Bruker-93156 Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Heisann! Min nåværende pc har tatt turen til helvette, og jeg må kjøpe ny. Den skal "kun" brukes til bilderedigering, men den må takle store filer i Photoshop ol. Skulle gjerne holdt meg under 6-7k på, da uten skjerm. Noen klare vinnere der ute? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 2. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2008 Nei jeg kan INGENTING om pc, så aner ikke hva jeg skal se etter, selv på de som er ferdigbygd. Hva trenger jeg i en pc for at ting skal gå kjapt? Er rammen alt som betyr noe, eller er det prosessor? Begge deler, mer, mindre? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 (endret) Trenger du tastatur, høyttalere, mus eller noe annet utenom kabinett og dets innhold? Og hvilket operativsystem? Endret 2. mai 2008 av khaffner Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 De nettbutikkene jeg finner som bygger en custom pc for deg er enten for dyre eller har feil deler. Et par stikkord kan jeg komme med, så kan du se etter ferdigpc'er selv Kabinett: Velg et som du syns ser bra ut og er stort nok for deg Strømforsyning: minst 500 watt Hovedkort: Her finnes det mye forskjellig, velg et med LGA775-prosessorsokkel.(det står som regel i navnet) Prosessor: Velg en Intel Core 2 Quad. Hvilken bestemmes av hvor mye du gidder å bruke RAM: 4GB med DDR2-RAM, velg en som har "PC6400" i navnet sitt. Harddisk: Her kjøper du så mye som du trenger Grafikkort: Hvis du ikke skal spille så mye, gå for en (Ati Radeon) HD3870 512MB, de egner seg bedre til bilder og film enn Nvidia's grafikkort DVD: kjøp en dvd-brenner, er alltid greit å ha og de behøver ikke å koste mer enn 150kr. Velg en med SATA grensesnitt Siden du driver med foto kan det også være greit med en minnekort-leser innebygd i kabinettet Jeg sier det nå alt, det vil være vanskelig å finne en slik pc til en pris du ønsker, om du vil ha den ferdigbygd. Jeg råder deg til å få hjelp til å bygge selv, det er ganske lett. Jeg planlegger en lignende pc til meg selv og har dermed en grei liste klar. Dog uten kabinett, der må du velge en du liker. https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=56301 Vær obs på at om du kjøper delene på lista, må du bygge selv. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 2. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2008 (endret) Ok, takk for at du tok deg tid... tastatur osv kommer utenom ja, men hva med nettverkskort og slikt? Endret 2. mai 2008 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 2. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2008 Jeg vil ha XP, ikke Vista... Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 2. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2008 Det du skrev i lista, er det samme som på linken ja? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 2. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2008 Sitter på Mamoz, vil ikke disse funke bra? https://www.mamoz.no/produkt/91.VKE77.NYR/A...hlon+6000+.html https://www.mamoz.no/produkt/91.B1F77.NYP/A...ad+Core+4G.html Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Den sisteSå bra ut. vær obs på at Vista følger med på den maskinen Husk, 4GB Ram og utover krever 64-bits operativsystem for at all rammen skal bli brukt. Nettverkskort er innebygget i hovedkortet Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 2. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2008 Vet dette med Vista, men så lenge jeg har tilgang på XP-CD er det vel ikke store saken å formatere og legge inn på nytt? Trodde grensen gikk på 3GB ram jeg... Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Grensen går på rundt 3,2 Gb. Teoretisk maks er på rundt 4. (2^32 --> ca. 4GB) Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Hadde vurdert en SSD (solid state drive) til bildebehandling. En E8400 prosessor, og 4GB ram. Skjermkort, 8800GT til litt over tusenlappen. Hovedkort etter ønske Antec P182 kabinett, med mist 500w PSU. Synes du skal fleske til med noe som kan gi deg glede i flere år fremover, fremfor å kjøpe noe du må oppgradere innen utgangen av året likevel Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 2. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2008 jeg har ikke mer cash enn 10k til pc, that's it... Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Har du vurdert Mac? Du betaler litt mer for hardwaren, men så får du noe som garantert funker bra til photoshop. Mac Mini får du fra 4400 kr (1,83ghz core2duo, 1gb ram), mens iMac må du ut med 8800 for (2,4 core 2 duo, 1gb ram). i iMacen er det innebygd skjerm. Den er glossy tho, noen synes den funker bra til foto, mens noen synes ikke det. Er dog (heldigvis) mulig å koble til en ekstern skjerm. Hvis du bare skal ha maskina til fotoredigering etc., altså ikke til spilling, så synes jeg du absolutt burde vurdere en Mac i stedet for Windows. Ram-grensen i xp er bare der fordi vanlig XP er et 32-bit system. Finnes dog både XP 64-bit og Vista 64-bit. Alle Macer som selges nye i dag er 64-bit systemer. I et 64-bitsystem kan du ha veldig mye mer enn 4gb ram. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 2. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2008 Jeg liker ikke mac-operativsystemet, men jeg kan vel legge inn XP? Du sier 8800 for iMac, hva er det som gjør den bedre enn den linken til Acer PC-en lengre oppe? Glossy er virkelig ikke å foretrekke. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Er ikke noe poeng i å kjøpe mac hvis du ikke skal bruke Os X. Da kan du like godt kjøpe den Acern der oppe. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 HER har jeg satt sammen en fin PC til litt over 5000. Har ikke lagt med kabinett siden jeg ikke viste hvilket jeg skulle velge. Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Her har du en fin pc! Under 10", som du sa Du må evt slenge på en DVD-brenner (koster maks 250kr). url til handlevogn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå