Gå til innhold

Ønsker innspill på et 2xQuad server oppsett.


Anbefalte innlegg

Jeg hadde i grunn planer om å oppgradere min gamle S478 filserver(2.5TB Raid5) i dag til en nyere Quad X3220 plattform. Den skal brukes mye til vmware, tversity realtime transcoding, filserver, folding etc etc. Som den også gjør i dag, med unntak av vmware og folding.

 

Etter å ha kluret litt rundt så klarte jeg ikke la LGA771 fristelsen skyves vekk, så jeg endte opp med et helt annet oppsett.

Det er viktig at jeg har minst 2stk(helst 3. inkl. x16) PCIe slotter som har minimum 4x elektronisk hastighet siden jeg har 1 LSI SAS Raid kontroller og skal ha en til etterhvert.

 

Oppsett så langt:

- Intel handlevogn

- Raid kontrolleren er en LSI 8P MegaRAID SAS/SATA 8308ELP (innkjøpt)

- Kabinettet er et Coolermaster Stacker som jeg har fra før.

- Vil en Corsair HX520 være nok til oppsettet?

- I starten vil den kun kjøre 4*500GB SATA300 i raid5 men får snart 4*1TB i tillegg.

- OS disk blir muligens en 16GB SSD.

Lurte på om jeg heller skal gå for 1 stk Intel Xeon E5420 nå og nr. 2 senere vs. 2 stk E5405 nå. Innspill om andre Hovedkort el? Annet?

 

EDIT:

Jeg hadde dog ønsket en tredje PCIe x4 slot slik at x16 slotten kunne vært brukt til et dugelig skjermkort om jeg ønsker, av flere årsaker. Tips?

 

Jeg er meget interessert i AMD alternative oppsett!

 

EDIT2:

Synes ikke det var så lett å finne AMD alternativer uten å gå høyt opp i pris, men her er nå ett. AMD handlevogn

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg stusser litt på at det står 4*2GB + 2*4GB ram. Er det meningen at du skal velge enten eller?

 

520W er sikkert nok.

8 disker * 30W ved oppstart = 240W

Når de har kommet i gang er det snakk om 8* ca 6W = 48W

Prosessoren blir minimalt belastet før diskene har kommet skikkelig i gang. Dvs. at disker + prosessor sjeldent/aldri vil komme over ca 300W til sammen.

Lenke til kommentar

Hvis jeg først skulle opp i den klassen (dvs. server med to sokler), ville jeg ha kjøpt den ferdig. Anbefaler Dell Poweredge SC1435, klart best-buy i klassen. Hvis du vil ha et vanlig kabinett, så er Poweredge T605 et godt alternativ. Sett opp Mediatomb i stedet for TVersity, så kan du kjøre hvilket OS du vil. Disse maskinene kan leveres med linux, og kjører 24/7 i produksjonsmiljø. Oppgraderingsmulighetene har vært fantastisk på disse, der har Intel mye å gå på.

Lenke til kommentar

Ja, men jeg stusser på at begge valgene til Theo mangler REG og 2*4GB-settet også mangler ECC. Er ikke det ønskelig å ha i et sånt oppsett?

 

Redigert: Jepp, men Dell, HP med flere er veldig dyre på komponenter. Dvs. prutingsmonnet er stort men neppe så stort at det ikke lønner seg å kjøpe ram, HD, og CPU utenom. Dvs. minimumspecs + nye komponenter fra et annet sted.

Lenke til kommentar

Simen1:

Hmm det har du rett i, de må selvf. være både REG og ECC. Da slipper jeg ikke så "billig" unna som jeg hadde håpet hehe.

 

Og ja pris kommer helt klart inn, samt siden dette skal kjøres hjemme satser jeg på å ta alt fra bunnen siden min erfaring med merkeservere er at de sjelden har den "komforten" jeg trenger støymessig. Selv om det blir delvis avveining mot driftstabilitet.

 

Del:

Helt enig i at Dell har meget gode og ferdige løsninger, Men min utfordring er at den skal stå hjemme og fungere bla. som en filserver, derfor tenkte jeg å bygge den selv inn i eksisterende coolermaster kabinett.

 

Vil koble opp alt fra 8-14 SATA disker i den. Samt at støy er en viktig faktor siden den står åpent og kun en meter unna pulten. Derfor jeg tenkte å lage en slags kvasiløsning med proff ytelse men hjemme"komfort".

 

Men jeg skal kikke på alternativene. Og Mediatomb skal jeg abslutt kikke på.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Vil koble opp alt fra 8-14 SATA disker i den. Samt at støy er en viktig faktor siden den står åpent og kun en meter unna pulten. Derfor jeg tenkte å lage en slags kvasiløsning med proff ytelse men hjemme"komfort".
Da er 1U ute, men hvorfor så nære pulten? Skal du spille på den?
Lenke til kommentar

Den må stå på hjemmekontoret pga. kabling og at det er der jeg har hovedswitchen med 1Gbit LAN som pc også kobles på slik at jeg får best mulig hastighet mot serveren.

 

Har rett og slett ikke mulighet til å kable serveren ut i et annet rom, ellers hadde den stått i en av bodene el.

 

Har faktisk spilt på serverem også med et MMORPG som kjører flere instanser/kontoer. Siden den står her pga. kabling har jeg den også kablet mot skjermen på VGA inngangen om noe skulle skje med RDP el.

Lenke til kommentar

Kan høres ut som det du er ute etter er en kraftig arbeidsstasjon. På jobben bruker jeg en HP xw9400, som fungerer glimrende med linux. Riktignok har vi hatt mye minnefeil på disse med 32GB ram, men 16GB varianter har fungert bra. Denne kommer nå vannavkjølt, så støynivået er mer enn hyggelig. Prisnivået derimot er antagelig over det du er ute etter. Sjekk ut HP sine arbeidsstasjoner her:

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/no/no/sm/WF...7313-37315.html

ellers er det vel verdt å titte på Proliant serien til HP:

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/no/no/sm/WF...823-377771.html

 

Vurder gjerne å ha en dedikert lagringsløsning, det kan du fort rigge opp med gamle deler. Har forøkt å belyse det i signaturen min. Da vil du stå mye friere når du skal rigge opp systemet.

Lenke til kommentar

Hvis du skal "låne" en ESX lisens til hjemmebruk så ville jeg gått for Penryn CPU, men hvis du bruker vmware server så er vel AMD like grei. Har imidlertid ikke så mye peil på AMD for tiden. For mye å holde seg oppdatert på... Aksjekursen er lav. Kanskje på tide å kjøpe??

 

Til 5000V chipset er det vel nok med 2 FB-DIMM for å få full båndbredde, men 4 moduler gir litt mer parallellitet siden de kan prosessere kommandoer i parallell på samme kanal. Ytelsesforskjellen er vel meget marginal og i favør 4 moduler, da gjerne ved flertrådede oppgaver som virtualisering. Singel tråd ytelsen kan faktisk gå litt ned med 4 moduler på dette chipsettet i motsetning til X og P versjonene som har 4 kanaler.

 

Ellers er maskiner fra de store leverandørene sterkt undervurdert til hjemme servere/high end workstation. Jeg har selv mest erfaring med Supermicro basert hjemmekok maskin og HP servere / workstation. Klart HP koster litt mer, men en får mye igjen for det på serverne synes jeg. Workstation modellene er fine de også, men prisingen er jo ganske dryg på disse.

 

Siden du skal ha den på kontoret ditt blir jo dette litt spesielt. Jeg vet bare at den Supermicro maskina jeg har bygd bråker mer enn noen HP server jeg har sett selv om den har rimelig identisk innmat med f.eks G5 versjonene av HP sine DL3x0.

 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg solgt bilen min og kjøpt en c3000 som jeg bygde inn i en kasse så har du mulighet til å bygge ditt eget datarom i boks. Forutsetter at du har dyr bil (IBM leverer faktisk kontor blade etter dette prinsippet...) nei, seriøst, jeg aner ikke. Har fått overdose av spesialbygd hardware på jobben. Lenge leve konsolidering. Ingen ting som er så deilig som å la vmware converter få bryne seg på en server som ble spesialbygd av en pettersmart-person som sluttet for 3-4 år siden.

Lenke til kommentar

Hehe AJ.

 

På jobb går jeg kun for de store leverandørene. Man kan bygge kraft i hjemmebygg men aldri 30 års erfaring, kvalitet og driftssikkerhet fra verdens beste serverbyggere.

 

Men denne skal kun fungere som en "home-alone" med god CPU kraft, være en høytytende filserver for 6-7 maskiner etc.

 

Vmware implementasjonene blir nok vmware server v1.5 siden det forenkler ting litt i denne "hjemmecasen". Så jeg kommer til å kjøre windows 2003 6bit i bånn, hvor den vil være filserver etc. med høy troughput på gigabit med LSI kontrolleren.

 

CPU kraften vil bli brukt til andre ting. Når det gjelder støy så tror jeg nok noen gode LGA775 løsninger kan komme til god bruk på LGA771 sokler, men vet ikke om det må overganger til eller om de har samme festestandard på hovedkortet. Vet IBM ol. har egne festestandarder på S604 om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar

Jeg har foreløpig for lite kompetanse på linux til gi råd, men jeg vet at den er mye bedre host enn WS2003 for vmware server. Ville også satt opp VM med små OS disker som lå på en SSD heller enn å la host OS monopolisere en SSD. Gevinsten ville jo blitt begrenset til boot av host og det vil jo skje relativt sjelden.

Lenke til kommentar

Gode innspill :) Jeg har selv tenkt på CentOS som host OS siden det er det nærmeste jeg kommer ESX vil jeg tro.

 

Hvorvidt jeg tar meg råd til en SSD får jeg se på, jeg er ikke helt sikker ennå. Ellers har jeg for lite kunnskap om Linux ennå men i løpet av 3-4 måneder vil kunnskapen øke pga. satsing på jobb.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hadde jeg vært deg så hadde jeg solgt bilen min og kjøpt en c3000 som jeg bygde inn i en kasse så har du mulighet til å bygge ditt eget datarom i boks. Forutsetter at du har dyr bil (IBM leverer faktisk kontor blade etter dette prinsippet...) nei, seriøst, jeg aner ikke. Har fått overdose av spesialbygd hardware på jobben. Lenge leve konsolidering. Ingen ting som er så deilig som å la vmware converter få bryne seg på en server som ble spesialbygd av en pettersmart-person som sluttet for 3-4 år siden.
:!: , støttes fullt ut!
Gode innspill :) Jeg har selv tenkt på CentOS som host OS siden det er det nærmeste jeg kommer ESX vil jeg tro.
CentOS er et glimrende valg, du savner ingenting i versjon fem. For ditt bruk kan det være vel verdt å vurdere Ubuntu og Debian også.
Ellers har jeg for lite kunnskap om Linux ennå men i løpet av 3-4 måneder vil kunnskapen øke pga. satsing på jobb.
Det er vel ingenting å vente på. Hvorfor svi av tid på win2003, når du kan få så mye mer. Benytt gjerne tråden i signaturen min, skader ikke om det kommer litt om virtualisering der. Sjekk ut VirtualBox, den er fri, utrolig enkel å sette opp på linux, og funker med alt av OS. Qemu ser også meget interessant ut hvis du vil ha litt sprut. Xen og VMware er også veldig greit å sette opp hvis du er ute etter spesiell funksjonalitet der. Det du er ute etter er enkelt å sette opp i linux, ingen grunn til å vente.
Lenke til kommentar

Jeg får gåsehud av petter-smart bygg selv når det gjelder jobb hardware. Eneste jeg har støttet å bygge der er tidlige backup2disk servere vi hadde.

 

Hmm ser ut som jeg må gå CentOS veien da ja ;) Og hvorfor ikke bygge kunnskap hjemme i tillegg.

 

Hvordan er filserver funksjonalitet i Linux vs. XP klienter? Ytelse, rettigheter, administrasjon?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hmm ser ut som jeg må gå CentOS veien da ja ;) Og hvorfor ikke bygge kunnskap hjemme i tillegg.
Et glimrende valg.
Hvordan er filserver funksjonalitet i Linux vs. XP klienter? Ytelse, rettigheter, administrasjon?
Helt suveren, rett og slett. Selv MS sin egne delte mapper protokoll er glimrende støttet med ytelse omtrent på høyde med win-win overføringer. Profesjonelle løsninger som nfs har innebygget støtte og makser lett ut hardwaren din på ytelse. For de aller fleste dødelige er bruker og gruppe plenty styring av rettigheter. På adminsiden er det ren knock-out. Alt fra høytytende remote desktop via web-interface til ren kommandolinje har alt tenkelig av adminmuligheter for å styre en server. Du kan like enkelt administrere en server på andre siden av jordkloden som om den stod rett ved siden av deg. Her prøver MS desperat å komme på bane med sin neste server. Jeg har forsøkt å samle det meste i signaturen min. Ubuntu eller CentOS er ikke viktig, bare husk at de bruker hvert sitt pakkesystem, så du må bruke yum istedet for apt. Jeg bruker Red Hat på jobben og Ubuntu hjemme, det er hipp som happ. Endret av Del
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...