Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[LØST] Har N router og N klientkort, men får ikke N tilkobling...

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt ny router: D-Link DIR-655 Xtreme N Gigabit Router

I min laptop har jeg et Intel® Wireless WiFi Link 4965AGN klientkort.

Med andre ord, så har jeg 802.11n på router og klient, men jeg får bare 802.11g 54mbps tilkobling. Selv om jeg sitter rett ved siden av routeren...

Har sett over konfigurasjonen av routeren, og det skal være mulig å koble opp både med g og n.

Jeg har flere andre enheter i nettverket som har 802.11g tilkobling, men har dette noe å si? Det er vel ikke sånn at alle enheter må være 802.11n?

Noen som har noen andre ideer om hvorfor jeg ikke får dette til?

Edit: har satt tråden til [løst] siden jeg fikk dette til å fungere til slutt. Løsning lenger ned i tråden.

Endret av TheHead
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D Link 655 kan kjøre både N og G på en gang.

Hadde en slik en tid tilbake og den gamle lapptoppen gikk på 54 MB og HTPCen i stuen på 300 MB.

Det forutsatte imidlertid lik kryptering på begge standardene så vidt jeg husker.

Lenke til kommentar
D Link 655 kan kjøre både N og G på en gang.

Hadde en slik en tid tilbake og den gamle lapptoppen gikk på 54 MB og HTPCen i stuen på 300 MB.

Det forutsatte imidlertid lik kryptering på begge standardene så vidt jeg husker.

Det var ikke jeg klar over. Er du sikker på at den ikke dropper ned i lavere hastigheter?

Jeg trodde det var bare kommende DIR-855 som klarte dette. Men jeg har ikke prøvd selv..

Lenke til kommentar

Beklager at jeg ikke har vært online og kunne vedlikeholdt denne tråden de siste dagene..

Svarer på de spørsmål som har kommet:

Bruker du WEP eller WPA(2)?

Ja, kjører WPA-personal, med instillingene:

WPA Mode : Auto (WPA or WPA2)

Cipher Type : TKIP and AES

Group Key Update Interval : 3600 (seconds)

har du satt Transmission Rate til best(auto) i router?

Jepp

Du får ikke N-tilkobling så lenge du har G-klienter koblet til.

Jeg kjører også G-klienter, og hadde en mistanke om at dette kunne ha noe med saken å gjøre... Hvis jeg slår av alle maskinger med G tilkobling, vil jeg da få N hastighet på PCen med N klientkort?

Digitalis: hvilke endringer har du gjort på routeren utenom default?

Endret av TheHead
Lenke til kommentar
Jeg kjører også G-klienter, og hadde en mistanke om at dette kunne ha noe med saken å gjøre... Hvis jeg slår av alle maskinger med G tilkobling, vil jeg da få N hastighet på PCen med N klientkort?

Ja, det er meningen at den bare skal droppe ned til G når det faktisk er G-enheter tilkoblet. Du kan jo eventuelt teste å kjøre N-only, og se om du i det hele tatt får N-hastigheter da.

Lenke til kommentar

Har testet å kjøre rene N klienter på nettet nå, og fikk tilkoblingen 11ng.

Nå skal det nevnes at dette var en "lyntest", og jeg hadde routeren satt opp til å kjøre både N og G. (802.11 Mode : Mixed 802.11g and 802.11b)

Endret også til AES på N klienten, og har nå 11ng tilkobling selv om G klientene er påslått.

Betyr dette at N tilkobling krever AES (og kanskje helst WPA2)?

Edit: Routeren er satt opp til Cipher Type : TKIP and AES, hvis jeg endrer dette til å kun kjøre AES, vil jeg da oppnå bedre hastigheter?

Endret av TheHead
Lenke til kommentar

Har nå gjort noen endringer som tydeligvis funker hos meg:

- Oppdatert driver til siste versjon på klientkortet på en PC som kjører XP SP2, som også inneholder støtte for WPA2. Installerte også en patch for XP som gjør det mulig å kjøre WPA2.

- Har endret alle PCer i nettet til kun å kjøre WPA2 og AES

- Har endret i routeren til kun å kjøre WPA2 og AES

Resultat:

Alle G PCer kjører på 54 Mbps, mens N PCer kjører på 100 til 130 Mbps (verifisert på routeren, windows sier noe helt annet... :roll: )

Funker som F!!

Jeg tolker dette slik som at hvis man skal kjøre N eller kombinert N og G, så må man ha WPA2 kryptering og AES. Korriger meg hvis jeg tar feil.. :w00t:

Hvis noen bekrefter min konklusjon, så markerer jeg tråden som [LØST].

Takker for alle innspill :)

Endret av TheHead
Lenke til kommentar
Du skal kunne kjøre G & N mixed uansett kryptering (også uten). Slik er hvertfall teorien.

Høres logisk ut, men av en eller annen grunn funket ikke dette helt hos meg før jeg endret til WPA2 og AES på alle klienter (6 stk, hvorav kun en N klient).

Men jeg mener å ha hørt tidligere at nyere routere og nettverkskort har hardwareaksellerert kryptering på nyeste standarder. Kan dessverre ikke dokumentere dette, men mener altså å ha hørt dette (en eller annen plass). Mulig dette kan ha noe med saken å gjøre? At flaskehalsen da ligger i klientkortene?

Lenke til kommentar

Informativ artikkel :thumbup:

Da ser det ut som jeg endte på riktig løsning, å oppgradere alle klientene til å kjøre WPA2 og AES.

Ytelesestapet på nettet vil gi størst effekt når både G og N klienter overfører data. Dermed vil dette bli en teoretisk maks tap av effekt i gitte tilfeller, noe som er til å leve med for min del. Når G klienten er idle, unngår man tap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...