Pondus777 Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Hei :} Tenkte og lage en ftp server av en av hardiskene mine, men har ikke peiling på hvordan dette gjøres... Tenkte å ha sånn at jeg kan gå innpå hvilke som helst data og hente ut filene fra en internettside... Har et webhotel så blir ikke noe problemer med det! Noen som vet hvordan dette kan gjøres? Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Først og fremst må du jo ha en maskin å sette diskene i. En FTP server er også en datamaskin, ikke en "magisk boks" man bare får tilgang til over alt... En gammel, utdatert maskin duger. Om du kan "linke" sammen ditt webhotell med FTP serveren din er opp til hosten din. Som oftest er ikke det så lett. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Det er ikke noe som gjør harddisken din til en ftp-server. Ftp er i utgangspunktet en protokoll på samme måte som http, men da laget for laste filer opp og ned. For å få til dette kreves det følgende. * ftp-server programvare som installeres på den PC-en som filene ligger på. Holder ikke bare med harddisk her. Linux leveres med programvare for ftp-server, til Windows * Enten fast ip-adresse eller bruk av tjenester som DynDNS eller lignende. At du har webhotell betyr intet. * Nøyaktig oppsett av hvilke områder på PC-en som skal ha filene med tilgang, og brukeroppsett for tilgang. De fleste ftp-servere er greie å sette opp, ikke så mye hokus-pokus. Men du bør være klar over at ftp er en relativt usikker protokoll, som i mange tilfeller åpner for alvorlige angrep om man gjør feil. Så her leser man manualen. Lenke til kommentar
Pondus777 Skrevet 2. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2008 Seff vet jeg at en harddisk ikke kan bli en ftp server Jeg tenkte ikke å bruke en gammel pc, bare den PC-en vi bruker hele tiden... Det gjør vell ikke noe ? Er bare når jeg ikke er på PC-en at ftp serveren skall bli brukt Har sett noen som bruker total commander og bare lager en ftp uten noen nettside... Dette kunne vært kult Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Også vanlig utforsker i Windows fungerer som ftp-klient på samme måte som Total Commander. Og ftp er ikke nettsider, opp- og nedlasting med ftp krever en ftp-klient. At man kan vise sidene som nettsider, og da bare for nedlasting er noe annet. Og det er intet i veien for å installere ftp-server på en vanlig PC. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 .... Dette kunne vært kult Ingenting er kult. Alt krever mer enn man tror. Men du har det du trenger for å "prøve" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå