wotg Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Jeg kjøpte 400D før jul og har den siste tiden vikelig fått sansen for fotografering. Av objektive har jeg nå kit objektivet Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6. Canon EF 50mm f/1.8 II og mitt nyinnkjøpte Canon EF 50mm f/2.5 Compact Macro. Kit objektivet sliter jeg med å få gode bilder med, så det viktigste er å finne en god erstatter for det. Er Canon EF 24-105 f/4L IS USM det beste valget? eller Er det andre objektiver jeg bør vurdere? Jeg lurer også på å bytte ut EF 50mm f/1.8 II med det mer lyssterke Canon EF 50mm f/1.4 USM da jeg liker min EF 50mm f/1.8 II, men ønsker mer av det samme. macroen min er jeg fornøyd med, den har dog ingen enorm zoom, men holder en stund til. Jeg sikler også veldig på Canon EF 70-300mm f/4.5-5.6 DO IS USM, men lurer på hvor mye jeg får brukt et slik objektiv. Som vidvinkel så virker det som om Canon EF 17-40 f/4L USM er et meget trygt valg. Målet er altså å ha et knippe linser som dekker de fleste behov. Jeg skjønnte ganske fort at optisk kvalitet har mye å si og at man stort sett får hva man betaler for, derfor har jeg hovedsakelig valgt objektiver som ligger i mellomsjiktet/øvre mellomsjikte. Jeg er hovedsakelig interessert i Canon objektiver, men hvis Sigma eller Tamron har objektiver som er bedre, mer fleksible og til og med kanskje rimeligere er jeg åpen for det også. Lenke til kommentar
mar1u5 Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Kit objektivet sliter jeg med å få gode bilder med, så det viktigste er å finne en god erstatter for det. Er Canon EF 24-105 f/4L IS USM det beste valget? eller Er det andre objektiver jeg bør vurdere? Canon ef-s 17-55 f2.8 is usm. Skal du ha ett "allround" objektiv som også er brukbart inne så er 24mm litt begrensende. Still kit objektivet ditt på 24mm og beveg deg litt rundt inne hjemme, så kan du bedømme selv om du trenger noe "bedre" enn bare 24mm. Som vidvinkel så virker det som om Canon EF 17-40 f/4L USM er et meget trygt valg. Det blir ikke mye vidvinkel med 17-40 på 400D pga crop faktoren (det kan du jo også se med kit objektivet ditt) Skal du ha en god vidvinkel, se på canon ef-s 10-22 f3.5-5.6. Lenke til kommentar
bidz Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Canon ef-s 17-55 f2.8 is usm. Skal du ha ett "allround" objektiv som også er brukbart inne så er 24mm litt begrensende. Still kit objektivet ditt på 24mm og beveg deg litt rundt inne hjemme, så kan du bedømme selv om du trenger noe "bedre" enn bare 24mm. Eller Tamron SP AF 17-50mm F2.8 XR Di-II LD Aspherical (IF) til under halve prisen av det Canon's EF-S 17-55 2.8 IS USM. Man mister IS, men det er svært sjeldent man trenger IS på et 2.8 objektiv med så liten brennvidde i utgangspunktet. Dessuten er Tamron'et mer kompakt og lettere, og bildekvalitets messig sett så er det omtrent ingenting som skiller dem. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Jeg kjøpte nettopp denne vidvinkelen nå, og den ser veldig lovende ut: canon ef-s 10-22 f3.5-5.6. Kit-objektivet til EOS400D byttet jeg ut med Tamron 17-50mm, den er kjempebra. I tillegg har jeg Canon compact-macro 50mm (som jeg "lærte meg" å bruke nå under April-festen, da jeg brukte bare den), jeg har nå bestilt en Canon Life Size Converter EF til den macro'n...da regner jeg med den blir helt fullkommen til mitt bruk. Så venter jeg på tele Canon 55-250mm IS...og da tenker jeg at jeg har full dekning for en stund. Får lære meg å bruke disse og gå gjennom all litteraturen jeg har så holder det for en god stund utover. RandiA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå