Gå til innhold

PC til redigering av bilder, filer på 100-200mb.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De nettbutikkene jeg finner som bygger en custom pc for deg er enten for dyre eller har feil deler.

Et par stikkord kan jeg komme med, så kan du se etter ferdigpc'er selv :)

Kabinett: Velg et som du syns ser bra ut og er stort nok for deg

Strømforsyning: minst 500 watt

Hovedkort: Her finnes det mye forskjellig, velg et med LGA775-prosessorsokkel.(det står som regel i navnet)

Prosessor: Velg en Intel Core 2 Quad. Hvilken bestemmes av hvor mye du gidder å bruke

RAM: 4GB med DDR2-RAM, velg en som har "PC6400" i navnet sitt.

Harddisk: Her kjøper du så mye som du trenger

Grafikkort: Hvis du ikke skal spille så mye, gå for en (Ati Radeon) HD3870 512MB, de egner seg bedre til bilder og film enn Nvidia's grafikkort

DVD: kjøp en dvd-brenner, er alltid greit å ha og de behøver ikke å koste mer enn 150kr. Velg en med SATA grensesnitt

Siden du driver med foto kan det også være greit med en minnekort-leser innebygd i kabinettet

Jeg sier det nå alt, det vil være vanskelig å finne en slik pc til en pris du ønsker, om du vil ha den ferdigbygd. Jeg råder deg til å få hjelp til å bygge selv, det er ganske lett.

Jeg planlegger en lignende pc til meg selv og har dermed en grei liste klar. Dog uten kabinett, der må du velge en du liker.

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=56301

Vær obs på at om du kjøper delene på lista, må du bygge selv.

Lenke til kommentar

Hadde vurdert en SSD (solid state drive) til bildebehandling. En E8400 prosessor, og 4GB ram. Skjermkort, 8800GT til litt over tusenlappen. Hovedkort etter ønske :)

Antec P182 kabinett, med mist 500w PSU.

Synes du skal fleske til med noe som kan gi deg glede i flere år fremover, fremfor å kjøpe noe du må oppgradere innen utgangen av året likevel ;)

Lenke til kommentar

Har du vurdert Mac? Du betaler litt mer for hardwaren, men så får du noe som garantert funker bra til photoshop.

Mac Mini får du fra 4400 kr (1,83ghz core2duo, 1gb ram), mens iMac må du ut med 8800 for (2,4 core 2 duo, 1gb ram). i iMacen er det innebygd skjerm. Den er glossy tho, noen synes den funker bra til foto, mens noen synes ikke det. Er dog (heldigvis) mulig å koble til en ekstern skjerm.

Hvis du bare skal ha maskina til fotoredigering etc., altså ikke til spilling, så synes jeg du absolutt burde vurdere en Mac i stedet for Windows.

Ram-grensen i xp er bare der fordi vanlig XP er et 32-bit system. Finnes dog både XP 64-bit og Vista 64-bit. Alle Macer som selges nye i dag er 64-bit systemer. I et 64-bitsystem kan du ha veldig mye mer enn 4gb ram.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...