Gå til innhold

Øke i raskt i pullups? :)

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en gutt på 15 år som er 1.80 høy og veier 63-65 kg. I gymmen tar vi liggende chins. Det er om å gjøre å ta like mange liggende chins som pullups. Jeg tar ca 23 chins, og 10 pullups. (militærpullups, helt ned mellom hver rep.)

Hvor mange ganger skal jeg kjøre pullups i uken for at jeg skal ta så mange pullups som mulig? Skal jeg ta så mange jeg klarer x 3? Skal jeg legge på noe vekter / ta på meg en tung sekk når jeg løfter så det blir lettere vanlig?

Hadde vært veldig gøy å være best på dette i klassen :) Tror kanskje jeg er det fra før, men ? :)

Tips?

Takk =)

Endret av godingen00
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt under max x 3 er vel ganske så bra!;) Funkar fint på meg i alle fall... Dersom du klarar 25 så tar du kanskje 20 eller noko. Slik at du klarar 20 i alle fall 3 setta. Dersom du tek max fyrste gongen klarar du nesten garantert ikkje max i dei to andre setta også.

Ta pause på mellom 1 og 2 min mellom kvart sett.

Så kan du evt legga på vekt når du kjem opp i 30-40+ pullups som max !:p

Endret av avRack
Lenke til kommentar
Litt under max x 3 er vel ganske så bra!;) Funkar fint på meg i alle fall... Dersom du klarar 25 så tar du kanskje 20 eller noko. Slik at du klarar 20 i alle fall 3 setta. Dersom du tek max fyrste gongen klarar du nesten garantert ikkje max i dei to andre setta også.

Ta pause på mellom 1 og 2 min mellom kvart sett.

Så kan du evt legga på vekt når du kjem opp i 30-40+ pullups som max !:p

Gjør det noe om jeg ikke klarer det samme de to andre settene da? For eksempel hvis jeg tar 10, 7, 7. Er ikke det også bra?

Eller er det bedre å ta 5,5,5 da ??

Lenke til kommentar
Gjør det noe om jeg ikke klarer det samme de to andre settene da? For eksempel hvis jeg tar 10, 7, 7. Er ikke det også bra?

Eller er det bedre å ta 5,5,5 da ??

Kan godt ta 10-7-7. Tren gjerne biceps og vanlig nedtrekk i tillegg.

Lenke til kommentar
Nei, da blir den overtrent. Det er mye bedre å få kjørt latsen maksimalt så lenge biceps holder, og så når den streiker går du hjem og spiser.

Overtrene biceps? Neppe, her er det snakk om enkel pull-up trening og da kan han godt trene biceps som en tilleggsøvelse.

Lenke til kommentar
Nei, da blir den overtrent. Det er mye bedre å få kjørt latsen maksimalt så lenge biceps holder, og så når den streiker går du hjem og spiser.

Overtrene biceps? Neppe, her er det snakk om enkel pull-up trening og da kan han godt trene biceps som en tilleggsøvelse.

Høres ikke det litt idiotisk ut å kjøre latsen 3-4 sett, og biceps 7 sett f.eks.?

Mye bedre å kjøre på med andre øvelser som T-bar / smal kabelroing og sånt etter pullups. Det er lats du må ha fokus på, biceps får kjørt seg nok uansett.

Lenke til kommentar
Høres ikke det litt idiotisk ut å kjøre latsen 3-4 sett, og biceps 7 sett f.eks.?

Mye bedre å kjøre på med andre øvelser som T-bar / smal kabelroing og sånt etter pullups. Det er lats du må ha fokus på, biceps får kjørt seg nok uansett.

Hvor mye han velger å trene de ulike musklene har jeg ikke sagt noe om, poengterte bare at han også kunne trene tilleggsøvelser som et supplement til vanlig pull-up trening.

Lenke til kommentar
Hvor mye han velger å trene de ulike musklene har jeg ikke sagt noe om
Jo, det har du. Biceps trenes når man kjører pullups/chins. Når du da foreslår å kjøre ekstra sett på biceps sier du at han bør trene biceps hardere enn lats. I og med at lats er en stor muskelgruppe, men biceps er en liten, bør man legge mest mulig fokus på lats.
Lenke til kommentar
siden bicepsen er det svakest ledd må jo det trenes. med andre ord, Du kan ikke løfte en tung ting i en hyssing, når hyssingen ikke tåler vakta. Bare tren biceps du :thumbup:
Å kjøre biceps isolert er vel noe av det dummeste man gjør hvis målet er å øke fort i pullups. Det er bedre å legge på et par sett ekstra med smale chins.

Du har vel kjent hvor godt biceps får kjørt seg av sånt også? Mine blir hvertfall helt gåene hvis jeg kjører flere rygg-øvelser med smalt grep etter hverandre.

Analogien din hadde bare holdt hvis biceps tålte en uendelig treningsmengde :)

Lenke til kommentar

Jeg er enig med zethyr i at å bruke masse tid på biceps isolert blir litt waste av tid. Gjør det gjerne for litt variasjon. Som hovedregel følger du prinsippet om spesifisitet. Er målet og ta mange pullups; ja, da tar du mange pullups, og lar ikke noen øvelser komme i veien for det. Man øver på det man vil bli god på.

Som supplement og variasjon greit, men hvis du skal velge deg feks to øvelser i tillegg til chins. Så synes jeg du heller som zethyr sier skal velge to øvelser som aktiverer lats i tillegg.

Hvordan du skal dele opp serier og reps er veldig vanskelig å svare på. Jeg har hatt stor fremgang, når jeg skal øve på å ta masse repitisjoner av ting, med å kjøre serier til failure hele tiden, i tankene da at jeg trener så spesifikt for målet mitt som mulig; nemlig å gjøre en øvelse til failure, men om dette er det mest effektive er vanskelig å si. Forskjellige ting kan fungere for forskjellige folk. Hvis du bare husker å ta masse chins så går det nok bra :)

Har en kollega som tar 114 chins (114 med undertak, 106 med overtak) og et par-tre hundre pushups. Han løfter også 85kg i belte som maks.

Hver eneste dag han gikk opp og ned trappen hjemme før, tok han 10 pushups og 10 chins, uansett hvor dårlig eller god tid han hadde. Stresset eller ikke. Morgen og kveld.

edit: artig linky http://www.recordholders.org/en/list/chinups.html

Endret av Mikkelmikkel
Lenke til kommentar

Enig med Zethyr og Mikkelmikkel. Jeg for min del har økt mye med å henge på litt vekt. Da jeg prøvde chins for 8 måneder siden greide jeg 3, jeg bestemte meg for å jobbe hardt med saken og nå greier jeg litt over 20. Jeg har kjørt mye med ekstravekt og i liten grad trent biceps. Bakside skulder og andre lats-øvelser er langt viktigere enn ekstra biceps-trening mener nå jeg ;)

Lenke til kommentar

Hadde ikke tenkt å dra denne tråden mer off-topic ang biceps, men nå har det hele tatt litt av. I den første tråden hvor jeg nevnte biceps var den ment som en liten eksta-øvelse. Jeg sa ikke at trådstarter skulle ta en haug med øvelser for biceps o.l.

Selvfølgelig er pull-up's treningen viktigst, det var jo grunnen til denne tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...