kinag Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Hei, det er noe jeg har lurt på en stund nå, men jeg har aldri fått noe klart svar. Jeg er fullstendig klar over at nedlasting av filmer, musikk, spill o.l er ulovlig og umoralsk, men jeg lurer på noe angående tv-serier. TV-serier er noe man vanligvis ikke betaler for å se (utenom noen tilfeller), og hvordan er reglene rundt dette? Jeg er ikke noe englebarn, men jeg bryr meg om regler og lover og dette er noe jeg aldri har funnet ut av Takk. (Håper dette ikke gikk utenom noen regler på forumet, jeg spør ikke om noen steder å finne ting, bare angående lover). Lenke til kommentar
Gaut1 Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Er ikke noe mindre lovlig å laste ned tv-serier enn f.eks film og musikk. tv-selskapet som produserer og sender tv-seriene har rettigheten på den. Lenke til kommentar
Timur Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Akkurat slik som man kan høre sanger på radio og se filmer på TV uten å betale noe. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Selv om det amerikanske produksjonselskapet ikke taper penger på at du laster ned, taper de norske rettighetshaverene på det gjennom tapte reklame inntekter. I praksis forutsetter dette at du har en slik boks, men... Selv om det er ulovlig, ser ikke innholdsprodusentene på nedlastingen som utlukkende negativt. Mye av deres tap dekkes opp av mersalg av DVDer samt ekstra omtale (gratis markedsføring av beste sort). Dette er grunnen til at innholdsprodusentene til TV, i motsettning til film og musikk, ikke tar noen rettslige steg for å hindre den ulovlige nedlasting. Kort oppsummert: Det er ulovlig, men du vil aldri bli tatt. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Hater å se på tv. Det at en må binne seg til faste tider, eller bli prakka på med lange teite pauser er helt uutholdelig. Kan vurdere og gå tilbake til tv når jeg kan se hva jeg vill når jeg vill uten og måtte ta det opp på forhånd, bare gå inn på en meny og velge os se det der og da. Det må også gå ann å sette på pause og spole frem og tilbake. Med andre ord, akkurat som å laste ned, bare lenklere, ellers er det jo ikke no vits og bytte. Mulig det har kommet no slik teknologi nå, har ikke sjekket på en god stund. Man er mer slave foran TVen en foran dataen. På dataen kan du bestemme hva du hvill gjøre og når du vil gjøre det, men på en tv må du rette deg etter dens instukser. Heldig vis er det fortsatt lov og switche i reklamen, men forundrer meg ikke om vi blir tvunget til og sitte og se den også en dag. komer sikkert noen stoler som binner oss fast når reklammn kommer og holder øyelokka oppe til det svir. De kommer vel til og si att tven sender signaler til terrorister når du swicher for ofte, særlig i raklamer, så du er nøtt til og se den, neste skritt er å innføre de stolenne jeg snakket om får vår egen sikkerhets skyld. Filmer er jo også farlig, så snart blir det bare sent reklame, det fintes ikke farlig. Vi blir kunn løslatt til og hente produktenne vi har bestilt på posten, resten av tiden må vie være bindt foran reklamen, det er det tryggeste. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Hvis man ser reklamene før og etter Lost på TvNorge, og laster ned Lost utenom, kutter ut å se Lost på TvNorge så har jo ikke TvNorge tapt en krone! Da er nedlasting like greit som å ta opp episoden på kanalen som sender den i landet du bor.... Tror dessverre ikke det er så mange som gjør det slik Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Man har jo lov å ta opp noe som vises på TV til eget bruk (kan sette en serie på tv2 på opptak og se den når jeg vil), så hvor er den store forskjellen til å laste den ned? Lenke til kommentar
gorber Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Man er nødt til å huske på at man betaler for å se tv-serier også, men da i form av reklame. Prisen for å se på TV3 eller TV2 er reklameavbrudd, og prisen for å se på NRK er lisens. Så selv om man ikke nødvendigvis betaler cash, betaler man noe annet. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Det hadde vert mye bedre om dem som lager serienne hadde puttet inn litt mer snik reklame, men på en slik måte at det ikke ødeleger serien. Bare passe på att navnet på visse produkter er synlig. Isteden for å si det generelle navnet på produktet, brus, godteri, is osv, så kan dem litt oftere si navnet på selve produktet, men bare der det passer seg. I introen så kan de ha sån spones av dem og dem, akuratt som i slutten av introen på de fleste anime serienne. Dem kan mekke en torrent side selv med masse reklame som deler serien på stor fart pluss amsse annet info om serien og web shops med plakater, dvder og andre produkter. Hvis dem deler serien selv føre alle andre får tak i den, så kan dem fint legge en 3 sec rekalem i front og i slutt av episoden, det vil ikke være så plagsomt at folk gidder og slette det og så legge opp en ny verson flere timer etter orginalen har vert oppe i stor fart. Dem kan ha konkuransjoer osv for å lokke folk inn på siden, feks ha et spørsmål fra episoden, en boksat i reklamen i front, slutt som en må velge rektig av osv. for og lokke folk til siden. Premie kan være produkter eller navnet sitt skrevet i bun av den 3 sec slutt reklamen på neste episode. Det er mange måter en serie kan tjene penger på. Siden dem nå vil tjene såpas mye uten støtte fra TV kanaler kan dem selle serien til en tv kanal for en billig penge. TV kanalen vil vel neppe betale så mye om serien ordner seg slik heller, men det er fortsat noen som vil se på det på tv. Alle vil være fornøyde. Serie produsentenne vil tjene nokk, tv kanalenne vil tjene greit, enda de har noen fære tittere så vil det gå opp i opp med at de betaler mindre fo å senne serien. Desuten vil de ikke miste så altfor mange. Dem som vil benytte seg av den nedlastings tjenesten laster allerede ned. Mye bedre om film folka sanker de penge en torrent sidenne. Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Nei nei nei Lord-KGA. Det ville jeg ikke ha taklet. Blir bare fiksert på og oppdage slike reklamer... Og ja, det har kanskje vært best på piratvare noe av det du sier... TV3 og TVNorge er de verste kanalene. Disse er ungdomskanaler og jeg fordar ikke de. TV3 er da liiiit mer voksen enn TVNorge tror jeg. Er ikke sikker, kikker ikke så mye. Men når det først går en bra film på TV3 tar det 3 timer. Halvtime med reklame, halvtime med Agurknytt/Nyhetene Været for i dag og Sporten som bryr meg mitt i rævhullet. Men siden jeg ikke har Svensk TV4 her så holder jeg meg til piratkopiert materiale... Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Umoralskt og ulovlig kan være så. Ingen får meg til å begynne å se på tv. Blir litt små gal og sint når jeg kontinuerlig blir avbrutt av alt mulig søppel. Når produktet man laster ned fra internett har bedre bilde/lyd kvalitet (ofte bedre enn dvd også), absolutt ingen reklame, og man kan se det når man vil på en veldig enkel måte, så gjør jeg det. Hadde de klart å indoktrinere oss til å tro at en nydelig liten pusekatt dør hver gang jeg ser ulovlig nedlastet materiale, tror jeg fortsatt ikke jeg hadde sluttet. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Nei nei nei Lord-KGA. Det ville jeg ikke ha taklet. Blir bare fiksert på og oppdage slike reklamer...Og ja, det har kanskje vært best på piratvare noe av det du sier... Hvis det er snik reklame du mener så er det allerede plenty av det i mange filmer og serier, ødelegger ikke en dritt, ikke for meg vertfal. En cola flaske her og en snickers der gir reklame og troverdighet. Hadde det vert en brus med fantasi navn og en sjokolade som ikke eksisterte ville det ødelagt mer. Snik reklamer trenger ikke være no mer en at de synligjør produkter, så lenge det er satt i nå tid så ødelegger ikke det en dritt. De 3 sec reklamenne før og etter kunne kanskje blitt endret på om folk hater det, kunne hatt kunn 3 sec på slutten. Er man sjapp så rekekr man å skru av før en får sett reklamen, om man har lyst til det. Ser selv ikke no problem med sjapp reklame i starten, fintes jo noen coecs som viser navnet sitt litt under oppstart av div mediaspillere. Reklame i introen ala så n sponest av reklame er i så å si all anime, og har ikke hørt no klager på det, ingen har kutta det bort heller så vidt jeg har sett. Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Uten mulighetene til nedlasting hadde jeg aldri i verden hatt sjangs og ressurser til å se på alle tv-seriene jeg ser på. Dermed vil jeg ikke si at tv-selskapene mister meg som seer, siden jeg ikke var noen potensiell seer i utgangspunktet. Derimot får de meg som kjøper av DVD-er, da jeg elsker å kjøpe DVD-er av seriene jeg ser på. At det er ulovlig å laste ned og at de som sitter på rettighetene ikke liker det, er noe jeg både kan forstå og samtidig ikke forstår meg på. Jeg tar jo på ingen måte rettigheten fra dem, jeg selger ikke produktet deres videre og tjener penger på det eller tar æren for det. Det eneste jeg gjør er å se på det og nyte det. Å like noe de har skapt. Samtidig som jeg i ettertid viser min støtte ved å betale for DVD-en når den kommer ut. Mange vil sikkert se på meg som umoralsk, men jeg skammer meg ikke et sekund over at jeg laster ned. Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 (endret) Plutselig tar Captain Adama på Battlestar Galatica opp en Fuzzypopp og spiser den og sier: "Just like fragging a Zylon." Med et blink på øyet. Jeg ler da i alle fall da... Hehe! Neida det blir sikkert ikke slik reklame som ødelegger... Endret 4. mai 2008 av Deimos87 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå