Luta Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 (endret) Heisann. Sitter å jobber på enn nettside og trenger å legge en film vi har laget. Jeg skal ha den i to forskjellige størrelser (stor/liten). Hvordan gjør jeg dette? Filmen skal eksporteres som .mov i hensiktsmessig størrelse og komprimering for internett. Hva menes med komprimeringsparametere? Jeg skal også legge inn ett pdf-dokument på nettsiden som skal være nedlastbar. Hvordan legger jeg inn det? Endret 1. mai 2008 av kaoset Lenke til kommentar
funkyboy Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Heisann.Sitter å jobber på enn nettside og trenger å legge en film vi har laget. Jeg skal ha den i to forskjellige størrelser (stor/liten). Hvordan gjør jeg dette? Filmen skal eksporteres som .mov i hensiktsmessig størrelse og komprimering for internett. Hva menes med komprimeringsparametere? Jeg skal også legge inn ett pdf-dokument på nettsiden som skal være nedlastbar. Hvordan legger jeg inn det? Dersom du skal eksportere en .mov- film, går jeg ut ifra at du bruker Mac, eller i allefall QuickTime. Desom du skal ha 4:3- format, er liten størrelse på f.eks 320 x 240 px, og stor størrelse på f.eks 400 x 300 px. Link til disse hver for seg, og gå til f.eks Apple sine sider for å se hvordan du inkluderer en avspiller i en webside. Komprimeringsparametre er rett og slett måten du velger å komprimere filmen på. Dette er ting som bredde, høyde, framerate, kodek, etc. Framerate angir hvor mage bilder i sekundet, og kodeken bestemmer på hvilken måte filmklippet skal komprimeres. Det beste er å prøve seg litt frem, og eventuelt Google litt på det, ettersom de ulike kodekene ofte fungerer forskjellig avhengig av filmen du vil eksportere. Ha det i bakhodet at du kan få en film på et og et halvt minutt ned i tre megabyte med svært god kvalitet dersom du gjør det bra her. Dersom du skal ha et .pdf- dokument på siden, er det egentlig bare å linke til dokumentet på vanlig vis. :-) <a href="adresse/fil.pdf">Her linkes det til et dokument i .pdf- format</a> Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå