Gå til innhold

Frame rate i GTA IV


Snerk

Anbefalte innlegg

Om det hadde ligget på 20 fps, hadde du opplevd det som hakking. 30 fps er en grense hvor du stort sett ikke merker "hakking". Litt lavere derimot vil du merke det. Framedrops skjer da når spill ikke er låst til en fps. Og da driver å hopper mellom under 30 fps og høyere. Hadde Rockstar låst dette på 30, hadde alt vært glatt, men opplevd som tregt når du kjører bil.

 

Du kan teste dette ved å spille et bilspill som kjører i 60 fps, og så kjøre 2-player slik at det kutter det til 30 fps.

Jeg testet vice city på pc med frame limiter på, slik at fps låses på max 30. Og det føltes MYE jevnere enn gta iv. Så et snitt på 20 eller litt over ville jeg ikke blitt overrasket om var realitet i gta iv.

Endret av Snerk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som nevnt, det føles jevnt grunnet at den er låst. Når denne varierer, blir det opplevd som "hakking", grunnet framedrops, selv om den er rundt 30 fps. Men ja, jeg er enig i at den ofte er lavere, riktignok ikke så lavt som 20.

Har aldri syntes at stor varriasjon i fps har vært en årsak til hakking eller dårlig flyt før. Så lenge den har ligger et sted over 30 flyter spill greit. Så jeg tviler litt på at det er varriasjonen i fps i gta iv som skaper dårlig flyt, er nok heller bare for lav fps.

Lenke til kommentar

Jeg synes også frameraten er veldig lav. Kanskje litt i overkant av 20 fps vil jeg tippe. Det er spillbart, men jeg synes ikke det gir veldig god flyt. (xbox 360-versjon)

 

Dette spillet skriker bokstavelig talt etter en PC-release med høy framerate og masse AA og AF! :green:

Lenke til kommentar

Merkelig at det er så vitt forskjellig oppfatting/opplevelse av grafikken og framerate.

 

På min PS3 40gb med Panasonic 42" PV70 plasma, ser spillet bare helt fantastisk ut og jeg har som sagt, ikke kunne påvise noen framedrop så langt, men igjen, det kan jo godt bare være meg. Det eneste jeg kan usette på grafikken er mangel av anti aliasing, men det er i dette tilfelle for flisespikkeri og regne.

Lenke til kommentar

1 :Framedrops kan bli det samme som lagg, mer eller mindre. For eks la oss si GTA IV kjører 30FPS. 30bilder i sekundet, men når det er framedrops kan det hende at det går ned til for eks 20fps.

 

2 : GTA IV kjøpe eller ikke kjøpe. LETT valg, GTA IV kommer garantert til å være et av årets spill.

 

3 : Sandkasse spill som GTA har selvfølgelig noen bug, men det er veldig mye mindre enn for eks GTA:SA.

Lenke til kommentar
Merkelig at det er så vitt forskjellig oppfatting/opplevelse av grafikken og framerate.

 

På min PS3 40gb med Panasonic 42" PV70 plasma, ser spillet bare helt fantastisk ut og jeg har som sagt, ikke kunne påvise noen framedrop så langt, men igjen, det kan jo godt bare være meg. Det eneste jeg kan usette på grafikken er mangel av anti aliasing, men det er i dette tilfelle for flisespikkeri og regne.

 

Det er ganske stor forskjell på hvor mye folk reagerer på slikt. Noen i tården her har jo nevnt at de oppfatter 30 fps som ganske smooth, andre igjen vil være sterkt uenig i det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg flytta over xboxen fra pc-skjermen med 720p, hvor jeg spiller pc-spill og har store krav til framerate, oppløsning og AA, til en eldre 28" bilderørTV. På denne TVen irriterer jeg meg verken over lav framerate, mangel på AA, blurry bilde eller dårlige teksturer! :) Et billig triks for min del i hvert fall :p

Lenke til kommentar
Gjorde nettopp
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
bankranket for Packie og familien hans
og det ble rimelig hakkete til tider, må være det verste tilfellet så langt.

 

Jeg gjorde det akkurat istad, og da hakket det ikke noe særlig. Det fløyt egentlig ganske fint. Men, jeg merker at det begynner å hakke om det virkelig skjer mye på skjermen (eksplosjoner, biler som kræsjer), da kan det komme tendenser til hakking...

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...