Gå til innhold

Arch Linux og Windows XP dualboot. Problemer?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en stund hatt lyst å prøve linux, og da IKKE en kjedelig distro som bare gjør alt Windows gjør, mest mulig enkelt med 200000000000 tilleggspakker jeg ikke trenger (Debian, ubuntu osv). Så valget har falt mot Arch Linux. Liker å ha det litt hardcore og få hendene litt skitne.

 

Høres også kjekt ut med "bleeding edge", altså at det oppdaterer seg selv kontinuerlig.

Det er mest for utforskningen sin del og for å lære noe helt nytt at jeg vil dette. Derfor er de "lette" distroene uaktuelle. Ingen vits å bare kjøre en install som gjør alt av seg selv. Er også gammel Amiga-freak og savner et shell å gjøre ting i.

 

Har lest guides, bl.a. den svære install og newbie-guiden på wikipedia. Men ingen av disse nevner hvordan jeg får det til å dualboote med eksisterende Windows XP. Jeg gamer mye, så å legge om til Linux er ingen plan. Bare å utforske og lære noe helt nytt, og kunne boote om når jeg vil.

 

Den ene guiden sier at de går ut fra AL legges inn på egen maskin, og at dualboot er altfor "avansert" for en nybegynner. Men jeg har ingen ekstra maskin. Så jeg vil bare høre om dere vet om problemer. Man installerer vel hele OS'et først, så legger inn en booter som LILO eller GRUB i etterkant?

Hadde tenkt å fyre det inn på en HD som er separat fra Windows-hd'n. Men vil selvsagt ikke formattere alt på den disken. Har et par hundre GB ledig på den jeg hadde tenkt å bruke. Er vel bare å partisjonere opp? Disken blir ikke unreadable i windows etterpå?

 

Har ikke gjort noe enda fordi jeg vil være sikker på at jeg ikke roter til og ikke får boota opp windows igjen senere.

Lasta ned Knoppix livecd'n for noen dager siden fordi en av AL-guidene sier linux har bedre defrag tools og partisjonering er enklere.

 

Har gjort endel research i tråder her også, bl.a. den distrosida som lister opp alle de vanlige. Da så arch linux mest fristende ut å leke med. Jeg vil lære selve Linux, ikke ha alt gjort for meg via pene GUI og automatikk. Da kan jeg ha Vista liksom.

 

Estetikk og fine bakgrunnsbilder er også helt uinteressant.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Visst du følger http://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners_Guide så får du informasjon om hvordan du installerer en bootloader grub\lilo.

Er ikke så vanskelig så lenge du har en laptop eller print-out å følge, bare pass på at du velger rett partisjon osv når du installerer. Når du har installert grub får du opp .conf filen til grub, pass på å kommenter ut Win seksjonen i bunn, slik at du får startet win. Du kan også editere den senere ved å bruke "nano /boot/grub/menu.lst"

 

Du kan forsåvidt lese av en ext3 partisjon i win har jeg hørt, men ikke ta meg på ordet.

 

Om du har f.eks et upartisjonert område\hdd så blir ting mye enklere.

 

Arch er veldig gøy å holde på med, husk å følg guiden når det gjelder yaourt som er et hendig verktøy mtp. AUR. Da kan du installere pakker med 'yaourt -S pakkenavn' som med pacman.

 

Litt knotete skrevet dette her, men det er nok mange her som kan komme med mer utfyllende svar. Lykke til!

Lenke til kommentar

fikser du arch, fikser du dual boot. Men, jeg hadde følt meg mye tryggere med tilgang til en annen maskin i tilfelle jeg skulle ha gjort noe feil i menu.lst. F.eks det med harddisk-"koordinatene". Sure, du kan alltids redigere den etterpå ved å bruke installasjonsdisken eller starte opp via nettverk.

 

I Arch kan du velge mellom veldig mange basispakker når du innstallerer. Vel og bra, du kan forme det etter ditt eget ønske. Men, dette forutsetter at du vet hva de forskjellige pakkene gjør; En side jeg savnet i wiki'en. Jeg ble pent nødt til å google hvert eneste pakkenavn, dog, det kan være at det finnes enklere måter(bruke pacman?).

 

Når det kommer til stykket er arch ganske morro hvis du liker å konfigurere litt. Systemet er raskt og lightweight. Anbefaler deg å innstallere Fluxbox istedetfor et av de store skrivebordsmiljøene.

Lenke til kommentar

Windows kan lese ext2(og dermed ext3) helt fint ved å installere drivere, ihvertfall i XP.

 

Husker ikke om windows blir lagt til automatisk i GRUB, eller om du må legge det ved selv. Men det er relativt lett, og er nok av guider rundt på internett, det er ikke distrospesifikt, så du trenger ikke å finne en arch-guide.

 

Du burde absolutt skrive ut sidene som handler om å komme seg på nettet eller for å sette opp GRUB /m windows. Dersom du installerer arch og ikke har internett eller windows(eller annen PC med internett) er det ikke lett. :p

 

:wq

Lenke til kommentar
Jeg har en stund hatt lyst å prøve linux, og da IKKE en kjedelig distro som bare gjør alt Windows gjør, mest mulig enkelt med 200000000000 tilleggspakker jeg ikke trenger (Debian, ubuntu osv).
Debian er ikke akkurat en nybegynnervennlig distro, og hvordan er en stor pakkebrønn en ulempe?

 

Forøvrig hadde du funnet svaret med én gang hvis du hadde lest litt om GRUB.

Endret av haalo
Lenke til kommentar

Sorry for at jeg tråkka på Debian-føttene dine, Haalo. Men det ser ikke ut som det er noe vits å gjøre dette uten å ha tilgang til en ekstra maskin, så jeg kan sitte online og finne hjelp (i google) mens jeg installerer grunnpakkene. Er hvertfall overhodet ikke interessert i å begynne noen krangel om hvilken distro som er "best" her.

 

Jeg ser en enorm pakkebrønn som en ulempe fordi det installerer tusen programmer og småting jeg ikke vet hva er og aldri kommer til å bruke. F.eks. bluetooth-støtte.

Jeg vil bare ha basics, og legge til det jeg behøver. Blir omtrent som å installere nye ICQ som har en basic chattefunksjon som alltid har vært der, og 500 andre knapper og funksjoner ingen har bruk for. Og jeg er ikke avhengig av GUI til alt mulig.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Pakkebrønnen installerer da ingenting uten at du ber om det. Høres mer ut som du er irritert på preinstallert programvare, noe som ikke har noen sammenheng med størrelsen på pakkebrønnen. Sånnsett tror jeg archlinux passer deg, da du ikke får noe preinstallert programvare (utover basic verktøy), men tilgang til en meget stor pakkebrønn du kan velge fritt fra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...