tommysk Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Hei alle sammen! Jeg har et aldri så lite problem med min WPC 20GB / 5400rpm harddisk. Jeg får nå bare brukt 1,99 GB av den!!!!! Tror problemet oppstod etter at jeg formaterte hardisken, hva kan jeg ha gjort galt?? Eller kan det være at harddisken er ødelagt slik at kun 1,99 GB virker? Har lite peiling på dette, noen som kan hjelpe meg??? Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Prøv med Partition magic og se om den finner resten av disken. Jeg tviler på at disker er fysisk ødelagt, er vel noe som skar seg under formateringen. Du kan også prøve fdisk, fjerne alle partisjoner, lag en ny som bruker hele diskstørrelsen. Lenke til kommentar
tommysk Skrevet 5. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2003 Dette er litt gresk for meg. Hva er Partition magic?? Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Formaterte du med filsystemet FAT16? Det ville forklare ting. Formater med NTFS visst du har Win XP eller Win 2000, eller med FAT 32 visst du har Win 98/Me/Dualboot Lenke til kommentar
tommysk Skrevet 5. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2003 Ja, tror jeg brukte fat 16. Betyr dette at jeg må formatere om harddisken med NTFS, eller er det måter å ordne dette uten å formatere den på nytt? Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Det finnes konverteringsverktøy, men det ville ikke økt størrelsen på harddisken. Visst du bruker Partition Magic er dette mulig og enkel for PM er meget brukervennelig. Har du flere harddisker? Hvilket operativsystem har du? Lenke til kommentar
tommysk Skrevet 5. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2003 bruker Win2000. Har ikke flere harddisker.... Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 OK, visst du hadde hatt flere harddisker så kunne du tatt backup. Har du bare windows 2000 på maskina? Du kan jo reinstallere windows 2000 og under installasjonen velger du å formatere med NTFS. Eller du kan bruke PM, men er litt usikker på hvordan det er å øke harddisken som kjører OS. Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Hvis du går inn i diskbehandling i windows2000, så vil du se at du har 18GB ledig upartisjonert plass. Du kan feks velge å beholde den 2GB partisjonen, og lage en til på 18GB. Da slipper du å installere på nytt. Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Hvis du går inn i diskbehandling i windows2000, så vil du se at du har 18GB ledig upartisjonert plass. Du kan feks velge å beholde den 2GB partisjonen, og lage en til på 18GB. Da slipper du å installere på nytt. JO! Genial den! må bare tilføye Høyreklikk "min datamaskin" --> Behandle --> Disk behandling Lag først en utvidet partisjon, så en logisk partisjon. Lenke til kommentar
Beornegard Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Jeg hadde samme problemet med en tilsvarende disk (også 20GB, 5400 rpm, men tror det var en maxtor). Skulle ghoste den med et image jeg hadde liggende på en annen disk. Plugget den i, men biosen 'oppfattet' den bare som en 2GB disk. Symantec Ghost likeså (men det var vel antagelig pga. bios). Startet pc'en opp (i W2k) og kjørte computer management for å se hvordan disken 'så ut', og der var den ok og ble registrert som en 20 GB disk. Formaterte den, men allikevel ble den tolket som en 2GB disk i bios. Skjønte ingenting, men tok til slutt ut jumperen på disken som angir master/slave o.l., og da var alt ok. Kan det være at du har endret denne jumperen på disken din Tommysk? Sjekk ihvertfall at den står riktig plassert. Lenke til kommentar
tommysk Skrevet 5. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2003 Har ikke endret jumperen, den er slik den var da jeg kjøpte maskina. Og det var fagfolk som satt den i stand så jeg tror den skal være riktig. Men skal sjekke det uansett. Takk fo rtipset Lenke til kommentar
tommysk Skrevet 5. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2003 Men da tror jeg at jeg har fått løsningen på problemet. Takke alle for konstruktive innspill!!!!! Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Bare hyggelig! Lørning bai duing! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå