Gå til innhold

ATV på svarte skilt, hva er lov?

Barstad

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en Polaris Sportsman på 500 cc, Den har svarte skilt og er regitrert på gården til onkellen min, det jeg lurer på kan han eller jeg bruke den til å kjøre på offentlig vei vist jeg skal hente noe eller gjøre annent gårdsarbeid? Noen sier jeg kan gjøre det men utenom tettbebyggd strøk, Kan jeg eventuelt kjøre den på traktorsertfikatet? En annen jeg kjenner som har atv har kvite skilt og kan kjøre den på traktorsertfiktatet.

Setter pris på et svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Smutt-hullene sier at du kan krysse offentlig vei, samt kjøre til nærmeste bensinstasjon å verksted. Utenom det har du ikke lov å ferdes langs offentlig vei uten dispensasjon med noe som har svarte skilt. Når det gjelder hvite skilt, så har den lov å kjøre på vanlige veier, å følger reglene som vanlig traktor. Vær obs på at du med traktor-sertfikat ervervet etter 1.1.05 ikke har lov å kjøre traktor som går fortere enn 40 km/t, som igjen da ødelegger for å kjøre med traktor-registrert ATV siden dem går fortere. Når det gjelder å registrere nye ATVer som traktor, skal det ha blitt mye værre de siste årene ettersom dem helt klart er et smutt-hull i avgifts-reglene. Så skal man registrere en ny ATV som traktor nå, har jeg hørt at dem må tilfridsstille en rekke krav, hvor et av dem sier at ATVen skal ha 3-punkts-oppheng for å kunne registreres som traktor, noe de færreste har (men dobbel-sjekk hva som gjelder av krav...der er jeg ikke 110 % sikker..)

Lenke til kommentar
hvor mange skilt finnes det a? og hva betyr de alle sammen?

hvite - vanlig

grå - frakte bil

blå - diplomater (ingen bøter)

svart - ???

noen flere

Dem jeg kjenner til, med forbehold om feil:

Sort skrift på hvit bunn: Vanlig motorvogn (4 tall er tilhenger/traktor, 5 tall er bil)

Sort skrift på grønn bunn: Varebil klasse 2

Sort skrift på gul bunn: Militært kjøretøy

Gul skrift på sort bunn: Kjøretøy som ikke kan kjøres på vei, men som likevel skal registreres (snøscooter, ATV, enkelte anleggsmaskiner)

Hvit skrift på sort bunn: Rallybil, motorcrossykkel o.l. konkurransekjøretøy

Gul skrift på blå bunn: Diplomatskilt.

Grå skilt har jeg aldri sett/hørt om, det tror jeg må ha vært et skittent hvitt et... :p

Lenke til kommentar
Smutt-hullene sier at du kan krysse offentlig vei, samt kjøre til nærmeste bensinstasjon å verksted. Utenom det har du ikke lov å ferdes langs offentlig vei uten dispensasjon med noe som har svarte skilt. Når det gjelder hvite skilt, så har den lov å kjøre på vanlige veier, å følger reglene som vanlig traktor. Vær obs på at du med traktor-sertfikat ervervet etter 1.1.05 ikke har lov å kjøre traktor som går fortere enn 40 km/t, som igjen da ødelegger for å kjøre med traktor-registrert ATV siden dem går fortere. Når det gjelder å registrere nye ATVer som traktor, skal det ha blitt mye værre de siste årene ettersom dem helt klart er et smutt-hull i avgifts-reglene. Så skal man registrere en ny ATV som traktor nå, har jeg hørt at dem må tilfridsstille en rekke krav, hvor et av dem sier at ATVen skal ha 3-punkts-oppheng for å kunne registreres som traktor, noe de færreste har (men dobbel-sjekk hva som gjelder av krav...der er jeg ikke 110 % sikker..)

Ikke 100% sikker på kravet om trepunkt, men det er i alle fall krav om sete med minst 10 cm fjæringsvei, og "traktorstore" speil, noe som fører til slike ombygginger som dette: Link -merk dere de stygge ekstramonterte speilene og setet...

Traktorregistrerte ATV etter de nye reglene er tydeligvis sperret på 40 (ref. nettstedet jeg hentet linken fra), og kan med andre ord kjøres også på nyere traktorførerkort. Litt eldre traktorregistrerte ATV etter gammelt regelverk er derimot ikke sperret, og kan da heller ikke kjøres med traktorlappen. Konstruktiv hastighet/evt. sperring står sikkert i vognkortet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...