Gå til innhold

Hvilke sombolsk mening har ørnen? (Nazismen,kristendommen)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det har vel sikkert noe å gjøre med at ørn og løve blir sett på som noen av de mektigste dyrene på jorda.

Hehe joda kanskje.. Menne, hadde det ikke vært greit å velge et dyr vi nordmenn har et "forhold" til ? f.eks en bjørn eller noe? Når så du en løve i utmarka sist? (Ikke at man blir ned-rendt av bjørn heller da men sjansen for å møte på en bjørn er atskillelig større enn å treffe en løve vil jeg tro)

Lenke til kommentar
Jeg har sett at kristendommen bruker en lignende ørn som nazistene brukte. Itillegg så har jeg sett at noen norske uniformer har ørnen.

Hvilke symbolsk mening har den?

Står det noe om den i bilbelen?

Tror ikke det står noe spes i bibelen om ørnen som symbol nei,

men Johannes får ofte symbolet ørnen, fordi hans evangelium begynner med den høye flukt og beskriver Jesus som Guds Ord.

(Hver av evangelistene har hvert sitt dyr som symbol.)

(Siden du spør så slenger jeg på litt ekstra informasjon om ørnen i Bibelen):

3.mos kap 11:

"Dette er de fuglene dere skal ha avsky for – dere må ikke spise dem, for de er en styggedom: ørnen, lammegribben og svartgribben"

Dette er endel av renhetslovene, og har ingen betydning for kristendommen idag.

Ellers så blir ørnen stort sett omtalt i Bibelen med positive ord, spesielt i poesien, og blir brukt som metafor på styrke, ungdom, osv...

Forøvrig har 4.Esra (som ikke er en del av Bibelen, men en del av apokryfene) et syn om ørnen i kap 17, hvis du vil lese om det på bibelen.no...

Lenke til kommentar
Det har vel sikkert noe å gjøre med at ørn og løve blir sett på som noen av de mektigste dyrene på jorda.

jepp.. tror det har mer med dette å gjøre, enn noe annet.

se på amerikanerne.. kombinasjonen "amerkansk flagg og en stolt, modig kongeørn i profil" går igjen på skrekkelig mange bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...