hailgodset91 Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Hei håper dere kan hjelpe meg med detta her. Levete inn min Playstation 3 til lefdal den før 11 mars husker ikke helt her jeg sitter og har ikke direkte tilgang på papirene, men den er enda ikke kommet tilbake. Jeg har fått høre mye om frister de har der på levering. Først var det 10 dager så 21, så var frister noe de ikke drev med for det var noe de aldri viste. Ringte igjen denne fredag 27 april i håp om å klare å få den tilbake før GTA IV kom ut. Da får jeg vite at de ikke hadde klart å reparere den gamle maskina så jeg skulle få en Playstation som Sony (internasjonalt) skulle sende til Nordiskfilm som da skulle registrere den og sende den til Lefdal. Da tenkte jeg at dette var litt rart hvorofr kunne ikke jeg bare dra opp til dem og hente en også kunne de få den som jeg egentlig skulle få, de hadde jo flere på lager i min lokale Lefdal butikk. På tirsdag release dagen for GTA IV ringte jeg igjen for høre hvordan det lå ann og personene jeg snakket med da skjønte ikke noe om hvorfor jeg ikke bare kunne dratt opp å fått en nye en. Og det de hadde sagt om at det skulle sendes en nye en til meg var bare tull. Den som jeg skulle få var et nytt lass med mange maskiner som skulle fylle opp butikken igjen for nå var det plutselig tomt, men hun sa at hvis de hadde hatt flere igjen kunne jeg bare dratt opp og henta en. Hun sa også at jeg skulle få den innen fredag, altså i morgen. Jeg sitter her med brukket ankel og hele tiden egentlig bare sittet å ventet på at den skulle komme tilbake. Er jo ikke så mye jeg kan få gjort egentlig. Hvis denne ikke kommer i morgen tenker jeg på å heve kjøpet. Vet jeg har rettighetene på min side, har snakket med forbrukerrådet. Men det jeg trenger er noe linker til ting som viser at jeg har ting på min side for å ta med meg til butikken i morra hvis jeg ikke skulle få den da. Har leita litt på sidene til både forbrukerrådet og forbrukerombudet og har egentlig ikek funnet noe. Vet liksom ikke helt hvor jeg skal lete. Så det er derfor jeg spør her om hjelp, håper dere kan hjelpe meg med å finne noe jeg kan vise til i butikken i morgen Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Dersom dette ikke skjer kan du: § 32. Heving I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. Dersom du har bedt om et låneprodukt i tiden maskinen din har vært borte vil dette være skjerpende under kravet om heving av kjøpet: § 30. Gjennomføring av avhjelp Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Lenke til kommentar
hailgodset91 Skrevet 2. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2008 Nå var jeg der oppe idag og maskina hadde ikke kommet. Så når jeg spurte om å få hevet kjøpet fikk jeg beskjed om at jeg ikke fikk lov til det siden de hadde sendt maskina. Dermed blir det mer venting. Men en ting er sikkert skal ikke kjøpe noe på lefdal igjen, for en service... De har jo ikke ringt engang selv om det har vært framgang og ting jeg burde fått vite om... Jeg har blitt nødt til å ringe dem for å få disse beskjedene Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 (endret) Nå var jeg der oppe idag og maskina hadde ikke kommet. Så når jeg spurte om å få hevet kjøpet fikk jeg beskjed om at jeg ikke fikk lov til det siden de hadde sendt maskina. Dermed blir det mer venting. De kan ikke nekte deg å heve kjøpet etter så lang tid. Det blir da deres problem om den allerede er sendt til dem. Er ikke den der når du står i butikken etter seks-syv uker så har du krav på å heve kjøpet. Fikk du noen endelig dato på når de skulle få den? Om den ikke er det da ville jeg ikke ha forlatt butikken uten mine penger. Det har du krav på å få. Hvis de ikke gjør det tar du saken videre til Forbrukerrådet med krav om at selger hever kjøpet grunnet urimelig lang servicetid og manglende/sviktende oppfølgning. Da sier du at du ikke er interessert i én ny maskin ettersom de ikke oppfylte sine plikter. Tar noe tid, men er kanskje verdt det med tanke på servicen du har fått. Videre forstår jeg det slik at de selger den samme modellen, og at de har hatt mange av disse på lager. Når servicen har tatt så lang tid, og de ikke er villig til å bytte den ut med en av sine egne så vil det styrke ditt krav på heving. Endret 2. mai 2008 av Nuffern Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Her er det bare å få kjøpet hevet, kreve pengene igjen pga urimelig lang servicetid. Ta med deg paragrafene nuffern sier. Evt ring kundeservicen til lefdal, forklar saken der, fortell at du sitter med brukket ankel og ønsker pengene overført til kontonummer xxx. Lenke til kommentar
hailgodset91 Skrevet 3. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2008 Ja har tenkt til å få gjort dette til mandag Lenke til kommentar
ElmotriX Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Prøblemet her er at Lefdal å Elkjøp kjører en helt spesiell retning på sine service saker. De vil bare nekte og nekte, og retferdigjør dette med at "rimelig tid" er et defnisjons spøsmål, og at dems definisjon på hva rimelig tid er forandres fra sak til sak (og er selvfølgelig alltid lenger en hvor lenge servicen har vært inne). Selv låne produkt nektest ved at butikken ikke er tvunget til å gi ut låne produkt om det blir for store kostnader for selgeren, eller noe i den retning, som igjenn er et definisjons spørmål.. Og hva helper det å kreve hvis de sier nei... Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Så du sier at slik er det ialle butikker overalt hos lefdal og elkjøp? Tviler på det du . Jeg hadde gitt kunden ny maskin uten trøbbel i denne aktuelle saken. Det hadde de fleste kjeder og butikker og. Anyway, kunden ser ut til å ha snakket med lefdals kundeservice og fått beskjed om at ny maskin burde gå greit, og så etterpå fått beskjed av lefdal lokalt om at det ikke var så greit allikevel. Slikt ser litt rart ut. Anyway - om du skal til lefdal i morgen, vær der på dagtid, da er det alltid en del ledere på jobb, på kvelden er det ofte kun 1 der . Lenke til kommentar
ElmotriX Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 (endret) Ettersom jeg lobber i selskapet så ar jeg i hverfall fått intrykk av at de aller fleste butikkene kjører det slikt Endret 4. mai 2008 av ElmotriX Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 (endret) Jeg jobber også i selskapet, og har et motsatt inntrykk av deg . Men, jeg er jo klar over at det er forskjeller fra butikk til butikk. Vil du vite mer ang hvordan det skal være, les i personalhåndboken din, der står det litt om hva ditt ansvar er ang kundeservice. Endret 4. mai 2008 av Alastor Lenke til kommentar
ElmotriX Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 (endret) ja jeg vet hvordan det egentlig skal være min sjef ber meg hverfall aldri å kreditere noe som helst uten at vi har teknisk retur på det og for dere andre: teknisk retur betyr at produstenten (f.eks Sony) gir oss de pengen vi taper for å kreditere et salg (heve kjøpet). Endret 4. mai 2008 av ElmotriX Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Noen ganger må butikken selv ta et tap. De har et ansvar ovenfor det produktet de selger til kundene. Har inntrykk over at alt for mange selgere kun er kompis i salgsøyeblikket og gir en god faen etter at de har fått tak i pengene dine. Service koster. Derfor bør ikke kjøper alltid gå etter billigste butikk når de skal handle. De bør også se etter hvilken butikk som utfører den beste servicen for sine kunder. Lenke til kommentar
hailgodset91 Skrevet 4. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2008 Du snakker om rimelig tid her, men vil nå si at 2 måneder er lite rimelig med tanke på at det ikke har skjedd noe reparasjon. Maskinen ble undersøkt etter noen dager og vi fikk beskjed om at jeg skulle få en nye en. Dette skjedde først etter at jeg hadde ringt dem. Det vil si at mellom tiden maskinen ble undersøkt og jeg ringte dem for 2-3 gang så fikk jeg beskjed om at jeg skulle få ny. Dette er lenge etter at de har vist at det ikke var mulig å få maskinen reparert. På dette stadiet var det også mange maskiner i butikken, men jeg skulle få EN som skulle sendes fra sony internasjonalt. Istedet for å gjøre sånn at saken tok minst mulig tid og krefter og gi meg en maksin det og heller ta imot sener den maskinene som allikevel skulle sendes til butikken før jeg fikk den utlevert. Som Flodec nevner så er det lissom fram til de får solgt produktet at de er kompis, etter på gir de faen. Det er forbruker (i dette tilfelle meg) som må ringe for at de skal gjøre noe. Funker nesten som et mynt automat bare at her tar dem telefonsamtaler istedet for mynter for å jobbe. De gjør ingen ting uten at dem får beskjed fra meg... Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Japp, alt over 1.5 måned er langt over det jeg regner som rimelig tid . De fleste her er helt enig med deg. Forbrukerkjøpsloven fastslår at det er du som må kreve - selger behøver ikke gjøre noe før du krever. Derfor må du ringe og si ifra, de tar ikke kontakt med deg.. Lenke til kommentar
hailgodset91 Skrevet 4. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2008 Ja men det jeg tenker på under prossesen så har det ikke skjedd noe før jeg har ringt. Saken har ligget død mellom de gangene jeg har ringt til dem. Men det jeg er litt redd for er at hvis jeg jeg skal heve kjøpet så kommer vel det til å ta like lang tid som å få maskina levert fra lefdal? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Om du får noe fiksa mandag kan du komme til butikken og få det ordnet samme dag. Lenke til kommentar
hailgodset91 Skrevet 5. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2008 Da var maskinene i huset, blei ikke noe heving av kjøpet. Blei heller å kreve ny Og det fikk jeg etter mye om og men Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Bra du iallefall fikk en maskin . Det var vel det viktigste. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) ja jeg vet hvordan det egentlig skal være min sjef ber meg hverfall aldri å kreditere noe som helst uten at vi har teknisk retur på det og for dere andre: teknisk retur betyr at produstenten (f.eks Sony) gir oss de pengen vi taper for å kreditere et salg (heve kjøpet). Poenget her er at mange er altfor fastlåst i denne rutinen du nevner. Enten er det grunnet manglende kunnskap, eller så er det etter et snevert syn om å tenke veldig kortsiktlig og ikke tape penger i det korte løp. Noe som mange ganger dessuten er lovstridig. Korrekt fremgangsmåte i de fleste tilfeller der det er snakk om at varen ikke har vært lenge inne til service, er at kjøpet ikke krediteres kunde før tekniskretur er godkjent. Derimot har selger ikke mulighet til å nekte å kreditere kunde dersom servicen har tatt urimelig lang tid. Har servicen tatt 1,5 måneder er det ikke et definisjonsspørsmål da dette er urimelig lang servicetid. Selger har da ingen rett til å nekte kunde kreditering. Det at selger ikke har fått tilbake sine penger ennå betyr ikke på noen som helst måte at de kan laste kunde med dette. Ganske enkelt egentlig. Når det gjelder graden av service og juskunnskap kan det sikkert variere like mye fra Lefdal-butikk til Lefdal-butikk som hos andre store kjeder. Generelt sett kommer det mye an på hvem som har ansvaret for driften i denne avdelingen, og hvordan dennes policy er. En ting er også hva som står i håndbøker og hvordan dette praktiseres lokalt. Sånn vil det alltid være, og det merker jeg selv innenfor den organisasjonen der jeg jobber. Speiselt i store bedrifter kan dette være vanskelig, og det er viktig at gode rutiner kommer fra toppen av - samt at de følges når de er på plass. Regner ikke med at verken Elkjøp eller Lefdals sentrale policy er å vente med kreditering til dette er godkjent fra leverandør i absolutt alle saker, men at det heller hender hos enkelte avdelinger grunnet manglende kunnskaper eller lokal policy. PS. Gratulerer med ny maskin, trådstarter! =) Endret 6. mai 2008 av Nuffern Lenke til kommentar
Sawhill Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Da var maskinene i huset, blei ikke noe heving av kjøpet. Blei heller å kreve ny Og det fikk jeg etter mye om og men Kjenner til denne saken. grunnen til at den FORTSATT ikke er tilbake fra nordisk film, er at de har hatt sene leveranser fra sony internasjonalt. Håper du ble fornøyd med filmen også, som jeg hørte du ikke hadde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå