BIG1 Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Om jeg kunne kjøpt Canon 20D med 18-55 linsen (den som føler med) for 2500,-, hadde det vært et bra kjøp enn om jeg hadde kjøpt en toppmodell digitalt kompaktkamera for 2500,- ? Hva er det som gjør et speilrefleks kamera så bra? Og er linsen som følger med Canon 20D noe å ha ? Lenke til kommentar
snusen Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Om jeg kunne kjøpt Canon 20D med 18-55 linsen (den som føler med) for 2500,-, hadde det vært et bra kjøp enn om jeg hadde kjøpt en toppmodell digitalt kompaktkamera for 2500,- ?Hva er det som gjør et speilrefleks kamera så bra? Og er linsen som følger med Canon 20D noe å ha ? Kjøp heller et speilrefleks kamera. Mye bedre. -oppløsningen -megapixler -bedre linser -mere minne osv osv Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 (endret) Jeg synes svaret over er litt feilaktig. Fordelen med slr er større sensor som blant annet fører til større dynamikk og mindre støy. Den større sensoren fører også til at dybdeskarpheten er lettere å få slik man vil ha den, noe de fleste her på bruket setter pris på. Det er riktig at optikken til slr er bedre, men den dårligste optikken kan i verste fall være dårligere. Det gjelder den zoomen som fulgte med min 20D. Det avhenger naturligvis også av produksjonsavvik. Man kan likevel konkludere med at siden du i etterkant kan skifte ut kitzoomen så har altså 20D potensielt mye bedre optikk en enhver kompakt, i og med at det kan bruke Canons beste optikk. En slr har hverken mere minne eller flere megapiksler. Det har faktisk vært slik at vanlige slr-modeller har hatt færre mp enn en toppmodell i kompaktklassen. Nå er det et Sony kompaktkamera som regjerer, og normen ser ut til å bli 12mp i nærmeste fremtid. Normen for slr kommer nok til å være 10mp en stund fremover. Det som beskrives som mere minne kan være buffer. En slr har større buffer enn et kompaktkamera, og kan derfor ta flere og hurtigere bilder i serie. Det er også mye raskere til rawfiler når man sammenligner med de få kompaktene som også tilbyr raw. Det er likevel ganske perifert. Det er faktisk mer minne i mange kompakter, i og med at de bruker samme minnekort som de fleste slr, i tillegg til å ha et (lite) innebygd minne. Edit: Jeg kan ikke helt komme på noe slr-objektiv utenom et dårlig eksemplar av Canons gamle kitzoom som er dårligere enn optikken på et lite kompaktkamera, i alle fall ikke blant de som jeg prøvd. Prisen skrev jeg ingenting om fordi jeg ikke har giddet å sjekke hva som er gjengs pris. Siden 30D neppe er verdt mye mer enn 3000 brukt (i og med at det har vært solgt for den prisen for kort tid siden), så spørs det om ikke 2500 er smertegrensen for et slik kit, hvis det ikke følger med en del ekstrautstyr. Objektivet er nemlig usalgbart i praksis, sett bort fra når du gir det bort med et hus. Endret 2. mai 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå