Gå til innhold

Samba og WinXP med domene-konto

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har en laptop med WinXP som jeg benytter på skolen. Den er meldt inn i skolens domene. For at jeg skal ha tilgang til de samme filer/linker etc bruker jeg den samme brukeren når jeg er hjemme - selv omjeg ikke får kontakt med domenet.

Problemet som oppstår er at når jeg prøver å logge inn på min samba-filserver kommer jeg ikke inn. Dersom jeg bruker en 'lokal'-bruker på WinXp maskina går det derimot, men da har jeg somnevnt ikke tilgang til de samme linker/filer etc

Det virker som om brukernavn og passord som jeg sender ikke blir autentisert sia jeg ikke er verifisert av domenet...

Noen som har vært borti liknende og har evt løsningsforslag?

Hjelp mottaes med stor takk!

Mvh Joko :woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er kansje ikke en optimal løsning, men hvis du mapper opp banen og velger 'Koble til med annet brukernavn', bruk guest hvis du har anonym tilgang, for å gjøre det lettere kan du jo lage en bat-fil med 'net use x serverdeling /user guest'(det er mulig her at du må skrive Navnpåmaskinendinguest eller navnpåsambaserverguest istedenfor bare guest)

Lenke til kommentar

Grunnen til at du ikke får de samme filene når du er logget inn lokalt, som du får når du logger på domene er at Windows XP hver bruker får sin egen bruker profil. Hvis du går inn i mappen "Documents and Settings" kan du gå inn på den brukeren du har på domenet og kopiere filene over til den lokale brukeren.

En annen mulighet er å kopiere brukeren til Default User.

Eller forandre på den lokale brukeren til å bruke samme profil som en annen(Dette kan gjøres i Brukere i Kontrollpanel.)

Lenke til kommentar
Eller forandre på den lokale brukeren til å bruke samme profil som en annen(Dette kan gjøres i Brukere i Kontrollpanel.)

ehhh...litt offtopic men hvordan gjør du dette? Tror du surrer litt her, for det er ikke mulig og dele en profil mellom flere brukere...

Men tilbake ontopic så så jeg at du har noe som heter 'manage my network password' valg under kontrolpanel->brukere->(navn på brukeren), kansje man kan sette det opp annen login-informasjon her(har ikke prøvd)? Muligens man ikke har tilgang til det når man er kobla til domene da men, verdt et forsøk :

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...