Gå til innhold

E4600 vs E8300, pris\ytelse?

Anbefalte innlegg

Hei, skal bygge en pc til en venn av meg. Han skal bruke den til wow og muligens age of conan etterhvert. Blir trolig et 8800gs-skjermkort. Prisen på 4600 er ca 800 der jeg kjøper, mens 8300 koster ca 1400, vet jo sistnevnte er endel bedre men er den verdt 600 ekstra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kravene til AoC er rimelig heftige. Med 8800GS og E8300 blir det nok å kjøre det meste på 'low'. Kommer nå helt an på hvilken skjerm/oppløsning en har men trenger ikke mer en 17-19" da.

Kravene/recommended til spillet er vel på 2,2GHz Intel Duo. Jeg ville nok helst kjøpt E8400 til 1300,- og kanskje kjørt litt OC på den.

Lenke til kommentar

mulig jeg er litt rar, men hvorfor kjøpe en e8300 til 1400kr når man kan få en e8400 til 1290?

og hvorfor kjøpe et 8800GS til 995kr når du kan få et 8800GT til 1263kr? usle 250kr opp i pris, og ytelsen stiger markant.. vil si det er en fornuftig økning av budsjettet.

og for all del, tenk gjennom hva slags hardware du velger.. skal det være Intel chipset, nvidia chipset, hva slags strømforsyning, harddisker osv. mange penger å spare på å velge riktig hovedkort. anbefaler et gigabyte p35-ds3, koster så lite som 700kr og er dønn stabilt, samt fint å overklokke

Lenke til kommentar

Jeg ser også nå at ATi 3870 kortene går for ca 1000kr. Så et reklamebanner på et eller annet sted.

Sammen med det p35 kortet som ble foreslått tidligere, så har du en rimelig bra og svært billig gamer-rigg.

Plus at du har muligheten til å utvide med et 3780 kort til senere.

Når det gjelder cpu, så vil jeg absolutt anbefale 8400 til AoC. Denne overklokket bra, og det drar AoC godt nytte av. AoC er faktisk ganske krevende.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Skal handle alt fra amentio var planen (pga et par andre deler de har der som de har svært få andre steder), vinninga går opp i spinninga om han skal kjøpe fra flere forskjellige steder og ende opp med mye penger i frakt. Han kan vente litt til ting kommer på lager, skal anbefale han E8400 slik flere her anbefaler, tror det blir boxed. Ift skjermkort spiller han maks på 1280x1024 da skjermen har den oppløsninga, ser i spilltester at ytelsesforskjellene mellom 8800gs og 8800gt er minimale på så lave oppløsninger så det var derfor jeg gjorde den anbefalinga for han ;) Prisforskjellen på amentio er 355 mellom billigste 8800gs og 8800gt så han så ikke helt verdien. Ift AOC blir det nok ikke umiddelbart, men etterhvert når flere han kjenner migrerer fra WOW så han kan evt kjøpe bedre skjermkort da, må vell uansett kjøpe noe adskillig bedre, eks 3870 x2 eller lignede om forskjellen skal bli merkbar.

EDIT: Skal absolutt anebfale han 3870-kortet, må sjekke hva det går for hos amentio.

Endret av Delavar
Lenke til kommentar

Etter å ha lest litt her: link så virker det for meg som 8800GS pleier å være bedre enn 3870 på den aktuelle oppløsninga selv med AA og AF så blir nok så jeg anbefaler han å gå for 8800gs og E8400. Forskjellen opp til 8800GT var ikke allverden i ytelse heller så :) Takk for gode tips og hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...