Lugi Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Vil Enermax sin 350W strømforsyning klare å drive et 226W TEC? På enermax sin hjemmeside står det at psu'en klarer 26A på 12V. Specs'en på TEC er Imax=24A @ Vmax=15,2V. Det jeg egentlig lurer på er om spesifikasjonene som Enermax oppgir er til å stole på... jeg har en slik psu fra før, og merkingen på den sier at den leverer 17A på 12V(noe som høres mer sannsynlig ut enn 26A...). Lenke til kommentar
Hurley Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Nå er jeg veldig dårlig i fysikk, men et peltier på 226W TREKKER 226W, så da holder en strømforsyning på 350W. Imax og Vmax sier bare hva som skal til for å oppnå optimal ytelse, men tror ikke noen PSU gir 24A på 15,2V gitt. Lenke til kommentar
Lugi Skrevet 5. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2003 Vel, jeg må vel dimesjonere strmforsyningen etter imax/Vmax... Et 226W peltier element pumper vekk 226W varme, så effekten det trekker av strømforsyningen er vel større... Ved Imax=24A og Vmax 15,2 så vil effekten det trekker være 364,8W (hvis jeg ikke er helt på jordet...). Med bruk av en ATX strømforsyning vil aldri Imax/Vmax oppnås, i og med at du bare vil bruke 12V. Strømforsyningen skal holde hvis spesifikasjonene er korrekt... Noen som kan bekrefte om de er det? Synes det virker mye med 26A ved 12V, ihvertfall når jeg sammenligner med andre psu'er som har samme effekt rating... Lenke til kommentar
okidoki Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Nå er jeg veldig dårlig i fysikk, men et peltier på 226W TREKKER 226W, så da holder en strømforsyning på 350W.Imax og Vmax sier bare hva som skal til for å oppnå optimal ytelse, men tror ikke noen PSU gir 24A på 15,2V gitt. En 350W powersupply leverer 350W tilsammen (3,3v + 5v + 12v). Så jeg tror personlig at powret blir i minste laget, men det er bare å sjekke hva som står på powersupplyet. Er helt vanlig at det står hvor mange ampere powret klarer å levere i de forskjellige spenningene. Men at det ikke klarer å levere den optimale spenningen for det exakte peltier- elementet er det vel ikke noe særlig tvil om... Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Prøvde et slikt element med en 430 w /33A st forsyning og det ble for lite til å få full effekt :-( Lenke til kommentar
CaNaBiS Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 OMG, lag dere en strømforsyning selv! =) Lenke til kommentar
egilsml Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Æ har en Enermax 431W å dn levere strøm til CPU-Peltier`en på 226W å GPU-Peltier`en på 80W.... Å d uten problem.... Enda til hadde æ jordfeil på dn PSU`en å d likta sinnsykt svidd elektronikk av dn så klara dn levere sakern sine... Så vil tru d ikke sku være no problem å bruke dn 350W på Petlier elemente ditt Lenke til kommentar
HansHG Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 350watten di er for liten ! må minst ha enermax 431watt den klarer 33A det skal være nok. For din psu klarer 25A eller noe så trekker TEC't 24A da har du ikke strøm til å drive resten av pc'n ! Men lurer selv på en ting, har hørt at en ikke skal koble peltierelementet på molex kontakten! hvor skal den kobles da ? Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 350watten di er for liten !må minst ha enermax 431watt den klarer 33A det skal være nok. For din psu klarer 25A eller noe så trekker TEC't 24A da har du ikke strøm til å drive resten av pc'n ! Men lurer selv på en ting, har hørt at en ikke skal koble peltierelementet på molex kontakten! hvor skal den kobles da ? 431watteren til enermax har 20A på 12v. 460watteren til enermax gir 33A... Lenke til kommentar
Lugi Skrevet 5. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2003 350watten di er for liten !må minst ha enermax 431watt den klarer 33A det skal være nok. For din psu klarer 25A eller noe så trekker TEC't 24A da har du ikke strøm til å drive resten av pc'n ! Men lurer selv på en ting, har hørt at en ikke skal koble peltierelementet på molex kontakten! hvor skal den kobles da ? Har tenkt å kjøpe en ny psu, så den skal ikke drive hele pc'en, bare peltier elementet. Grunnen til at du helst ikke skal bruke molex kontakten tror jeg kommer av at strømtrekket er så stort at du kan få varmgang i ledningene (kan føre til kortsluttning el. brann). En løsning på dette kan vel være å bruke flere ledninger, altså paralell koble flere kabler..? Lenke til kommentar
HansHG Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Da er det greit da hvis du skal ha to psu'r. Men tror den kommer til å bli varm, etter som den kommer til å kjøre på max heletiden ! men sikkert ikke no problem. Lenke til kommentar
Lugi Skrevet 5. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2003 Tusen takk for alle svar! Og til deg JungHanz... jeg har drukket pc vannet.. var et uhell. Skulle tømme vann kjølinga ved å blåse inn i den ene slangen. Jeg tok et skikkelig "magadrag"... skulle ikke gjort det med slangen i kjeften... fikk litt vondt i magen, men lever ihvertfall enda :oops: Lenke til kommentar
HansHG Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 HEHE Gjorde nesten det samme ! Bare at jeg skulle sugevannet inn i radiatoren ! Tok skikkelig magadrag. og fikk munnel full med 1år gammelt vann men masse frostvæske ! Ikke godt ! Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 HEHE Gjorde nesten det samme ! Bare at jeg skulle sugevannet inn i radiatoren ! Tok skikkelig magadrag. og fikk munnel full med 1år gammelt vann men masse frostvæske ! Ikke godt ! Et tips, ikke ta magadrag når dere først skal suge inn vann i slangene. Ta heller og sug litt mer forsiktig, ikke vits å risikere helse.. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Et 226W tec trekker ca 18-20A ved 15 volt under et normalt lasttilfelle. 226W er den transporterte varmeenergien ved temperatur over/underside = 0 og ved ofte en omgiv. temp på ca 25 grader ( se datablad ). Den tilførte energien er ikke 226W altså.. regulerbar psu kab kjøpes hos www.permo.no Lenke til kommentar
Fjaslokt Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 jeg har en gammel (ca4-5 år) PSU på 200w, lurer på om denne skal greie å trekke et 156w TEC? jeg kan jo bruke 118 på min XP 1800+, men da er det vel ikke noe vits? Lenke til kommentar
trd374 Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 Hepp Hondaen! :smile: Et 226W tec trekker ca 18-20A ved 15 volt under et normalt lasttilfelle. Kan du anbefale ett psu til dette tec (skal kun brukes til dette formål)?Det skal kjøres på gpu så optimalt som mulig. Kan godt være psu med variabel spenningsregulator. En fordel dog er at det kan plasseres i Vapochillkabinettet (PE) - dvs ikke utrivelig stort fysisk - det er trangt der fra før med H2O-kjøling også. Har du link til forhandleren(e) hvis ikke det er en av de kjente pc-forhandlerene? Er også interessert i hvordan jeg kan lage psu selv.... er nyskjerrig.Har sett litt hvordan også vannkjøling av psu brukes. :wink: Noen tips? Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 trd374: Hvor stort er peltier elementet ? Det er viktig å vite for dimmensjonering av psu. Bygge psu selv er lønnsomt hvis du har tilgang til brukte deler. Har du ikke det, så er det like greit å kjøpe. Du trenger kunnskap om oppbygning, beregne komponenter, plass, verktøy og tid til å utføre et selvbygge prosjekt. Lenke til kommentar
trd374 Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 Hei igjen Hondaen! trd374: Hvor stort er peltier elementet ? Det er viktig å vite for dimmensjonering av psu. http://www.eureca.de/german/peltierelement...t/industry.html TECH-50-50-226/55-S Imax 24,0[Amp] Qmax 226,1[Watt] Umax 15,2[Volt] dTmax 55 Er det slik å forstå at elementet vil dra maksimalt 24A ved 15,2 volt? Er dette optimalt for dette elementet med tanke på maksimal varmetransport?(For det er det jeg vil) I så fall vil det være ett utgangspunkt for å dimensjonere psu/jakte på egnet psu i nettshopp'ene. Spørsmålet mitt er vel hovedsaklig om du har (som overklokker&elektroingeniør?)noe kjennskap til hvilke psu produsenter som kan lever slik effekt (gjerne link til forhandlere også). Bygge psu selv er lønnsomt hvis du har tilgang til brukte deler. Har du ikke det, så er det like greit å kjøpe. Du trenger kunnskap om oppbygning, beregne komponenter, plass, verktøy og tid til å utføre et selvbygge prosjekt. I så fall klarer jeg brasene - med litt hjelp fra slekta. På forhånd takk Hondaen - kjører du Honda? Har selv en selvskrudd Honda V-twin! Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 http://www.eureca.de/german/peltierelement...t/industry.html TECH-50-50-226/55-S Imax 24,0[Amp] Qmax 226,1[Watt] Umax 15,2[Volt] dTmax 55 Er det slik å forstå at elementet vil dra maksimalt 24A ved 15,2 volt? Er dette optimalt for dette elementet med tanke på maksimal varmetransport?(For det er det jeg vil) I så fall vil det være ett utgangspunkt for å dimensjonere psu/jakte på egnet psu i nettshopp'ene. Det elementet har altså en Imax på 24A. Dvs, den drar 24A når temperaturforskjellen mellom kalde/varm side = 0 (altså i startøyeblikket ved omgivelestemp 25 grader f.eks) Når denne temperaturforskjellen øker ( deltaT øker ) så synker strømmen. Derfor vil strømmen i en lastsituasjon være mindre enn Imax, avh. av deltaT. 15.2 volt er Umax, altså den spenningen som gir høyest virkningsgrad. Imax og Umax inntreffer på samme punkt. Du bør altså dimmensjonere psu for å kunne levere 15.2 volt og håndtere en startstrøm på 24A ( helst kontinluerlig ). Har et slikt 226W element her, det trekker ca 17A under normal bruk.. For mer informasjon om peltier element så kan du lese guiden her hos overklokking.no Det er en del å tenke på, spesielt ved montering. Monteringstrykk er viktig. Spørsmålet mitt er vel hovedsaklig om du har (som overklokker&elektroingeniør?)noe kjennskap til hvilke psu produsenter som kan lever slik effekt (gjerne link til forhandlere også). www.permo.no selger relativt rimelige strømforsyninger til mange formål. www.microplex.no, www.3dfxcool.no og www.netconnection.no har muligens egne strømforyninger for peltier element for salg. Du får snike litt inne på sidene de har. I så fall klarer jeg brasene - med litt hjelp fra slekta. Jepp, du får ta den en tur på dynga og lete etter deler også =) På forhånd takk Hondaen - kjører du Honda? Har selv en selvskrudd Honda V-twin! Kjører kun Honda. For tiden driver jeg å setter i stand en NSR400, største totakts sykkelen for gatebruk Honda har bygget Driver å planlegger bruk av en mikrokontroller som styrer et LCD display, skal få opp eksostemperatur fra alle 3 sylindre, vanntemperatur, turtall, omgivelses temperatur, ladespenning osv osv.. motorovervåking er tingen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå