Gå til innhold

Enda en kamera(d80) VS, kamera(30d) diskusjon

Anbefalte innlegg

Veit det finnes en del av dem. Uskyldige, uvitende nybegynnere som meg som fyller opp speilrefleksforumet med "teite" spørsmål som "hvem er best av..."

Tok ikke lang tid med lesing på nettet før jeg fant ut hvor amatørmessig det virker. Jeg vet mange kommer med enten sarkastiske/ironiske, nedtalende eller standerdmessige svar.

(Mest sannsynlig vil jo dette ende opp i en Canon VS. Nikon tråd, hvor fanboysa slenger dritt om hverandre, men håper da den kan gjøre meg noe klokere nå som kamerakjøp nærmer seg)

Til poenget: Jeg har besluttet å kjøpe speilrefleks. Holdt på å kjøpe 350d på knalltilbud i fjor, men grepet skremte meg avgårde. Var nære ved å slå til på D40 men var litt skeptisk til mangelen på autofokusmotor iom. at foto er noe jeg har utviklet en stor interesse for og er noe jeg vil legge mye tid og penger i (brukte objektiver med AF-S viste seg å være mangelvare).

Så nå har jeg vært voldsomt nær å kjøpe en entrylvl. dsrl, men har kviet meg i siste sekund.

Har istedenfor tilbrakt det siste halvåret med lesing (og altfor lite fotografering). Helt til vekkelsesuken som arbeidsukeansatt i lokalavisa. Fikk der låne en D70 jeg koste meg med gjennom hele uken(Blender og lukkerhjulet falt godt i smak da jeg var ute på fotooppdrag).

Dette blir litt vel mye skriving, men luker vel ut de som ikke har noe særiøst å komme med. La min elsk på Nikon den uken (under hardt press fra en hel Nikon redaksjon) og har siden snust godt og lenge på D80. Nærmer seg komfirmasjon (4.mai). Og jeg har fått vite at kamera er en gave slekta er villig til å legge litt penger i( "Du skal ha noe som varer... bla bla bla" ^^ ) Men jeg veit sannsynligvis ti ganger mer om kamera enn dem(det sier litt), og jeg vet ikke nok til å bestemme meg.

Har funent disse to tilbudene og lurer ikke på "hvem er best", men hva taler mer for det ene istedenfor det andre. Jeg er bare femten år og relativt uerfaren og ønsker meg et kamera hakket over entrylvl. som jeg kan beholde lenge og vokse i. Interessert i alt av info om kameraene. Og evt. optikk som kan bli aktuelt å investere i (teller jo litt det også).

Japanphoto D80

Mpx 30d

Ser at jeg har skrevet altofr mye :p Men det får gå. Hadde vært koslig med noen saklige begrunnede kommentarer. Så skal dere nok få se litt til meg i bildekritikken om noen uker.

Mvh. Kjetil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er umulig å svare på det spørsmålet, for den typen fanboyism er så godt som ikke eksisterende lenger på Akam.

Siden en hel redaksjon forsøker å få deg til å kjøpe Nikon, så er det kanskje en god ide. Du har vel en eller annen form for tilknytning til dem, har du ikke?

Lenke til kommentar
Tok ikke lang tid med lesing på nettet før jeg fant ut hvor amatørmessig det virker. Jeg vet mange kommer med enten sarkastiske/ironiske, nedtalende eller standerdmessige svar.

(Mest sannsynlig vil jo dette ende opp i en Canon VS. Nikon tråd, hvor fanboysa slenger dritt om hverandre, men håper da den kan gjøre meg noe klokere nå som kamerakjøp nærmer seg)

Sitter selv med 30D i dag,men årsaken til det er i hovedsak det gode tilbudet som MPX hadde, i utgangspunktet var det D80 jeg luktet på,men siden jeg visste at den kommer til å få en erstatter i løpet av året avventet jeg i håp om at det skulle skje i vår,men det gjorde det ikke og samtidig dukket 30D tilbudet opp så da kunne jeg ikke vente.

Om du velger 30D eller D80 blir vel hipps om happ,ta det du selv liker best,du vil uansett ikke merke noen forskjell på bildekvaliteten .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

D80 og 30D er to hus som er omtrent jevnbyrdige, så det er vanskelig å si at en av dem er "best". 30D har høyere seriebildehastighet og muligens noe bedre værtetning. D80 har (etter min mening, i hvert fall) bedre søker.

Jeg vil si den viktigste forskjellen mellom de to pakkene du lenket til er optikken. Nikon sin 18-70 er markant bedre enn Canon sin gamle 18-55 som følger med 30D-en. Men samtidig så får du 30D-hus (uten optikk) for 4999 på JP, og for de 2000 kr du sparer i forhold til D80-kitet skal du få noe ganske så respektabel optikk å henge frempå.

Egentlig, så er det viktigste å gå for hva du trives med. Nikon og Canon har litt forskjellige filosofier med tanke på utforming, plassering og design av knapper og kontrollhjul, design av menyer etc. Velg det som du synes appellerer best til deg.

(Og hvis du liker Nikon sin måte å gjøre tingene på, så kan det være verdt å sjekke ut Pentax/Samsung også, siden de følger mye av den samme tankegangen som Nikon.)

Lenke til kommentar

Det Sutekh skriver er som vanlig fornuftig, også her. De er i utgangspunktet ganske jevnbyrdige, men Nikons kit har bedre optikk. Det betyr jo en god del, men som han skriver så kan du kjøpe hus + optikk i steden. Hadde jeg kjøpt 30D, så hadde det blitt med en fast 28mm, slik jeg har det i dag med min 20D.

Hadde jeg ikke hatt noen preferanser til bildefilosofi (jeg liker Canons, men har da også en bestemt smak, uviklet gjennom mange år med film). Hadde jeg ikke hatt det, så hadde jeg valgt kit-et fra Nikon. Da skal det nevnes at jeg selv vurderte D70 da jeg kjøpte min 20D. Hadde jeg ikke fått et spesielt godt tilbud på 20D, og hadde det ikke vært for at min gamle Nikkor-optikk ble bedre utnyttet på 20D, så hadde jeg garantert valgt D70. Det jeg tenker på da er at hadde jeg valgt D70 hadde jeg garantert blitt fornøyd.

Du skal uansett ikke la mitt valg ha noen betydning for ditt valg. Det er blant annet motivert av at jeg opplever at Canons bildefilosofi mer lik min smak i valg av film og format for film. Det minner meg mer om mellomformat enn småbildeformat i teksturen, dvs jeg liker at den har en plastisitet som ligner større formater enn 35mm-formatet.

Den utlegningen blir sikkert for avansert og fagmessig for deg, men forteller deg en viktig historie. Valg av system er irrelevant hvis du ikke har en bestemt smak med bakgrunn i tidligere bevissthet rundt valg av format og filmtype. Det handler nemlig om (avansert/spesifikk) personlig smak. Derfor blir det litt hipp som happ hva du velger. De har begge like godt grep, Nikon leverer bedre kit-optikk. Med Canon velger du et annet kit-objektiv enn den gamle 18-55 (den nye med IS, for eksempel), så jevner den forskjellen seg ut.

Nei, velg ut fra hvilket system du synes ligger best i hånden, ser kulest ut eller som du kan få lånt utstyr til i fremtiden. Jeg synes de begge er nydelige kameraer som alle kan leve lykkelig med, så sant man har den optikken som føles god nok for en selv.

Lenke til kommentar

I løpet av den siste halvtimen har det hele bikket mer og mer mot D80. Snakket med han som hadde ansvaret for meg under arbeidsuka, og han rådet meg til å søke stilling som "freelancer"/journalist for UNGdoms delen i avisa. Utifra tilbakemeldinger under arbeidsuka og generell magefølelse er den jobben bankers ;)

Og da har øyeblikkelig en hel redaksjon med kremoptikk åpnet seg. Han jeg snakkket med oppgraderte nylig til D3, som det såvidt jeg vet er et par eksemplarer til av i redaskjonen. Under arbeidsuka fikk jeg låne både et normalobjektiv og en tele med prislapp jeg bare kan drømme om (20.000+ pr. stk.) ^^ Det har seg nemlig sånn at hele redaskjonen får flere år siden gikk over til Nikon pga den gunstige plasseringen av blender og lukker hjul (som jeg også fikk gode erfaringer med).

Eneste spørsmålet som da kommer til å avgjøre er seriebildene. Hvor stor forskjell er det på 3 og 5 per sekund? Har kamerater som driver med freeride og downhill sykling som jeg håper å kunne ta masse bilder av, hvor stor forskjell er det på følgefokus?

(Vet noen også sannsynligvis vil lede meg mot billigere Nikon, d40/x/d60 evt eldre d50/d70/s, men jeg har valgt d80 foran billigere kamera pga brukervennlighet med tanle på Lcd skjermen på toppen og to kontrollhjul)

mvh. Kjetil

Lenke til kommentar

Er det "lokalavis" for Oslo eller Bergen eller noe sånt vi snakker om her, siden de har råd til den slags gromutstyr? :p

Nå har jeg ikke selv prøvd sportsfotografering med raskere kamerahus, men for meg er 3 bps stort sett nok (jeg har D80 selv). Jeg har allikevel merket meg at det noen ganger blir mindre enn jeg skulle ønsket. Eksempelvis når jeg har tatt bilder på ridderturneringer (nei, jeg driver ikke akkurat med ordinær sportsfotografering kan man si :p ). Men det kommer litt an på hvordan du tar sportsbilder også. Jeg liker ofte å fokusere og bestemme eksponering på forhånd, og så ta bare ett enkelt bilde på rett tidspunkt. Men det kan også være en teknikk jeg har lagt meg til nettopp fordi 3 bps blir litt tregt, så jeg heller prøver å få ett enkelt bra bilde.

Hvordan følgefokus er på de to husene kan jeg egentlig ikke uttale meg om. Jeg synes D80 gjør en god jobb i hvert fall. 30D har jeg bare så vidt lekt meg med, har aldri fått sjans til å virkelig la det få kjøre seg.

Lenke til kommentar

Burde vel også legge til at actionfotografering kan det bli en del av. Kjenner også norgeseliten i snowboard på både dame og herresiden (riktignok i aldersbestemte klasser og junior). Kan nok bli en del bilder av de vinterstid. Men om D80 klarer jobben ser jeg nesten på valget som tatt. Kan ikke nekte for at Nikons utseednde appelerer mer til meg en Canon. Tilgangen på lånt optikk hos forhåpentligvis framtidig arbeidsgiver er fristende. Og utifra det jeg har prøvd D80 er grepet og søkeren bare ypperlig. Også litt kult å gå det jeg mener er motsatt vei av det de fleste pressefotografers kameravalg da jeg synes jeg ser mer og mer til EOS halsremmene på store pressesammenkomster.

Kjetil

Lenke til kommentar

Ser ut til at det kommer et svar hver gang jeg skriver et nytt og jeg får da ikke svart til foregående post :p

Tusen takk for utrolig gode og raske tilbakemeldinger, alle som har svart har jeg sett før her på forumet ^^

Er nok ikke største lokalavisa gitt :p Har vel rundt 30.000 daglige lesere. Gromutstyrert har med visse fotointeresserte journalister i redaksjonen og gjøre. En av dem har seinest i år fått prisen "beste pressebilde" i regionen eller noe lignende (tror han tok andreplassen også =) Så de to D3'ene er nok en anelse privatkjøpt også ^^

Grom telen jeg fikk med meg på oppdrag var nam nam, de ble imponert over fotoferdighetene mine (noe som sier litt om generell fotoferdighet hos skrivende journalsiter med kamera rundt halsen) så jeg fikk låne den. Mulig det virket som om dette er redaksjonen over alle redaksjoner, men det er det ikke. Ja, de har et par D3'er, et knippe D70/s en gromtele og et knippe standardobjektiver ikke stort mer.

Kjetil

Lenke til kommentar

Om det er 30.000 eks. eller 30k.lesere (regnet ut på en eller annen måte) vet jeg ikke. Men ja, det er en RELATIVT stor avis. (men alt er jo relativt)

Og en avis som jevnt over presenterer veldig gode bilder (takket være visse fotoentusiaster i redaksjonen).

Jeg begynner på en søknad snarest, stillingene blir lyst ut rundt midten av juni, men takket være arbeidsukejobben min har jeg fått litt insideinfo allerede ;)

Tilbake til topic, valget er strengt tatt avgjort (i Nikons favør). Men fortsatt lurer jeg litt på dette med actionfotografering. Selv med godt svar fra Sutekh er jeg fortsatt litt usikker, det blir vel ikke hovedsakelig ridderturneringer jeg kommer til å fotografere, men heller skating, snowboard og downhill/freeride sykling. Ønsker meg allerede et fisheye/vidvinkel objektiv, men usikker på hva jeg skal gå får der (inrømmer at jeg ikke har satt meg godt inn i hva som finnes der ute).

Så om folk har inspill når det gjelder D80 og actionfotografering, spytt ut! (Og om du har tips om et godt vidvinkel/fisheye objeltiv som ikke koster skjorta (og dressjakka) så nøl ikke med å dele din kunnskap med meg ;)

Mvh. Kjetil

EDIT: leif

Endret av olopolo
Lenke til kommentar

Jeg har en del erfaring med "action" i form av en usedvanlig aktiv og spretten 6-åring, og til akkurat den typen foto er 5 bps gull verdt. (jeg bruker D70 og D200)

Kort fortalt - et typisk hopp tar 1 sekund - med 3 bps får du "take off", ett bilde i svevet og landing. Med 5 bps får du fortsatt ett av take off og landing, men 3 i svevet. Med god timing får du selvsagt det rette bildet med 3bps, men det er lettere med 5.

Brukt D200 kan kanskje være et alternativ, om du ønsker deg Nikon?

Lenke til kommentar

Fra å være sikker på en D40 til å vurdere D200...

Har på følelsen at D200 blir for mye for meg. Både styret med å kjøpe brukt hus (garanti ol.) , muligens enda vanskeligere å sette seg godt inn i D200 enn i D80. Større hus, skal jo ha detta med meg også og skal være moro å bruke for meg som femtenåring. Får så og si bare brukte hus (folk beholder som oftest optikken sin) og da må jeg legge enda mer penger i grei optikk (har jo også lommebka til en femtenåring, selv om jeg skal komfirmeres om to dager).

Så om det bare er en øvelses og perfeksjoneringssak å ta de samme bildene med 3bps så er det vel mulig jeg skal klare meg med det. Dessuten er jo et femsekunders svev på Bigjumpen noe annet enn en seksåring som hopper fra en stubbe...

Dxxx/Dx klassen får bli en annen gang er jeg redd. Har jo tatt GODE actionbilder med IXusen også :p

Kjetil

EDIT: leif

Endret av olopolo
Lenke til kommentar

Da var konfirmasjonen vel gjennomført ;)

En utrolig dag, med hele familien, oppmerksomhet fra mer mennesker enn jeg kunne tenke meg ;) En følelsesmessig dag, med tilbakeblikk (viste seg at fatter ikke var dårlig med kamera rundt halsen i sin ungdom)

Nå blir det tur til Japanphoto i løpet av uka, valget er tatt ang. kamera (blir D80), men er fortsatt noe usikker ang ekstrautstyr. Onkel skal over dammen neste uke og skal se om jeg får med meg blitz, gorillapod, ir-fjernkontroll, sekk og 50mm derifra.

Tips/råd ang blitz? Lånt diverse kameraer den siste tiden og en blitz man kan vinkle i taket er et must for innebilder, men spørsmålet er om det holder med Sb-400?

Hva er forskjellene på SB-600 og SB-800?

Kjetil

Lenke til kommentar

Forskjellene jeg kommer på i farten er: SB800 har litt høyere ledetall enn SB600, SB800 kan settes i strobe modus slik at man ikke fryser bevegelse på samme måte som met ett blink, også kan SB800 brukes til å styre andre blitser trådløst.

Francis

Lenke til kommentar

Burde vel nesten staret en tråd i Objektiver, filtre... tråden, men vi er så godt i gang her at om noen har mer å føye til, så kjør på.

Tror en SB-600 holder for meg. Kommer nok til å vurdere etter størrelse. Er det evt. noen andrepartsmerker (altså ikke Nikon) som har grei blitz/er som kan ta opp kampen med SB-600/800?

Kjetil

Lenke til kommentar

Ikke for å spore deg helt av, men nå har jeg fotografert noen fotballkamper det siste året - stort sett med Canon 350D. I februar kjøpte jeg meg Canon 30D, også bruker jeg begge husene på kampene.

Jeg merker stor forskjell på 3 og 5 bilder i sekundet. Med trening klarer du sikkert å få det du vil med 3 bilder pr sek, men det er helt klart lettere å få det til med 5 pr sek. :)

Lenke til kommentar

Det tror jeg absolutt på, det er det eneste som for min del teller for Canon i dette tilfelle. Men jeg må ta et valg og det virker som om det har falt på Nikon. Får heller oppgradere til en D300 senere og beholde D80 som ekstrahus.

Med litt øvelse skal jeg nok klare noen ålreite actionbilder med 3 i sekundet også...

(Takk for innspill by the way)

Kjetil

Lenke til kommentar
Det tror jeg absolutt på, det er det eneste som for min del teller for Canon i dette tilfelle. Men jeg må ta et valg og det virker som om det har falt på Nikon. Får heller oppgradere til en D300 senere og beholde D80 som ekstrahus.

Med litt øvelse skal jeg nok klare noen ålreite actionbilder med 3 i sekundet også...

(Takk for innspill by the way)

Kjetil

Jeg hadde noen av de samme problemstillingene som deg, og kjøpte et brukt D1H samtidig med D50 for 2 1/2 år sida for å kunne dekke action, samt ha noe mer robust. Men den gamle panservogna (D1H) har blitt brukt ganske lite, D50 har fiksa det meste. Og nå skal jeg trolig gå over til D300, men kommer til å bruke D50'en mye fortsatt, ikke minst pga størrelsen. D80 er ikke noe dårlig kamera til action, hvis du ikke baserer deg på 5 b/s-bildeserier, og det vil passe inn veldig godt som #2-kamera når du oppgraderer til DX00.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...