Radi Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 (endret) Hei. Emne tittelen sier det meste, men jeg har nylig kjøpt en WD 1TB ekstern disk, og den ble levert i FAT32 filsystem. - Spørsmålet mitt er om det er mulig å endre filsystemet til NTFS, uten å måtte formatere disken. - Hva er egentlig forskjellen på NFTS og FAT32? Takker for alle svar på forhond! :o) Endret 1. mai 2008 av Radi Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 NTFS er et nyere filsystem enn FAT32. Da FAT32 ble skapt var 4GB utrolig stort og det var derfor ikke noe problem i at filsystemet ikke tillater filer større enn dette. Det er enkelt å konvertere: http://www.hardware.no/artikler/konvertere_fat_til_ntfs/9327 Lenke til kommentar
Radi Skrevet 1. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2008 (endret) Det står at det gjelder KUN Windows NT, 2000, XP eller Windows Server 2003 Jeg har vista som operativ system (dessverre!!!! :@) Kan jeg gjøre det på samme måte for det? Noen som har konvertert når de har vista? Endret 1. mai 2008 av Radi Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Prøv å utføre det allikevel. Skal fungere på vista. Er sannsynlig at artikkelen ikke har blitt oppdatert med at det funker på vista. Lenke til kommentar
Radi Skrevet 1. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2008 (endret) OBS Husk at det er ekstern disk det er snakk om her. Ikke intern. Jeg prøvde nå, og fikk opp ett cmd vindu der det sto: The type of the file system is FAT32. Enter current volume label for drive I: Hva skal jeg skrive da? Edit: Btw, så sto det komentarer under "Leserene mener:" (Scroll ned forbi reklamen) "Mato" prøvde det på ekstern disken sin, men det virket ikke... Endret 1. mai 2008 av Radi Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Prøv å demonter volumet først. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 (endret) Det hjelper ikke. Viser disken navn (volumelabel/volumetikett) + stasjonsbokstav i utforsker eller kun stasjonsbokstav. Hvis navn skriver du inn dette navnet for konverteringen. Hvis ikke trykker du kun enter på spørsmålet. Endret 1. mai 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Vel, enten fungerer det eller så fungerer det ikke-hvis du sier det ikke hjelper å demontere volumet før konvertering vil det jo ikke tydeligvis ikke fungere samme hva man gjør. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Man får nok ikke konvertert en disk som ikke er mountet selv om man legger inn volumenavn i stedet for stasjonsbokstav i convert. Det er så enkelt at convert ber deg bekrefte operasjonen ved å angi volumenavn.Har disken navn skriver du det inn har den ikke navn trykker man kun enter. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 (endret) C:\>convert E: /FS:NTFS /NoSecurity /X The type of the file system is FAT. Enter current volume label for drive E: FLASHDISK Volume FLASHDISK created 08.11.2004 19:11 Volume Serial Number is E855-28E5 Windows is verifying files and folders... File and folder verification is complete. Windows has checked the file system and found no problems. 65 245 184 bytes total disk space. 124 928 bytes in 9 hidden files. 7 168 bytes in 7 folders. 4 700 160 bytes in 52 files. 60 412 928 bytes available on disk. 1 024 bytes in each allocation unit. 63 716 total allocation units on disk. 58 997 allocation units available on disk. Determining disk space required for file system conversion... Total disk space: 63984 KB Free space on volume: 58997 KB Space required for conversion: 2397 KB Converting file system Conversion complete C:\> Hos meg spør den bare når det er navn på disken. Prøvde uten navn og da starter konverteringen etter convert kommandoen direkte. Endret 1. mai 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 (endret) Man får nok ikke konvertert en disk som ikke er mountet selv om man legger inn volumenavn i stedet for stasjonsbokstav i convert.Det er så enkelt at convert ber deg bekrefte operasjonen ved å angi volumenavn.Har disken navn skriver du det inn har den ikke navn trykker man kun enter. Trodde problemet lå i at han ikke fikk til å konvertere disken (I form av en feilmelding) ikke i at han var fysisk inkapabel til å skrive inn Volumnavnet. (Det spiller jo ingen rolle hva han skriver inn) Men men folk plages visst med det utroligste viser det seg. Endret 1. mai 2008 av fenderebest Lenke til kommentar
Radi Skrevet 2. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2008 Det hjelper ikke.Viser disken navn (volumelabel/volumetikett) + stasjonsbokstav i utforsker eller kun stasjonsbokstav. Hvis navn skriver du inn dette navnet for konverteringen. Hvis ikke trykker du kun enter på spørsmålet. Når jeg tryker enter lukkes cmd vinduet, og det skjer ingen ting. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 (endret) Det hjelper ikke.Viser disken navn (volumelabel/volumetikett) + stasjonsbokstav i utforsker eller kun stasjonsbokstav. Hvis navn skriver du inn dette navnet for konverteringen. Hvis ikke trykker du kun enter på spørsmålet. Når jeg tryker enter lukkes cmd vinduet, og det skjer ingen ting. Ja det er riktig det (om du ikke angir navnet). convert vil da avbrytes. Du må skrive inn navnet på disken din. Høyreklikk på disken fra My Computer og velg properties. Se vedlagte bilde i min forrige post hvor min disk sitt navn var FLASHDISK. Endret 2. mai 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
Radi Skrevet 3. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2008 Det fungerte nå som jeg skrev navnet på disken. Det tok litt tid da, kanskje fordi disken er på 1TB... Tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå