilfeldig kabinett til 400,-, vifteløst skjermkort for proffe grafikere (Matrox), sterk nok strømforsyning (av et merke som kan anbefales), billig og bra minne på 4 GB, DVD-brenner, og en harddisk som er det kjappeste man får tak i til en levelig pris (10000 omdreininger pr minutt, mot 7200 på vanlige, størrelsen er 150 GB). XP er ikke med i prisen. Det kan kuttes ned på prisen uten altfor mye problemer, men denne maskinen, mener jeg, er en ganske heftig "photoshop-maskin". Noen som er enig i dette? (jeg aner jo ikke) Skjerm får jeg komme tilbake til senere, blir 2-3k, maks... Jeg bruker PC-en hele tiden, ikke bare ps, så er redd for at resten ikke skal falle i smak. Så vil det vil ikke bli like bra å putte windows 64bit i en imac? (ja jeg er tunglært) Setter amentio sammen for kunder? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 4. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2008 kremt... skal du jobbe med store bilder er rask disk mye minne en fordel. Ville gått for en Quad 6600 eller 9450, 4GBminne, 64bit os og en rask disk (raid0? i såfall, kjøp enterprise disker). Om du dropper OS, vet du om noen som innfrir det du skriver som ferdigbygd? Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Skjerm får jeg komme tilbake til senere, blir 2-3k, maks... Jeg bruker PC-en hele tiden, ikke bare ps, så er redd for at resten ikke skal falle i smak. Så vil det vil ikke bli like bra å putte windows 64bit i en imac? (ja jeg er tunglært) Setter amentio sammen for kunder? Jeg ville heller spart inn en tusenlapp på maskinen, og brukt 3-4000 på skjerm. Aner ikke om Amentio setter sammen for kunder, men du får gjort det til ca. 1000,- hos diverse butikker hvis du kjøper alle delene der, og da får du med garanti på det også. Ang iMac, så ser det ut som det brukes IPS eller PVA-paneler (i alle fall på 24-tommerne), så der får du i alle fall bra skjermer. Men kjøper du først en Mac, vil jeg anbefale deg å faktisk prøve det ordentlig før du evt bestemmer deg for å installere XP i tillegg. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Så vil det vil ikke bli like bra å putte windows 64bit i en imac? (ja jeg er tunglært) Du vil få mer pc for pengene hvis du kjøper noe annet enn en iMac, hvis du ikke har behov for ei alt i ett løsning. Bortsett fra det vil Windows 64bit fungere bra på en iMac. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 4. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2008 (endret) er vel 22" på imac til 8-9k... Å Prøve det ut er ikke noe problem, men vil jeg tape noe på å innstallere Windows? https://www.mamoz.no/produkt/MPC.QS0802.USV...Dinside.no.html er f.eks denne bedre enn: https://prisguiden.no/product.php?productId=83793 eller https://prisguiden.no/product.php?productId=83795 Hadde vært topp om jeg får konkrete tips på ferdigbygde PC-er, ikke noe delelager Er det noe bruktbart ferdiglaget til 5k da? Edit: Jeg syns så synd på dere som må drive å forklare meg alt dette om å om igjen Endret 4. mai 2008 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 (endret) Ahh, ser den myta fortsatt lever. Så vidt jeg vet er det ingen billigere maskiner som matcher iMac, hvor alt er i ei så lita innpakning. Macer er ofte dyrere enn liknede spesifiserte pcer på slutten av den versjonens kretsløp. Hvis man kjøper rett etter ei produktoppgradering, er det skjeldent at mac er dyrere enn en hvilken som helst pc. Betalte faktisk mindre enn om jeg skulle ha satt sammen Mac Proen min selv rett etter release i 2006. MBP og Macbook kan tildels være overprisa ja, det kan jeg være enig i, men ikke de stasjonere. Betalte forresten ikke så alt for mye mer (~1500) for MBPen min i forhold til en likt spesifisert dell. På Macen fikk jeg aliminiumskabinett tho, som var det som gjorde at jeg valgte Macen. (Samt os x så klart) Poenget er: Hvis du er ute etter ei alt i ett løsning, er faktisk ikke iMac dyr. Er enig at man like så godt kan kjøpe en vanlig pc med windows hvis man bare skal installere windows på den, samt ikke bryr seg om formfaktoren/utseende. Vel, hvis man ser på DENNE Imac'en til 10 990,- kroner vs DENNE PC-en man får på netshop til 9995,- så ser man jo klart hva som gir mest for pengene. Imac'en: 2 GB RAM på 800 MHz. 320 GB harddisk. 2,66 GHz Intel Core 2 Duo. 8x DVD-brenner. ATI Radeon HD 2600 PRO 256 MB skjermkort. 20" skjerm. PC-en fra Netshop: Foxconn X38A hovedkort. Intel Core 2 Duo E8400 3.0 GHz. 4 GB Mushkin RAM på 800 MHz Western Digital 500GB harddisk. Foxconn GeForce 8800GT 512 MB skjermkort. Optiarc / NEC DVD-brenner ASUS 22" skjerm. I tillegg så kommer Netshop PC-en med Windows, noe han må kjøpe i tillegg hvis han skal kjøre Windows på Imac'en. Så har også Netshop PC-en mye bedre oppgradering muligheter. For selve PCen vil jeg anbefale en grei og relativt rimelig Core 2 Duo-maskin. Jeg har satt sammen en til 6363,- (hos Amentio, billigst tilsammen uten frakt er 5832,-). Handlevogn. Så fint ut det, men PSU'en kan byttes ut med DENNE som er bedre og koster litt mindre . Endret 4. mai 2008 av KnewtFan Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 er vel 22" på imac til 8-9k... Å Prøve det ut er ikke noe problem, men vil jeg tape noe på å innstallere Windows? https://www.mamoz.no/produkt/MPC.QS0802.USV...Dinside.no.html er f.eks denne bedre enn: https://prisguiden.no/product.php?productId=83793 eller https://prisguiden.no/product.php?productId=83795 Hadde vært topp om jeg får konkrete tips på ferdigbygde PC-er, ikke noe delelager Er det noe bruktbart ferdiglaget til 5k da? Edit: Jeg syns så synd på dere som må drive å forklare meg alt dette om å om igjen iMacen som starter på 8800 har 20" skjerm. Du taper ingen ting med å installere Windows, annet enn Mac-opplevelsen Pcen fra Mamoz har bedre skjermkort og mer harddisk, samt mer ram enn macen. Tror Apple-store er rimligere enn butikkene i prisguiden btw. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå