Gå til innhold

Chelsea vs United

Anbefalte innlegg

Jeg mener ikke at en keeper som er mye skadet er dårligere enn en andre keepere som er skadet mindre ofte. Men for laget er det bedre med en litt dårligere keeper som kan spille flesteparten av kampene gjennom sesongen, enn en megagod keeper som bare spiller noen få, og med en mye dårligere andrekeeper som spiller resten. Du er vel enig der?

Chelsea er riktignok velsignet med en eminent andrekeeper, og fallhøyden ned til Cudicini er dermed ikke altfor høy. Verre blir det dog når tredjemann i rekken, Hilario, må til dyst - selv om han ved gjentatte anledninger har bevist at han holder høy standard. Men jeg er uansett med på resonnementet ditt, til tross for at jeg anser keeperparet Cech/Cudicini som bedre enn VDS/PIG.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En av de viktigste kvalitetene til keepere er faktisk å gi instrukser til forsvaret han har foran seg. Dette er ofte en jobb som er «usynlig», og dermed keepere ofte ikke får den kredit de fortjener for (omtrent ordrett fra Bengt Eriksens vurdering av Opdal sitt comeback etter skade etter TIL-Brann oppgjøret).

At Man Utd sitt forsvar spiller så bra, kan jo faktisk være til dels VDS sin fortjeneste? «Tv-redningene» er bare en brøkdel av de tingene som avgjør om keepere er «hot or not».

Lenke til kommentar
Jeg mener ikke at en keeper som er mye skadet er dårligere enn en andre keepere som er skadet mindre ofte. Men for laget er det bedre med en litt dårligere keeper som kan spille flesteparten av kampene gjennom sesongen, enn en megagod keeper som bare spiller noen få, og med en mye dårligere andrekeeper som spiller resten. Du er vel enig der?

De fleste er enige i at en av Cechs dårligere sider er straffer, og jeg betviler sterkt at han har en redningsprosent på 50 %. Dessuten nytter det ikke å komme med enkeltepisoder. Da kontrer isåfall jeg lett med å nevne FA Community Shield på starten av denne sesongen. Du kan jo mimre litt her, om du skulle ha glemt det.

Dere har ikke bare vært med på én straffekonkurranse. Dere har jo hatt den mot Pool i CL og den jeg snakker om over (Community Shield). Reddet ingen i de to. Og selv om dere ikke har vært i så mange straffesparkkonkurranser, er det likevel viktig med en god keeper i slike konkurranser. Sett at finalen 21. mai ender uavgjort og skal avgjøres på straffespark. Ville det ikke da vært greit med en keeper som er i stand til å vinne den for dere? Du kan jo satse på at vi bommer på mål, da. Jeg sier ikke at Cech er elendig, men jeg og flere med meg, vil nok hevde at VDS er bedre på straffer enn Cech.

Kanskje du skal slå opp litt selv? :)

Goscinny ;)

Det er godt du prøver, men det funker dårlig for deg. "megagod keeper som bare spiller noen få" ??

Cech har spilt 25 seriekamper i år, det er tredje mest i klubben. Cudicini har 10 kamper mens Hilario har 2.

Dessuten driter jeg i om flere er med deg, det kan du jo si bare for å krydre teksten din. Hvis Sar er bedre på straffer, så er det så lite viktig at det er forglemmelig liksom. Hvis vi skulle være så uheldige å komme utfor straffesparkkonkurranse nr 2 denne sesongen(!), så får vi kaste inn Carlo da, som regel tar har straffer.

For en latterlig diskusjon egentlig, er det ikke viktigere å ha en keeper som kontinuerlig er til å stole på, en mann som redder stort sett alt som er menneskelig mulig? Det blir for dumt å høre på noen her som mener han har vært svak i år pga. én og en halv tabbe. Cech har stått som en vegg siden han kom fra Rennes, og det er ingen tvil om at tjekker'n er verdens desidert beste målvakt.

Lykke til i finalen, dere vil trenge det.

Lenke til kommentar

Har du sett alle verdens målvakter?

Sar har vært skadet på ubeleilige tidspunkter han også, så det argumentet faller i grus. Edwin har spillt 28 ligakamper og det er bare tre flere enn Cech, dersom gaamst ikke farer med løgn.

Ellers vil jeg påstå at det er mye tilfeldigheter og marginer som gjør deg til konge eller "syndebukk" i en straffespark konkurranse. Ser man på kvalitetene til Cech på strek, kombinert med høyden, så sier det seg selv at fyren er bound til å lykkes før eller siden.

Forresten så blir det for latterlig når folk skriver at Ballack er kremen av kremen fordi han har prestert for 10 år siden. Det er nåtiden som skal bedømmes. Fyren har faktisk blitt litt bedre i det siste og har putta et par mål, men spillet hans ellers syntes jeg er begredelig. Bare måtte... Ballack er så jævlig oppskrytt og ikke minst latterlig god på Euro. Frings er jo som alle vet latterlig mye bedre ;)

Lenke til kommentar

Forresten så blir det for latterlig når folk skriver at Ballack er kremen av kremen fordi han har prestert for 10 år siden. Det er nåtiden som skal bedømmes. Fyren har faktisk blitt litt bedre i det siste og har putta et par mål, men spillet hans ellers syntes jeg er begredelig. Bare måtte... Ballack er så jævlig oppskrytt og ikke minst latterlig god på Euro. Frings er jo som alle vet latterlig mye bedre ;)

Godt at jeg vet det var bare skrevet for å erte meg Game ;P

Dessuten farer jeg aldri med løgn pus :)

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
Mener folka fortsatt like bombastisk at Cech er bedre keeper enn VDS?

Var det et retorisk spørsmål?

Jeg er selv Chelsea-fan, og på tidspunktet diskusjonen var, kunne du stille deg et spørsmål om hvem som var best. Nå er det ingen tvil om at VDS har spilt bedre. Ikke bare er han en bedre keeper, United har også for tiden et langt bedre forsvar, og spissene deres scorer iallefall mål. (vi har med andre ord endel å rydde opp i for tiden)

Lenke til kommentar

Cech er klart bedre enn VDS etter mi meining. Sjølv om Cech ikkje har hatt den desidert beste sesongen i år er han klart ein av verdens beste.

Når det gjelder Chelsea vs ManU så må eg sei at ManU er bedre enn oss på mange måtar. Dei har eit veldig solid forsvar, det har Chelsea også med Terry og Alex som midtstopparar, men ManU har eit litt bedre forsvar. Midtbanen er nokså jevn, men det skjer nok endringer i taktikk og formasjon no som Scolari er vekk. ManU utnytter sjansene foran mål bedre enn Chelsea. Men husk at Anelka fortsatt er toppscorer i PL.

Lenke til kommentar
Cech er klart bedre enn VDS etter mi meining. Sjølv om Cech ikkje har hatt den desidert beste sesongen i år er han klart ein av verdens beste.

Så selv om van der Sar har storspilt og Cech ikke har vært i nærheten av nivået som forventes av en toppkeeper denne sesongen, er sistnevnte klart bedre?

Endret av D'Amico
Lenke til kommentar

Når det gjelder Chelsea vs ManU så må eg sei at ManU er bedre enn oss på mange måtar. Dei har eit veldig solid forsvar, det har Chelsea også med Terry og Alex som midtstopparar, men ManU har eit litt bedre forsvar. Midtbanen er nokså jevn, men det skjer nok endringer i taktikk og formasjon no som Scolari er vekk. ManU utnytter sjansene foran mål bedre enn Chelsea. Men husk at Anelka fortsatt er toppscorer i PL.

1) Cech er ikke klart mye bedre enn VDS. Jeg skal erkjenne at han er hakket vassere i form.

2) Forsvaret til United er bedre, både defensivt og offensivt. Jeg mener Evra og Brown er det beste "backparet" i PL og kanskje i verden. Det samme kan sies om de tre sentrale.

3) Midtbanen (sentralt) har flere strenger å spille på. Chelsea har de største navnene på papiret, men i realiteten er det bare Lampard og devis Mikel som leverer uke inn og ut. Resten hadde ikke kommet med i 11'ern til hverken United eller Liverpool. Ballack feks spiller rett å slett dårlig og virker utbrent. Kantspillerne gidder jeg ikke nevne engang.

4) United utnytter ikke sjansene sine bedre i målgården. Faktisk så skaper United et hav flere sjanser pr kamp enn Chelsea og bommer på en langt høyere prosentandel. Selv om United ikke har spillt spesiellt god offensiv fotball i det siste, er de fortsatt det laget i PL som kommer til flest muligheter pr kamp også denne sesongen.

Mestere 2 år på rad og 7p (mulighet for 10poengs) forsprang i årets sesong forteller meg at United generellt sett har et sterkere og bedre lag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EIV2CS

Cech - VDS.

VDS er i mye bedre form akkurat nå, og Foster/PIG eier Hilario.

Brown/Rafael - Bosingwa.

Bosingwa er en av verdens beste høyrebacker, og hakket bedre enn Brown.

Evra - Cole.

Om det skulle være noe tvil, så er Evra trolig verdens beste venstreback.

Ferdinand/Vidic - Terry/Carvalho.

Ferdinand og Vidic er suverene i forsvar, 1200(?) minutt uten baklengs taler for seg selv.

Scholes/Carrick/Anderson/Hazza - Essien/Mikel/Ballack/Lampard/Deco.

Ballack og Deco har ikke fått det til på lenge. Mikel spiller dårlig, og er en av PLs mest oppskrytte spillere. Essien og Lampard er pure class, men Essien er vel skada sammen med Hazza? Scholes viser fortsatt toppnivå, og Carrick slår krempasninger på rekke og rad, på sitt beste. Vi trenger heller ikke anker, med Vidic-Rio bak. noe

Ronaldo/Giggs/Nani - Cole/Malouda/Kalou.

Tar ikke med Quaersma, da han er så ny at vi ikke vet om han tilføyer positivt eller negativt. Chelsea har ikke hatt noen kanter som utmerker seg siden Duff/Robben. De har også klart å ødelegge Malouda, som ikke får ting en til i PL. Ronaldo er ikke av samme klasse som i fjor, men det kan vi heller ikke forvente. Uansett et lett valg.

Berbatov/Rooney/Tevez - Drogba/Anelka.

Anelka hadde sin storhetstid før jul, tror ikke han har scort etterpå. Drogba er fortsatt ute av form, og muligens på vei bort. Berbatov og Rooney viser klasse, og Berbatov har begynt å putte på bestilling. Tevez er ok som backup, men mangler fortsatt endel. Dette var også et lett valg.

Endret av Slettet-EIV2CS
Lenke til kommentar
Man Utd _er_ tilnærmet uslåelige.

Det stemmer, men det finnes altid rom for forbedringer. Hos oss blir det å utnytte sjangsene bedre, i tillegg til langskudd. Vi trenger sårt en offensiv midtbanespiller i alderen 25-30 år med en jævel av en skuddfot og som ofte kommer på vellykkede løp inn i boksen.

Lenke til kommentar

Man Utd har det siste året vunnet CL, PL og VM for klubblag. Vi er i år med videre i alle turneringer og leder PL.

Nei, vi trenger ikke sårt en offensiv midtbanespiller i alderen 25-30 år med en jævel av en skuddfot og som ofte kommer på vellykkede løp inn i boksen. Kunne sikkert hjulpet, men nei, vi har faktisk laget vi trenger.

Endret av genser
Lenke til kommentar

Jeg ser poenget til String-Emil, samtidig mener jeg også at dette ikke er noe vi trenger sårt. Ideelt sett så hadde det vært fint å ha en slik spiller, men vi har nok av kvalitet og bredde på midtbanen til å kompensere for mangelen på en skikkelig Kaka, Lampard eller Gerrard type. Men det kan muligens bli nødvendig med en målfarlig spiller sentralt på midten dersom Ronaldo selges, da vi aldri vil finne en annen høyreving som scorer like mye.

Lenke til kommentar

Det må sies at jeg ser poenget til "genser" og vil moderere meg litt: Vi trenger ingenting sårt, men det som er viktig i dagens fotball er å alltid se etter hvor man kan forbedre laget. Og hos oss er det i det sentrale midtbaneleddet og evt. keeperplassen. Sistnevnte avhenger litt av om Ben Foster gjør det så godt som mange håper, jeg er kanskje litt skeptisk, etter endel tvilsomme involveringer i kampene han har fått i år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...