Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hva sier Normer og regler om 2 kurser i samme kabel?

Anbefalte innlegg

Hei, har planer om å trekke 2 kurser i et hus. 1 til vaskemaskin og 1 til tørketrommel. I stedet for å trekke 2 kabler, er det lov å legge 2 forskjellige kurser (16A) i en f.eks 4x2.5/2.5mm2 og sette denne i enden? Selvfølgelig markerer jeg da stikken at den inneholder 2 kurser..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er lov, men ikke til og annbefale.

Det spørs på lengden osv., er det et langt strekk kan man du ikke trekke så mye som 16A i den andre enden.

Har ikke disse formlene her nå, men det kan regnes ut.

Jeg vil heller ha lagt en 4 x 4mm2 + J.

(da blir ikke spenningsfallet og "nærhet til andre strømførende kabler" faktoren så stor.

Hvis det er åpent forlagt, ville jeg lagt 2stk. 2x2,5mm2 + J PR'er ved siden av hverandre.

Er det skjult, nytt, ville jeg lagt et 20mm rør og trekt 4 x 4mm2 + J PN.

(selv om jeg skriver 4mm2, betyr ikke det automatisk en 20A sikring, det er bare for og kompansere mot forskjelige faktorer, som nevnt over)

:)

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

Får jeg spørre hvorfor du skal ha 2 forskjellige kurser til vaskemaskin og tørketrommel?

Erfaringsmessig er det nemlig ingen problemer å kjøre både vaskemaskin og tørketrommel på samme 16A kursen i det uendelige ettersom vaskemaskinen oppgitt til 2KW ikke har en samtidighetsfaktor på 1, den bruker nemlig kun full effekt så lenge varmeelementet står på og det er ikek lenge av gangen.

Har lagt opp en 16A kurs til dette formålet til mange husmødre rundt om i Trondheim uten å ha fått tilbakemeldinger om at sikringen går.

Problemet oppstår når badet med varmekabler og eventuelt andre rom går på samme kursen samtidig med at vaskemaskin og tørketrommelen går.

Men om du alikavel ønsker 2 kurser i samme røret så er det fult lovlig og fungerer godt, men merking er viktig!

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

grunnen til at jeg skal gjøre det er at det er det de har i dag, men de skal flytte maskinen og vil ikke forandre på noen kurser, bare føringen.

Men jeg presiserer siden du skriver rør... Samme kabel, ikke samme rør da jeg ikke kommer til å bruke PN

Lenke til kommentar

Er ikke noe i veien for å legge feks. PR 4x2,5+j til formålet ditt heller men om du skal dra denne kabelen i eksisterende 16mm rør blir det problematisk ettersom dette er en tykk og stiv kabel.

Skal den spikres åpent er det ingen problemer i det hele tatt bare det blir merket i begge ender.

Bare husk på hva NEK 400 2006. 134.1.1 sier.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

dette er IKKE lov, dere glemmer alle 1. bud: Produsentens monteringsanvisning

Koblingsanvisning: LA og LB må alltid komme fra samme kurssikring. LA kan mates direkte fra kurssikringen, mens LB for eks. kan mates via en bryter eller en dimmer fra den samme kurssikringen.

rent bortsett fra det går det vel greit, men er en jallaløsning som jeg ikke vil anbefale, bla. pga jordingen 2 kurser bør ha 2 jordledere. og så er det jo merkingen da

når du skriver delvis åpent og delvis skjult, husk at PR ikke er tillatt å legge skjult (bak panel) uten rør, husker jeg ikke feil går den "magiske grensen for når du må si at du har "brukt en forleggningsmåte" på 1 meter, det er mao. lov til å føre en åpent klammret PR gjennom en vegg uten rør.

vil avslutte med min vanlige moralpreken om at hvis du ikke vet dette har du ikke noe på innsiden av kapslinger å gjøre.

Alle EL. arbeider skal utføres av aut. installatør.

hvis du alikevel skulle velge å gjøre det selv så husk for guds skyld å jobbe sikkert, vær 100% sikker på at du jobber spenningsløst, ta deg god tid og gjør tilkoblinger korrekt(skru til skikkelig, men ikke for hardt) test kontinuitet i utjevningsforbindelser og isolasjonsresistans når du er ferdig.

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Det høres kanskje ikke sånn ut siden jeg spørr, men jeg er læring og kan derfor ikke alle regler og normer enda. Derfor jeg forsikrer meg her om det er noe jeg ikke er sikker på. Jeg har forresten skrapet planen om å trekke 2 kurser i samma kabel...

ette med 1m igjennom vegger før det blir sjult forlegning viste jeg ikke, dvs at skulle jeg fortsatt ha gjort jobben så ville anlegget blitt definert som åpent...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...