Gå til innhold

Tips til hva jeg kan gjøre med denne pcen.

Anbefalte innlegg

AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz 333 MHz bus **

Western Digital Caviar 120GB IDE 7200RPM

Asus A7N8X Deluxe/GD hovedkort Socket A

Chieftec Dragon Big Tower m/dør Sølv **

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 256MB m/Winbond

Crucial ATI Radeon 9700PRO 128MB DDR**

Har satt stjerner ved det som bråker, men har et par spørsmål.

Vurdere å bytte ut vifta i power supplyet med en 12 db papst vifte. 80mm. Er den stor nok uansett? Har liksom ikke finni noe på hvor mye luft en sånn power supply vifte døtter. http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...?ARTNR=8412N2GL

Skjermkortet har jo også en vifte, så da lurte jeg på denne løsningen:

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ZM80AHP Men vil den produsere såpass mye varme at jeg bør sette inn et par ekstra kabinett vifter? En som henter frisk luft og en "eksos" vifte.

Tenkte da også på papst 12 db. Vil de klare jobben?

Konklusjonen min er at jeg vil ha så stille system som mulig, men som også blir kjølt godt nok det til å være stabilt i lange ut2003 orgier ;)

Men det jeg er mest bekymra for er vel varmen den heatpipen skal produsere. Så kom med feedback ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er det ikkje sånn att øret bare registrere til 20 db og ikkje meir?

då kan du jo bytte ut 12db med ei 19 db. desuten et chiftec kabinett er jo ganske solid så det blir en god del demping.

og kan du ikkje sei kallas vifte du har nå no ?

Lenke til kommentar

Du glemte å sette ei stjerne på HD... Du kan henge den opp i strikk for å dempe vibrasjonsstøy, noe som ofte viser seg å være mer en man tror.

Heatpipen vil funke bra den. Og du har vel ei vifte i sidedøra som vil blåse rett over ribba på heatpipen slik at tempen blir bedre enn originalkjøleren. Heatpipen vil heller ikke lage mer varme i kabinettet ditt da skjermkortet fortsatt lager eksakt like mye, men som sagt kan det være fint med ei saktegående vifte blåsende over den.

Hvis du har en del vifter fra før kan du sette dem til 7V slik at dem går tregere og bråker en hel del mindre, koster ingenting heller. Bare koble vifta mot rød og gul ledning i en drevkontakt så går vifta på 7V. Gjør gjerne dette også med PSU-vifta. Eventuelt bytt ut PSUvifta med ei 120mm vifte (du må sage), da denne kan flytte like mye luft med lavere støy enn en 80mm.

Kjøp så en stillere kjøler til CPU, trenger ikke å være stort værre enn en GlacialTech Silent Breeze. Ikke koster den alt for mye heller. Eventuelt sett ned hastigheten på den gamle vifta, hvis tempen tilater det.

Eventuelt kan du pakke inn hele kabinettet i asfaltplater eller lignende. (du får dem i bilforetninger)

Lenke til kommentar

Har ingen ting nå. Var en som spurte åssen vifter jeg har nå. Har faktisk ikke pcen en gang. Den er på vei i posten nå ;) Men har liksom planer om et lite lage "pcen så stille som mulig prosjekt" Så eneste som er der nå er standard psu vifte, og tror det følger med en kabinett vifte også. Men hvor mye luft tror dere jeg trenger til psu vifta? Finner ikke noe om det.

Men har lest litt rundt på forumet at den heatpipen lager en del varme. Så tenkte litt på det, for hvis den ikke gjør det, er det mulig at jeg kan la være og installere ekstra kabinett vifter? sparer jo litt på det ;)

Hørte på de lysdsampla på microplex, man hørte 19 db ganske godt der da, men ikke 12. Men det er vel kanskje inne i kabinettet det? Ikke utafor med lukka dører?

Tusen takk for tips so far ;)

Lenke til kommentar

Hej,

Har precis hjälpt min bror med hans dator. Den är väldigt lik din.

Om jag hade varit dig så hade jag gjort följande med datorn:

1. Inte rört PSU'n

2. 19 dB pabst för insug med fläkt regulator (12v bråkar för mycket)

3. Zalman heatpipe sandwich till Radeon.

4. Novibes till HD

5. Dämpmatta till chieftec

6. whisperbox till chieftec

7. Tyst CPU vifte.

Då blir din dator jävligt tyst till en kostnad av ca:

220:- Pabst 19 dB insug fläkt med 5-12v regulator.

300:- Zalman VGA heatpipe

500:- Dämp matta chieftec

500:- whisperbox chieftec (www.whynoi.se)

250:- NoVibes HD

400:- Bra silent (ca 20 dB) CPU vifte

Totalt runt 2000:- spänn och du letar lite.

Då har du en jävligt tyst låda.

12 dB fläkt i PSU och en Zalman VGA heatpipe gör att det blir för varmt i ditt case. Du kommer få problem tror jag. Dessutom kan jag säga att när jag bytte kylpasta från no-name till Artic silver III som är typ 50:- dyrare så gick CPU temp ner 10 grader.

Lenke til kommentar

Mennesker kan høre ned mot 0dB.

Det var faktisk hørselen man brukte som utgangspunkt for denne skalaen.

0dB er omtrent så lave lyder man kan høre.

Når det kommer til frekvens blir menneskets hørsel generelt sagt å kunne oppfatte lyder fra 20Hz til 20.000Hz.

I virkeligheten er det nok nærmere sannheten å si 25Hz til 18.000Hz

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...