Clint Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Har nettopp kjøpt meg en Samsung 152S. Den har et meget bra bilde synes jeg, klart og skarpt. God fargegjengivelse og rask responstid. Den er ypperlig i både spill og filmer. Og den har et deilig design. Men jeg har et lite problem. Ved helt svart skjerm, f.eks når jeg booter opp maskinen, ser film eller setter svart som bakgrunnsfarge i XP, blir det en litt ujevn svartfarge over skjermen. Ytterkantene på skjermen blir litt lysere enn det som er tilfellet på midten av skjermen, det nyanserer mer mot grått. Dette er jo litt irriterende f.eks når jeg ser film. For å sammenlikne tok jeg en tur på Computercity på Alnabru i går. Jeg kikket på en del utstillingsmodeller. Jeg la merke til at en annen skjerm der, en Samsung 171N hadde samme greie. En litt lysere svartfarge i ytterkantene av skjermen. Er det noen som har samme eller andre typer LCD som opplever det samme? Og er det noen som vet hva det kommer av? Med vennlig hilsen Clint Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Tror det er ganske vanlig. Samme på min Eizo. En slik skjerm har jo en lyskilde som lyser opp hele skjermflaten. LCD pixelene skal da stoppe eller slippe gjennom dette lyset. Ved helt svart skjerm må altså alt lyset stoppes. Problemet er at en LCD ikke er en perfekt lyssperre. Graden av sperring varierer med betraktningsvinkelen. Så når du beveger hodet foran skjermen så ser du at graden av svart varierer. Et annet problem er lyskilden, det er vanskelig å få helt jevn lysstyrke på hele bakgrunnen. Lenke til kommentar
Clint Skrevet 6. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2003 Det var et bra svar Hårek! Jeg tror også at det kan komme av fabrikasjonsprosessen. Alle som har tatt på en LCD skjerm ser at fargene "flyter ut". Det skal ikke mye press til..Det jeg tror kan være faktumet med skjermen min er at Samsung presser plastdekselet på(skrueløst) i fabrikasjonsprosessen. Kanskje det har ført til at det blir litt spenn i skjermen. Dette fører igjen til at lyset slippes litt igjennom i ytterkantene i og med at disse er presset litt innover. Bare litt tankespinn.... Er det andre som har liknende "problem" med sine skjermer av et annet eller samme fabrikat? Eller er det noen som ikke i det hele tatt har dette? Det sees best hvis man setter svart som bakgrunnsfarge(uten skjermsparer da...) Lenke til kommentar
Danny Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 skyldes også at skjermen kanskje har lit liten contrast ratio slik at enkelte farger ser litt anderledes ut for eksempel sort ser mer grå ut og rød litt orange aktig,slapp det er ganske vanlig iafall til teknogien bedres. Lenke til kommentar
Clint Skrevet 6. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2003 Det kan jo godt hende. Men det er jo bare på kantene dette kommer til syne...Så det har nok noe med bakgrunnsbelysningen å gjøre. Har snakket med en kompis. Han så på to ulike skjermer på jobben sin, en Samtron 51S, og en Samtron 17". Begge disse hadde også litt lysere svartfarge i kantene og på toppen. Men så vidt jeg vet er det Samsung som produserer Samtron...Er det et Samsung problem. Også på t-serien? Det som hadde vært interessant (for meg i alle fall...) er å få vite om kanskje andre LCD-eiere har det samme på sine skjermer?Er det noen som gidder å ta en liten sjekk?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå