LucarioX Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Er det lovlig å ta opp musikk fra radio og legge det inn på MP3 spiller? Lenke til kommentar
pekka1991 Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 ser ikke helt hvorfor man har valget på mange modeller fra forskjellige merker å gjøre det, om det er ulovelig. men er jo noen lover for alt. Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 1. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2008 Hehe. Er hvertfall mulig å ta opp med MP3 spillern til faren min. Men er det egentlig "lovlig" ..? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 valget er nok der fordi det er en internasjonal standard på designet. og de forskjellig landene har litt forskjelige lover på det punktet jeg tror det er en lov om musikk til eget bruk som gjelder her. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Du har lov å ta kopi av lyd, bilde, film og tekst til privat bruk. Privat bruk betyr ikke bare eget personlig bruk, men også bruk innenfor det en kaller for privatsfæren. Nære venner og familie kan også regnes som innenfor den private sfære. Det står i loven at det ikke skal være i ervervs øyemed. Det vil si at du ikke kan ta penger for kopieringen, og gjøre denne kopieringen for andre. Lenke til kommentar
flammekaster Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Jeg vil gjerne koble dette opp mot et sitat fra en annen av trådene her... Når du kjøper en film er det ikke DVD-platen med filmen på du betaler for, men rettigheten til å se filmen når man selv ønsker. T.o.m. om du mister selve filmen beholder du rettigheten. Hvis jeg i tillegg har lov til å ta kopi av alt jeg hører på radioen og ser på TVen...tolker jeg det slik at jeg kan laste ned alt jeg noensinne har hørt på radio og sett på TV og det lyder litt for godt til å være sant... Men hva er da forskjellen? Stemmer begge disse tingene, at man 1) har lov til å laste ned en film man allerede har kjøpt, OG 2) ta opp filmer fra TVen? Hvordan behandles dette teknisk sett i loven? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå