Gå til innhold

Spørsmål om installasjon av ny system HD

Anbefalte innlegg

Hei,

har tenkt å sette inn en ny HD der jeg skal legge inn Vista Bus. 64-bit.

Jeg har i dag to andre HD'er og OS er Vista Bus. 32-bit.

Jeg har kjøpt ny HD (Western Digital 320GB S-ATAII), og OS er på plass.

Er det noe spesielt jeg bør huske på ved installasjonen? Jeg har tenkt at jeg kobler fra de to andre HD'ene mens jeg installerer nytt OS på ny HD er det beste. Etter installeringen, kobler jeg vel bare disse til HK igjen? Må vel kanskje inn i BIOS å sette ny HD som master? Her er jeg som dere skjønner rimelig blank.

Videre; jeg har kjøpt ny CPU. Er det best å vente med å sette inn den til etter ny HD med nytt OS er på plass, eller er dette likegyldig?

Se ellers sig. for HW.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er viktig å koble fra diskene slik du sier.

Du må antagelig inn i BIOS og sette rett bootrekkefølge når du kobler de til igjen.

Det blir da i BIOS du velger hvilket OS som skal boote. Mange hovedkort har en hurtigtast for å velge under oppstart.

Å bytte CPU går greitt etterpå.

Lenke til kommentar

Du trenger ikkje å gå inn i bios for å endre noko då du har sata2, ingen master og slave lenger. Ny cpu er likegyldig når du setter inn.

Ps. Hårek har sikkert rett når det gjel kva disk ein skal boote frå

Endret av voll
Lenke til kommentar
Det er viktig å koble fra diskene slik du sier.

Hvorfor er det viktig?

Jeg har aldri plugga ut mine andre harddisker når jeg skal installere Vista x86, x64 eller XP Pro. Kjenner ikke til noen andre som gjør det heller, og ingen av de jeg kjenner til har hatt problemer med to eller flere harddisker koblet til under installasjon av OS.

Beklager off-topic

Endret av Ascubal
Lenke til kommentar

Les denne tråden som jeg akkurat svarte på, så ser du et eksempel på hva som skjer.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=946526

Hvis du vet forskjellen på System og Boot partisjoner, Primær og Utvidet, og holder styr på hva som skjer når du installerer så blir det ikke noe problem. Men svært mange vet ingenting om dette og plumper rett opp i problemet. Kobler man bare vekk de andre diskene går det av seg selv uten at man trenger bry seg om det.

Lenke til kommentar

Aldri hatt sånne problemer jeg, men det er vel litt pga at jeg har bare hatt en disk med OS på om gangen.. Bortsett fra når jeg clona vista fra en disk til en annen da.. Da hadde jeg 3 disker med helt likt OS på, men det ble ikke noe problem med sata kabler i rett port og riktige bios instillinger..

Men da lærte jeg litt mere her ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...