Gå til innhold

Anbefaling av NAS boks


Anbefalte innlegg

Trenger en anbefaling for nettverkslagring, med plass for min 2 disker.

 

Hastighet er viktigere en funksjonalitet. Det å sette opp en filserver er uaktuelt. Skal kun brukes på et lokalt nettverk for å dele filer, da spesielt mediafiler.

 

Pristak er ca 2000,- NOK uten disker. Ferdige løsninger vil også vurderes dersom de er av god kvalitet.

 

Post gjerne dersom du har en løsning som du mener kunne være tilfredstillende.

 

 

-Tet

 

edit: tekst

Endret av Tetanus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trenger en anbefaling for nettverkslagring, med plass for min 2 disker.

 

Hastighet er viktigere en funksjonalitet. Det å sette opp en filserver er uaktuelt. Skal kun brukes på et lokalt nettverk for å dele filer, da spesielt mediafiler.

 

Pristak er ca 2000,- NOK uten disker. Ferdige løsninger vil også vurderes dersom de er av god kvalitet.

 

Post gjerne dersom du har en løsning som du mener kunne være tilfredstillende.

 

 

-Tet

 

Både Thecus og Qnap har NAS kabinett i denne prisklassen (uten disker) som har gjort det bra i tester. De ligger mellom 2000 og 2500 kroner for 2-disk NAS.

 

Er det viktig for deg med fil-redundans, altså at du ikke mister all data hvis en disk ryker? Hvis du ønsker det så vil jeg anbefale deg å gå opp til minimum 3-disk NAS med RAID 5. Med RAID 5 mister du "bare" diskkapasitet fra en disk i RAID'et (1 av minimum 3 disker) i motsetning til RAID 1 (speilede disker) der du mister halvparten av den totale diskkapasiteten.

 

Sjekk denne artikkelen fra Wikipedia om de forskjellige RAID nivåene.

Lenke til kommentar

En NAS er grei den, men det er stor forskjell på hva du får av kvalitet. Ikke alle som er like raske.

 

Et alternativ til NAS som gir deg flere muligheter er en barebone pc med en simpel prosessor og 1 GB med RAM.

 

f.eks http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...7D-EA1C74154002

 

koster deg ca 1600 kroner, og gir deg mulighet til å ha opptil 3 SATA disker (2 x 3 1/2 + 1 x 5.25)(faktisk 4 om du har ekstern CD/DVD spiller) og har gigabit nettverkskort. Med linux på boksen (eller windows) har du en "NAS" som yter bedre og med flere muligheter.

 

Men du regner kanskje det som en filserver?

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Takk for svar!

 

@myhken2: grunnen til at jeg er ute etter en NAS løsning, er at jeg rett og slett ikke har noe sted å gjøre av den løsningen som du skisserer. Dette ville definitivt være det billigste, da jeg har deler i massevis. Sikkert nok til 3 filservere. Det hjelper dessverre ikke når jeg ikke har noe sted å gjøre av den.

 

Når det gjelder å kjøre RAID, så vil ikke det være så prioritert. Det vil kun være mediefiler som skal deles, samt sentral enhet for å synkronisere "mine doumenter" opp mot. (er satt opp med synctoy). I dag kjører dette mot en av de stasjonære pcene, men da er man avhengig av at den står på.

 

-Tet

Lenke til kommentar

Den Raidsonic saken så jo slettes ikke dum ut, men den er jo relativt stor fysisk. Hvordan er ytelsen på den?

 

Barebone hadde jeg ikke tenkt på engang, sånn kan det gå når man er for snever i det man leter etter. Kriteriet er selvfølgelig at selve boksen er så kompakt som mulig. Skal ta en liten runde og se hva jeg fnner....

 

Edit: hvordan er kjøleløsningene i barebone? Er man avhengig av å sette på en egen kjøling på cpu, eller er dette intergrert på sammen måter som i mange laptoper?

 

-Tet

Endret av Tetanus
Lenke til kommentar

Du finner mer info om raidsonicen og hvordan den yter i linken jeg oppga.

 

https://prisguiden.no/product.php?product_id=92074

 

Denne er jo faktisk mindre en Raidsonic boksen og ser bedre ut.

 

Det følger ikke med cpu kjøler, men kjøleren som følger med en Intel boxed cpu er god nok, og Shuttle pleier å ha temperatur styrt RPM på cpu vifta så den kommer nok ikke til å lage så veldig mye støy.

Lenke til kommentar
Barebone hadde jeg ikke tenkt på engang, sånn kan det gå når man er for snever i det man leter etter. Kriteriet er selvfølgelig at selve boksen er så kompakt som mulig. Skal ta en liten runde og se hva jeg fnner....

 

Edit: hvordan er kjøleløsningene i barebone? Er man avhengig av å sette på en egen kjøling på cpu, eller er dette intergrert på sammen måter som i mange laptoper?

 

-Tet

 

Jeg bruker selv den barebonen som er linket til over, Asus Pundit P3-P5G31 (eller bruker G33, men samme boks) og du bruker CPU viften som følger med CPU eller kjøper en som passer om du vil ha noe kraftigere. Selv bruker jeg viften som fulgte med CPU og det fungerer uten problemer.

Lenke til kommentar

Vil bare legge til at når det kommer til OS om du vurderer en PC basert løsning, vil jeg anbefale freenas (www.freenas.org)

Den er både rask, tar liten plass, lett å sette opp, og kan "glemmes" etter oppsett.

Siden den støtter diverse måter å dele filer på gir den deg også det du ser etter i en NAS, og kanskje litt til for fremtiden. :)

 

Det beste med å bruke en pc basert løsning er at den ofte har mye bedre nettverksytelse enn NAS bokser.

Selv de med gigabit nettverkskort sliter med å gi deg god ytelse, noe flere tester på hw.no kan understreke.

Lenke til kommentar

Noen som har erfaringer med denne burken;

 

HP media vault pro

 

Jeg har ingen erfaring med linux, så er litt skeptisk til å kaste meg ut i det. Det er fullt mulig at det er det enkleste i verden, men jeg ønsker minst mulig arbeid.

 

Barebone ideen har jeg fortsatt ikke slått helt fra meg, men jeg vil som sagt foretrekke en ferdig løsning.

 

-Tet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...