Gå til innhold

Kva gjer ein når bikkja spring vekk?

Anbefalte innlegg

Systera mi skulle skjekke posten da valpen vår såg sin sjanse til å smette ut. Systera mi ble desperat og byrja springe etter honom.

Frå andre etasje såg eg heile episoden, at ho sprang panisk etter bikkja og skreik etter hjelp, mens dei andre vaksne som stod der berre rista på hovudet og lo høgt. Eg vil ikkje si at situasjonen var særleg morosam med tanke på at bikkja løp fritt rundt ved innkjørselen til eit større sjukehus, m.a.o. eit til tider godt trafikkert område. Bikkja stoppa til og med opp hos to av tilskodarane, uten at dei gadd å løfte ho opp (ja, dei berre stod der og såg på ho før dei tok til å fortsette praten sin). Einaste personen som prøvde å hjelpe var ei eldre dame som sprang etter bikkja ho og. Eg rista berre på hovudet.

(Kan seie at eg til slutt stoppa den gråtande systera mi og stilleståande fekk kjefta valpen til å sette seg ned. Angrer berre på at eg ikkje kjefta "tilskodarane" huden full)

Så, det eg lurar på er:

-Kva skal ein gjere og korleis skal ein gå fram når ein hund går laus?

Kan de nemne liknande situasjonar dykk har vori i, ev. kome med døme på kva dykk hadde gjort i same situasjon? Trenger ikkje vere din eigen hund.

Endret av Great Aftabeh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du springer etter hunden oppnår du to ting: Den blir redd, eller leker med deg ;)

Tren mye på kontakt med hunden. Hunden ser på deg -belønn!

Hvilken rase er det ? Er han løs sånn ellers på tur?

En liten valp er som oftes usikker, særlig hvis det er nye omgivelser. Det tar som oftes noen dager/uker før den er helt trygg på eieren sin..

Jeg skulle hente posten sammen med min valp for noen år siden. Den sprang pina meg andre veien!! Jeg la på sprang etter, men hun stoppet ikke før hun kom til en blindvei. Jeg ble livredd. Når hun ble tryggere på seg selv gikk det straks bedre :)

Tren på et inngjerdet område. Rop på hunden: UTEN å ta på han båndet. ROS: så la den gå fri igjen. Gjenta det mange ganger: UTEN å ta på båndet.

Masse GODBITER og ros er løsningen ;)

Langline kan også være en ide.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle du kjeftet på tilskuerne, hadde det vært meg som hadde stått der hadde jeg sannsynligvis ikke gjort noe på grunn av allergi mot det meste som har pels og vil helst ikke ta i dyrene på grunn av det. Eller så har jeg ikke erfaring med dyr og vil heller ikke blitt bitt av en rabies gal bikkje som kommer løpende :tease:

Lenke til kommentar

Noe som alltid funker her er å lage morsomme lyder og løpe motsatt vei! Da tror valpen at du vil leke, lek med den en liten stund før du får den til å komme til deg, da kan du løfte den opp. Altså greia er å ikke få hetta men snu situasjonen. En liten valp ser på deg som lederen og det er naturlig for den å følge deg.

Lenke til kommentar

Det fungerer veldig bra på valper.. MEN når hunden blir større og det kommer en hund/menneske så hjelper det ikke om du fyrer av en stor rakett. Min blir døv :roll:

Derfor bør innkalling være i boks! (Jeg skal ikke snakke så høyt, min er som sagt døv når det kommer noen).

Hører ikke hunden, gå din vei! Da skal du få se en som får panikk når mor/far ikke bryr seg og rusler videre :!:

Lenke til kommentar

Ja det var selsagt valp jeg snakket om. Og innkalling må trenes tidlig, det med å løpe vekk fra valpen er bare noe som funker når valpen er liten. Men til gjengjeld lærer den at det er morsom å følge deg, og det er positiv innlæring som må til.

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Valpen vår er berre fire månader (hatt den i to).

Som sagt så sprang eg ikkje etter den, men stod stille og ropte/brølte "sitt" (på persisk). Hørte på meg etter ca 30-45 sek, gikk da bort og plukka ho opp.

Det er jo heilt greit å vere passiv dersom ein har allergi, men å stå der og le når ei lita jente springer rundt og griner og tryglar om hjelp? Å berre late som ingenting dersom valpen kjem bort for å snuse og hoppe på deg? :nei:

Det "løpe-omvendt-veg-trikset" har eg nytta tidlegare, men valde å avslutte kjapt og alvorlig denne gongen.

EDIT: leif's

Endret av Great Aftabeh
Lenke til kommentar

Å? Han sitter når eg seier "sitt" :!:

Det er bedre enn å stå å rope sitt dekk nei fy sitt bli !

Kvifor? Eg har betre erfaringar med å vere streng når han er ulydig. Det er snakk om ein Cavalier.

Tusen takk for gode tips, skal prøve dem ut "neste gong" :p

Btw kva gjer ein dersom ein annan hundeeiger får hetta og griner og tryglar om hjelp?

Endret av Great Aftabeh
Lenke til kommentar

Når du kjefter og ber hunden om å sette seg (særlig en liten valp) vil den som oftes ikke høre etter ;)

Du kommer ikke lang med å være streng og kjefte. Da er det bedre å belønne valpen med godbiter når den er flink. Da lærer den seg at den skal ikke være ulydig, fordi da får den ikke godbiter... ;)

Lenke til kommentar

har en 5 år gammel engelsk staff. kan bare glemme å stå å hyle/kjefte, den blokkerer glatt alle forsøk, noe gubben har god erfaring med... :!: jeg setter meg stort sett ned på huk, eller bøyer meg ned, glad lekende stemme, noen ganger godbiter, alltid ros. jeg har null problem med å kalle tilbake hunden... hunder er ikke dumme. jeg hadde heller ikke giddi å kommet bort til noen som står å hyler og bjeffer strengt.

Lenke til kommentar

Han får jo ros når han hører på meg, men eg er jo "over" han på rangstigen og forventar deretter. Sjølsagt er eg ikkje sur heile tida, berre når ho MÅ høre etter eller viss han ignorerer meg så ofte at det er naturleg for meg å heve stemmen. Og hører han ikkje etter så kan du vedde på at det blir straff.

Men elles så går det sjølsagt på leik og moro ;)

Men kva gjer eg viss eg ser andre hundar på rømmen? feks som systera mi?

Lenke til kommentar

Ser jeg en hund alene og ikke antydning til eier i sikte, så prøver jeg å få tak i den. Hadde den vært grei med min egen hund så hadde jeg latt den følge etter oss og gått rundt og sett etter eier.

Hadde selvsagt prøvd å hjelpe til dersom jeg så en fortvila eier komme løpende og hunden var på vei mot meg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...