Gå til innhold

Dårlig signal, kan skyldes regn?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg satt i går å så på TV, og oppdaget at signalene ikke var som de skulle. Var ofte uklare bilder med små "ruter" på, og noen ganger ble bildet svart. Dette fortsatte desvere under Champions League (Viasat 4), noe som gjorde meg irritert. Når skjermen gikk helt svart gikk jeg ut for å se på hodet, børstet av litt vann, og da var den klar igjen, i kanskje 15-20min...

Har aldri opplevd dette før, og signalet på rom 2 viser over 50-70% på alle kanaler, og hodet står ute med en liten vinkelgrad, og her var det også skurr på sendingen!

Hva mener dere jeg burde gjøre med problemet? Hjelper det å vri på hodet, eller er det regnet som er problemet? Kanskje jeg burde kjøpe noe å sette over hodet? (Bruker Canal Digital)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nedbør forstyrrer parabol veldig, både skyene og selve nedbøren, spessielt snø, men tviler ikke på at en god regnskyll også kan forstyrre endel.

man får "hetter" til å sette over hodene

Dersom antennen er justert korrekt og det ikke er vegitasjon eller annet som skygger delvis for signalet så skal regnskyllet skal være rimelig ekstremt skal det føre til trøbbel.

Jeg har selv en 55cm antenne og kan ikke huske sist jeg mistet signal pga. regn. Jeg har hatt parabol i 18 år og det er ekstremt skjeldent at signalet regner bort.

Lenke til kommentar

Vi har hatt parabol i snart 5 år nå, 2 år uten en slik "hette", og 3 år med. De 2 årene datt signalet ut nesten vær gang det regnet/snødde, mens de 3 siste årene har jeg ikke opplevd en eneste gang at signalet har falt ut, eller noe "hakking" i sendingene.

Lenke til kommentar
Ok, men rart dette skjedde bare en liten stund etter jeg innsatllerte nytt hode med 4 utganger! Kankje jeg bare skal prøve å vri litt på hodet, og kanskje sette en hette over?

Dette hodet kan potensielt ha høyere støytall og andre problemer. Hvor fikk du tak i hodet og hvilket

merke/typenr. er det ? Benytter du flere av utgangene ?

Endret av Bobben1
Lenke til kommentar

Fikk hodet fra Canal Digital, er det hvite med 4 utganger. Jeg bruker to utganger, og fikk det med når jeg kjøpte Norgespakken. Nummer osv er jeg ikke sikker på.

Har nå funnet ut at det er regnet som er problemet, det støyet kraftig på signalet, og dette skyldes regnet. Børstet bare av hodet, og da ble signalet bra igjen. Kjøper en hette i morgen for å gjøre det bedre ;)

Lenke til kommentar
Fikk hodet fra Canal Digital, er det hvite med 4 utganger. Jeg bruker to utganger, og fikk det med når jeg kjøpte Norgespakken. Nummer osv er jeg ikke sikker på.

Har nå funnet ut at det er regnet som er problemet, det støyet kraftig på signalet, og dette skyldes regnet. Børstet bare av hodet, og da ble signalet bra igjen. Kjøper en hette i morgen for å gjøre det bedre ;)

Jeg har 55cm antennen min under tak så det kan jo være derfor den tåler regnvær såpass bra.

Lenke til kommentar

Ok, får satse på at denne hetta gjør susen da :thumbup: Men er litt rart igrunn at dette hodet er så mye mer følsomt enn det andre, for det andre hodet stod på akkurat samme posisjon, og vi opplevde bare skurring ca. 5 ganger i løpet 8-10år, og det var når det lå 5cm snø på den eller mere!

Takk for all hjelp dere har gitt meg :)

Lenke til kommentar

Kan antenna ha flytta seg ein millimeter då du skifta hovud? Eg ville prøvd å finstille litt på antenna. Sjekk også at det ikkje er dårleg kontakt eller kortslutning nokon stad.

Regndropar på hovudet svekkar signalet litt, men dersom alt er i orden skal ikkje dette vere nok til at signalet forsvinn. Når det legg seg snø på hovudet har signalet lettare for å forsvinne. Det har eg opplevd sjølv, men eg trur også det hadde litt å gjere med at antenna ikkje var heilt i fokus. Ein paraply vil ikkje vere så dumt, særleg med tanke på vinteren, men eg ville nok også forsikra meg om at antenna var stilt så nøyaktig som mogeleg, både horisontalt, vertikalt og "skru" på hovudet. (Skal vere skrudd 5 grader eller noko slikt (hugsar ikkje talet) til venstre når du ser inn i parabolen). Brukar du f.eks. den innebygde satbeeperen i parabolen kombinert med tv på full guffe, evt. også telefon med frifamilie abonnement eller tilsvarande (dersom du ikkje høyrer fjernsynet) får du stilt parabolen heilt nøyaktig.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Ok, prøver nok dette om ikke hetta fungerer. Signalet er jo som sagt på 70% eller mer på TV 2 og Nrk, og kanskje rett under 70% på resten. Men det er jo helt klart signal i fint vær!

Og hodet har stått sånn ca. i den vinkelen i flere år, så er nok mest sannsynelig hodet som er veldig sensetivt, men jeg takker og bukker for innspill.

Fungerer ikke hetta, prøver jeg å fininstille :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...