charge Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 (endret) Jeg har snust litt på Canon HV30 og Sony HC 7/9 med den tanken at tiden kanskje er inne for å ta steget opp fra standard definisjons DV til ny HD-teknologi. Jeg ble imidlertid skuffet og mistet helt lysten da jeg kom til butikken og fikk holde i disse kameraene som har blitt høyset opp som kameraer for "the budding professional" og lignende. Da jeg holdt HV30 i hendene, oppdaget jeg at det stort sett er laget av plastikk og at det føles som et billig leketøy. Bortsett fra at det er langt fra billig. HC7 virket noe mer solid bygget (antar at HC9 er likt på dette punkt?), men kanskje fordi det i likhet med HV30 var så utrolig lett, føltes dette også som et leketøy. Ikke bare var HV30 laget av plast, det føltes også som om det kunne "falle fra hverandre" når som helst. Kanskje ikke direkte fysisk, men at et skjørt ytre gjenspeiler et skjørt indre. Og det gav meg ikke lyst til å punge ut nærmere 10.000 kr. Noe annet er at kameraet er fysisk mindre enn man skulle tro ut fra bilder og gir på ingen måte noe profesjonelt inntrykk. En annen ting er at bildet i displayet virket uskarpt, utflytende og blokkete. Jeg synes at mitt gamle Sony DCR-TRV22E fra 2002 faktisk har en mye skarpere og naturlig bildegjengivelse i displayet. På mitt TRV22E tenker man ikke over at man ser på en digital gjengivelse av det kameraet filmer, men dette slo meg veldig da jeg testet HV30. Jeg kunne være fristet til å trekke en linje mellom de nye HDV-kameraene og historien om keiserens nye klær. Men da jeg ikke har gjort opptak og sett resultatet på stor skjerm, blir dette kanskje en noe uoverveid påstand. Førsteinntrykket var altså ikke noe videre imponerende. Endret 1. mai 2008 av charge Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Canon-kameraene pleier å få litt tyn for plastfølelse, men det er nesten det eneste folk har å utsette på dem. Fokuset har vært HD og bildekvalitet billigst mulig, og konsumentmarkedet ønsker kompakte dingser man kan ha med overalt. Du må vel ett steg opp i pris igjen for å få kamera som føles mer profesjonelle. Du er forøvrig ikke den eneste som liker litt tyngde og solid konstruksjon. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 (endret) Massene vil ha best mulig bildekvalitet til lavest mulig pris... og da må det gå på bekostning av noe. I dette tilfellet går det veldig på bekostning av nettopp byggekvalitet. LCD skjermen er heller ikke en gjenspeiling av hva kameraet faktisk yter av kvalitet, så de har nok heller ikke brukt alt for mye penger på utviklingen av denne. Størrelsen er ikke mindre av kostnadshensyn, men av hensyn til hva massene ønsker. De fleste vil ha elektroniske produkter som er minst mulig, slik at de er mulige å ta med seg i enhver situasjon. De ser, og føles, nok mer som leketøy også av den grunn, uten at det nødvendigvis går på bekostning av byggekvalitet i seg selv. Jeg har, som ansatt i fotobutikk, sett HDV kamera og SD kamera (til omtrent samme pris) ved siden av hverandre på identiske skjermer. Forskjellen i bildekvalitet er så absolutt betydelig, det er det ingen tvil om. Men ettersom HDV kameraet skal ha såpass mye bedre bildekvalitet uten å gå opp i pris i forhold til SD kameraet, så føles det mer som et leketøy enn sin SD-forgjenger, samt at enkelte andre funksjoner og muligheter er fjernet. Med andre ord... skal du ha et kamera som er likelydende et meget godt SD kamera på alle måter, men med HD-oppløsning, så må du betale for det. Hadde vært litt rart om man fikk HDV kamera til samme pris som et SD kamera, uten at det var skjært ned på noen kostnader et eller annet sted. Et eksempel er f.eks Panasonic NV-GS500 mot Canon HV20. GS500 har 3ccd, føles mer solid, er større og gir generelt et mye større inntrykk av kvalitet enn HV20. HV20 er derimot mindre og nettere, og har HDV oppløsning. Prisen er omtrent den samme. Hva tror du folk flest vil ha? Endret 3. mai 2008 av Super8 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå