Gå til innhold

Hejlp til å lage swap partisjon

Anbefalte innlegg

Hei,

Er ny på linux(ubuntu) trenger derfor litt hjelp. KJører linux i parallel med woindows. Dvs har en egen partisjon for linux, i instalasjon fikk jeg spørsmål om å opprette en swap partisjon, noe jeg ikke helt fikk til der og da, så tenkte at jeg lager dette i etterkant.

Så spørsmålet er hvordan lage swap partisjon når jeg allerede har instalert ubuntu?

På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste er vel å starte Ubuntu fra CD igjen (slik at ingen partisjoner er i bruk) og bruke Partition Editor (eller hva de kaldte den). Den ligger, i Live-CD-en, under System - Administration.

EDIT: Det gjelder hvis du skal endre på partisjonene.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Takk for svar

prøvde lessthanjake sitt forslag.

skrev inn og fikk dette:

jonas@jonas-desktop:~$ dd if=/dev/zero of=/swapfile bs=1024 count=524288

dd: opening `/swapfile': Permission denied

jonas@jonas-desktop:~$

Et annet spm er 512M nok?

Som sagt ny på dette..

Lenke til kommentar

Hva som er nok er vel opp til deg (og systemet ditt). Jeg mener selv at 0 er nok hvis man har mer en 1GB ram, men mange vil være uenig og det kommer helt an på hva du bruker datamaskinen din til. Hvis du vil endre på det, er det siste tallet (1024*512=524288) som gjelder.

Alt må kjøres som root.

sudo -i

exit

når du er ferdig. Merk at når du er root har du rettigheter nok til å ødelegge hele systemet ditt (ikke gjør det :)).

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar

Takk tror dette fungerte,

Setting up swapspace version 1, size = 536866 kB

no label, UUID=dd7fca9b-5500-4d89-b3e3-68bcd1d9e6e2

root@jonas-desktop:~# swapon /swapfile

root@jonas-desktop:~# printf "\n/swapfile none swap sw 0 0\n" >> /etc/fstab

root@jonas-desktop:~# printf "\n/swapfile none swap sw 0 0\n" >> /etc/fstab

root@jonas-desktop:~# exit

Teskt i old er det en verifisering at filen ble satt opp? hvis ikke hva er verifiseringen? Og printf ..... ga ikke noe svar. hvilken funskjon har denne komandoen?

Lenke til kommentar

Ja det første der er vel bare et sammendrag av hva dd gjorde, for å se om alt funket kan du jo sjekke systemmonitoren eller skreve free -m i en terminal.

Ikke alle kommandoer skriver ut noe, så lenge det ikke kommer en feilmeldig er alt vanligvis bra. printf-tingen legger til en linje i /etc/fstab. Så nå har du lagt den til to ganger. Tror ikke det skal skade, men hvis du vil fikse:

sudo gedit /etc/fstab

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelp:) et siste spørsmål: Hvordan vil swap bli brukt? ser nedenfor at swap har 0 used.

jonas@jonas-desktop:~$ free -m

total used free shared buffers cached

Mem: 1005 973 32 0 19 423

-/+ buffers/cache: 530 474

Swap: 511 0 511

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...