Tandamram Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Hei folkens. Jeg er en helt fersk Ubuntu-bruker. Sant å sies, så installerte jeg 7.10 tidligere i vår, men gikk tilbake til XP igjen etter noen dager, fordi et program (som jeg er meget avhengig av) ikke fungerte optimalt i 7.10. Dette viste seg å være et Wine-problem, og det har løst seg. Siden dette løste seg, så valgte jeg å igjen gi Ubuntu et forsøk. Installerte 8.04, og etter mye lesing, feiling og prøving fikk jeg til å sette opp 2 disker i software RAID0 (som mountes ved boot ), fikk konfigurert Samba slik jeg ville ha det og ikke minst fikk brukt mitt mest brukte program slik det skal kunne brukes. Men, jeg har et lydproblem. Først, la meg fortelle litt om oppsettet. Jeg har altså en PC (med Ubuntu) og en Xbox 360 på samme monitoren. Lyden er satt opp litt kronglete, og nå får jeg det ikke til å virke sånn som det gjorde i XP. Til PC-en har jeg koblet til et Logitech Z-4 2.1 anlegg som gjør susen. Ikke rare rommet, så det er ikke store anlegget som trengs. Dette er koblet fra frontutgangen på et bGears B-Enspirer i PC-en. Lydavspilling fungerer i Ubuntu, uten å måtte gjøre forandringer i det hele tatt. Problemet er lyden fra 360'en. Lyden fra denne går i minijack inn i Line In på lydkortet, og siden jeg la inn Ubuntu har det vært dødt. Nå må jeg altså skifte jack i Logitech-settet for å få lyd fra 360'en. Noe som går, men som er litt tungvindt. Det irriterer meg grenseløst at det fungerte å fôre lyden inn i Line In i XP, for at lyden blir "videresendt" til høytalerne via PC-en, og at dette ikke fungerer i Ubuntu. Har prøvd både Line In og Mic-inngang, men det er totalt dødt. Nå håper jeg at det er noen kloke hoder som vet hvordan jeg kan løse dette her. Som sagt, så er jeg helt ferk i Ubuntu, og må lese meg frem til hver minste ting. Så langt har det gått bra, men når problemet blir så generelt blir det vanskelig å finne en løsning på nettet. Håper noen kan gi gode innspill. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Er det ikke noe du kan justere på volumkontrollen? Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 1. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2008 Har prøvd alt i volumkontrollen, også i System-> Preferences-> Sounds. Lurer på om jeg skal prøve onboard lydkort i morgen, bare for å sjekke om det fungerer. Altså, hverken mikrofon eller Line In fungerer. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Har du i mikseren sørget for at korrekt kilde blir satt som input? Kan du gi screenshots av hvordan mikserkonfigurasjonen din er? Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 2. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2008 Her er innstillingene jeg har brukt så langt. Skal prøve onboard-lydkortet nå, men regner med at jeg vil få samme kvalitetstap med det, som jeg gjorde i XP. Hadde vært kjekt å fått lydkortet til å "virke" ordentlig. Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 2. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2008 (endret) En liten oppdatering her. Har nå prøvd onboard lydkort, og det fungerte like dårlig som PCI-kortet. Ingen av inngangene gir lyd, mens (front)utgangen fungerer. Når jeg prøver System-> Preferences-> Sound-> Test på Sound Capture, så er det en del skurring der, mens på playback så er det fin tone. Skal rote litt rundt på nettet, men tror bare jeg gir opp dette. Rettelse: Får lyd på Mic-inngangen, men det hjelper i grunnen ikke. Bare Line In igjen... Endret 2. mai 2008 av WonderStivi Lenke til kommentar
Feinom Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Hei! Du kan prøve å kjøre alsamixer i terminalen, og se om du kanskje får opp flere valg. Se etter "Line in", "Line" eller noe lignende. Dersom denne er mutet, kan du trykke på "m" for å unmute og styre volumet med piltastene. Når du er ferdig kan du bruke escape for å quitte programmet (jeg må trykke på escape to ganger for å quitte det). Hvis du er så heldig at det fungerer, kan du skrive "alsactl store" for å lagre innstillingene :-) Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Her er innstillingene jeg har brukt så langt. Skal prøve onboard-lydkortet nå, men regner med at jeg vil få samme kvalitetstap med det, som jeg gjorde i XP. Hadde vært kjekt å fått lydkortet til å "virke" ordentlig. Vi er ikke interessert i recording, men playback. Det er der du må justere. Problemet ditt er ikke at lyden ikke kommer inn, den kommer ikke ut! Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 3. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2008 Et screenshot fra Playback: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå