Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Nybegynner trenger råd (E8400)

Anbefalte innlegg

Har holdt på med datamaskiner en stund, men har aldri blitt til at jeg har prøvd meg på overklokking før. Men da jeg skulle oppgradere nå, falt valget på en E8400 - og siden alle sier denne lett kan kjøres på over 4GHz så da fant jeg ut at det ville jo være bortkastet å ikke overklokke den.

Så jeg rasket sammen noen komponenter som jeg ville tro egnet seg, en Schyte Ninja kjøler (det ble dyrt nok, så jeg går for luft - vannkjøling får komme neste gang), et Asus Maximus Formula SE hovedkort, 4x1GB Kingston HyperX 1200MHz minne samt et GeForce 8800 Ultra som jeg hadde fra min "forrige" maskin.

Jeg er godt kjent med terminologien og vet hva som foregår inni PCen, men måtte rote litt rundt på guider og forum for å finne ut hvor jeg skulle begynne.

Satser på en 24/7 overklokk, ikke tenkt å gå for noen rekorder enda. Har kommet et stykke på vei; maskina kjører stabilt nå på 470MHz FSB. Multiplier på 9.0 gir meg en CPU frekvens på 4230 MHz og minne på 4-4-4-15 på 940 MHz (1:1).

På denne settingen står alt av volt til auto, untatt minne som jeg kjører på 2.4V. Har heller ingen problemer med varme, kjøleren er kald å ta på selv under last (ja, kald! ikke lunken men rett og slett kald).

Men her er det altså stopp. Hvis jeg stiller minnet til 5-5-5-15 så kan jeg kjøre det opp til rundt 1200MHz med divider, men det er også alt.

Med hovedkortet så fulgte det med en høvelig LCD skjerm som viser hva BIOSen gjør i POST. Det som skjer når jeg prøver å øke FSB noe mer enn dette, er at POST henger seg på VGA-BIOS av alle ting.

Så, for å komme til poenget, siden kjøleren er kald enda og at minne skal klare 1200 MHz så føler jeg at jeg har litt mer å gå på.

Tror dere det er mer å hente? Hva kan være grunnen til at den henger på VGA-BIOS?

Lurer også på om det vil lønne seg å kjøre minnet på 5-5-5-15 på 1200 MHz med divider i steden for 4-4-4-15 på 940?

Legger ved et skjermbilde som viser alle voltene osv.

post-91044-1209679319_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...