Rep Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Bestilte idag ADSL fra Tele2. Tilbudet de har nå passer meg utmerket. Slipper bindingstid og ikke mye dyrere uten fasttelefon (50 kr mnd.) Men det jeg lurte på er åssen oppkoblingsløsning de bruker? Bruker de PPPOE protokoll slik som Telenor? Eller har adsl-modemet NAT/PAT? osv.. Prøvde å spørre på tlf. når jeg bestilte, men var ikke lett å få svar på det. Snakket om at hvis jeg skulle ha flere maskiner tilkoblet trengte jeg enten en HUB eller en Router Men greit nok det, han jobbet jo ikke på teknisk avdeling der. Det eneste jeg fant i farta på tele2.no var dette: Får jeg en fast IP-adresse? Nei, du får tildelt tre dynamiske IP-adresser pr abonnement. Det betyr at 3 maskiner kan være samtidig på nett dersom du er oppkoplet via en vanlig nettverks hub. Så det kan jo virke som modemet har NAT/PAT funksjoner..? Noen som har adsl fra dem som kan tipse meg litt? Lenke til kommentar
Hurley Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Du jobber ikke der du heller antar jeg? Altså, oppkobling skjer nok med PPPoE, men siden du har 3 iper så kan det hende at modemet har støtte for bruk av NAT hjemme hos deg slik at du kan ha 3 maskiner på nett med forskjellige iper. Lenke til kommentar
Shadow_iX Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 DHCP med 3ip'r til hver MAC i modemet, Bluecom har det samme systemet, bare med 5ip's pr abb. Modemet har ikke nat/pat - men mulig det følger med likevel. De bruker jo modemer ifra alcatel/zyxzel ... iaf telnen og bluecom. Lykke til. Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Får jeg en fast IP-adresse? Nei, du får tildelt tre dynamiske IP-adresser pr abonnement. Det betyr at 3 maskiner kan være samtidig på nett dersom du er oppkoplet via en vanlig nettverks hub. Samme prinsipp som UPC har ogsaa, de tildeler ogsaa 3 IP adresser, funker utrolig utmerket. Hvis du har 2 datamaskiner og to skjermer og liker aa spille over nett, saa kan du bruke den ene maskinen til aa folge etter andre spillere, eller se hvor de er paa hvert brett, det er jo litt juks, men litt goy Frankie Singapore Lenke til kommentar
agvg Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 DHCP med 3ip'r til hver MAC i modemet, Bluecom har det samme systemet, bare med 5ip's pr abb. Modemet har ikke nat/pat - men mulig det følger med likevel. De bruker jo modemer ifra alcatel/zyxzel ... iaf telnen og bluecom. Lykke til. De blir vel stort sett brukt to typer modemer i dag Lucent og Zyxel, jeg ser ikke Nokia eller Alcatel-modemene hos nye kunder heromkring hvertfall. I løpet av sommeren tror jeg leverandørene må ordne modemutstyr selv så da vil det nok bli flere muligheter. Lenke til kommentar
Hurley Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Får jeg en fast IP-adresse? Nei, du får tildelt tre dynamiske IP-adresser pr abonnement. Det betyr at 3 maskiner kan være samtidig på nett dersom du er oppkoplet via en vanlig nettverks hub. Samme prinsipp som UPC har ogsaa, de tildeler ogsaa 3 IP adresser, funker utrolig utmerket. Hvis du har 2 datamaskiner og to skjermer og liker aa spille over nett, saa kan du bruke den ene maskinen til aa folge etter andre spillere, eller se hvor de er paa hvert brett, det er jo litt juks, men litt goy Frankie Singapore nå har jeg hørt det også! Hehe, slik juksing hører bare hjemme på LAN! Lenke til kommentar
uberboss Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 De blir vel stort sett brukt to typer modemer i dag Lucent og Zyxel, jeg ser ikke Nokia eller Alcatel-modemene hos nye kunder heromkring hvertfall. Det kommer helt ann på sentralen til Telenor hvilket modem som brukes.Nokia modem settes ikke opp lengre, de er blitt erstattet av Zyxel,det har til en viss grad også Alcatel modemet(selvom Alcatel modemet har større rekkevidde enn Zyxel) Lenke til kommentar
agvg Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Det kommer helt ann på sentralen til Telenor hvilket modem som brukes.Nokia modem settes ikke opp lengre, de er blitt erstattet av Zyxel,det har til en viss grad også Alcatel modemet(selvom Alcatel modemet har større rekkevidde enn Zyxel) Den infoen jeg fikk var at man brukte Zyxel mot Alcatel-DSLAM og Lucent mot Nokia-DSLAM. Lenke til kommentar
uberboss Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Zyxel modemet kan brukes på begge(både Alcatel og Nokia) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå