Gå til innhold

Er dette god nok sikring?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kjører en windows server 2008 maskin, som tjener som domenekontroller og backupmaskin hjemme.

På den har jeg et speilet RAID array(SW), som jeg lagrer dokumenter og bilder på. Jeg bruker også windows innebygde system for backup til å ta en backup av operativsystemet og RAID arrayet til en ekstern disk hver natt.

Er dette godt nok sikret, til at jeg kan være sikker på at ingenting skal gå tapt, whatsoever?

Hvordan gjenopprettes et speilet RAID array viss en disk krasjer i Windows?

Hvordan gjenoppretter jeg backupen av systemet, viss systemdisken krasjer?

på forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har jo ingen "offsite" backup, så hvis huset ditt skulle gå opp i flammer, så mister du jo all dataen. Forøvrig har det noe å si om du kjører inkrementell eller full backup, og videre hvor mange kopier du beholder. Backup kan alltid forbedres, og det kan aldri garanteres at man ikke mister noe som helst.

Lenke til kommentar

Jeg har lekt med tanken med å ha en ekstern backup, som synkroniseres en gang i uken eller lignende.

Hvilke krav bør jeg i så fall stille med tanke på maskinen jeg skal fjernsynce med? Den kan godt kjøre windows XP/Vista/2008 viss det gjør oppsett lettere.

Hvilke programmer egner seg til den oppgaven?

Lenke til kommentar

Jeg har basert meg på ett oppsett med Linux og rsync. Bare å sette opp en cron jobb som setter igang rsync oppgaven. Fungerer snusfint for mitt oppsett(litt for bra, da jeg drev på å editerte en webside). Problemet med mitt oppsett er at den ikke lager flere kopier, "off-site" backupen blir bare oppdatert hver kveld klokken 11.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har kopier bakover i tid, vil du ikke ha mulighet til å gå bakover i endringer(f.eks endret ett word dokument eller tilsvarende). En annen ting er jo hvis data blir korrupt, så blir denne videresendt til backupen på den andre lokasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...